بهبود فضای کسب و کار ضامن افزایش توان تولیدی کشور در صنعت قطعه سازی


کد خبر : ۴۰۳ | تاریخ انتشار : ۲۳-۰۴-۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

با تعلیق یا تلطیف قوانین ضد کسب و کار مانند تفسیر سلیقه ی از قوانین کار ، تامین اجتماعی و بهداشت می توان نتایج مثبتی را در بهبود فضای کسب و کار براساس شرایط سیاسی و اقتصادی روز مشاهده نمود.

خبرقطعه؛سید امیر حسین جلالی نایب رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان استان تهران – این روزها دست اندرکاران صنعت قطعه سازی جهت برون رفت از بحران نقدینگی راه حل های زیادی را مطرح می نمایند که یکی از این راهکارها دادن تسهیلات دستوری توسط دولت به خودروسازان و بعد پرداخت به قطعه سازان است که بر فرض انجام چند ماهی به صورت مسکن عمل خواهد نمود. اما بعد با مشکل حاد تری مانند بدهی بیشتر خودروسازان به بانکها و تجمیع دیرکردها با حجم بالاتری از زیان انباشته در صنعت خودرو مواجه خواهیم بود که بر اساس نرم های بانکی و اقتصادی موجود، شرکت های خودروساز با انسداد کامل مالی روبرو خواهند شد.

جهت برون رفت از این مشکل پایدار؛راه درست، خصوصی سازی صنعت خودرو و باز طراحی سازمانی و مالی خودروسازان است که در این مجال نمی گنجد و در حال حاضر دور از دسترس می باشد.

باید به یک راه حل شدنی و سریع فکر کرد که از نظر نگارنده در مرحله اول  بهبود فضای کسب و کار براساس شرایط سیاسی و اقتصادی روز با تعلیق یا تلطیف قوانین ضد کسب و کار مانند تفسیر سلیقه ی از قوانین کار ، تامین اجتماعی و بهداشت می توان نتایج مثبتی را مشاهده نمود.

بعضا سواستفاده از موقعیت حقوقی این مجامع مانند بختک به دست و پای کارآفرین آویزان شده و مانع از پرداختن کار آفرینان به انجام اقدامات لازم در شرایط کنونی اقتصادی و سیاسی می شوند.

و در مرحله دوم تطبیق و تنظیم روابط حقوقی قطعه سازان با خودروسازان توسط قراردادهای جدید بر اساس شرایط روز بصورتیکه ریسک های موجود برای تامین با ثبات قطعات توسط قطعه سازان و نهایتا جلوگیری از تولید ناقص خودرو که منجر به کسب رضایت مصرف کنندگان منجر می گردد در دستور کار مقامات مربوطه قرار بگیرند.

برای اجرایی شدن این راهکار می باسیت قرارداد ها به صورتی منعقد گردند که قیمت نهاده های تولید مانند فلزات، مواد اولیه و غیره هر ۳ ماه یکبار بازنگری شده و وجوه مربوطه به دلیل نقدفروشی تامین کنندگان داخلی اعم از شرکت های مادر تخصصی( مس باهنر، فولاد آلیاژی، فولاد مبارکه و…….. ) و خارجی که فقط با پیش دریافت سفارش می گیرند حداکثر به صورت یک ماهه به قطعه سازان پرداخت گردد.

حال نیز سوال پیش می آید که “خودروسازان با این صورت های مالی و نقدینگی منفی چگونه قراردادهای این چنینی را که متضمن اصلاح قیمت هر ۳ ماه یکبار بر اساس نرخ ارز، و سایر نهاده های تولید می باشد میتوانند منعقد نمایند؟” البته جواب آن آسان نیست؛ ولی مشکل مربوط به خودروسازان و مهندسی مالی که انجام می دهند برمیگردد که شاید بخشی از آن با فروش اموال مازاد، کاهش هزینه ها و نهایتا دریافت کمک از بانکها با داشتن نقشه راه مناسب جهت اطمینان دادن به موسسات مالی و بانکها به دست خواهد آمد و بخش دیگر با استفاده از قرادادهای تضمین خرید که توسط  آن قراردادها، قطعه سازان به بانکها مراجعه و بر اساس آن قرارداد با حمایت دولت و خودروسازان بتوانند تسهیلات سرمایه در گردش دریافت کنند, تا این زخم عمیق کمبود نقدینگی برطرف گردد.

به هرحال صنعت قطعه سازی اگر چه خصوصی است درگیر مشکلات مداخله دولت در بخش خودروسازی بوده و

امروز وقت آن است که دولت هرآنچه از سرمایه خودروسازان برای مقاصد خود و حضور در سایت های سفارشی بدون بازده و هزینه های مالی برای سیستمهای خارجی و داخلی کرده است بازگرداند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی