بزرگترین مشکل فضای کسب و کار؛ قراردادهایی است که قطعه سازان با خودروسازان دارند و به روز نمیشود


کد خبر : ۴۲۲ | تاریخ انتشار : ۲۵-۰۴-۱۳۹۸ - ۲۲:۵۵ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

نشست انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان استان تهران امروز (سه شنبه) با موضوع نهضت داخلی سازی و رفع موانع موجود در توسعه فضای کسب و کار با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد که در آن قطعه‌سازان عمده مشکلات خود را تامین نقدینگی و به روز شدن قیمت‌ها عنوان کردند.

خبر قطعه – در روزهای که شرایط اقتصادی کشور دچار مشکلاتی شده است و عدم تامین نقدنیگی و همچنین قوانین سخت گیرانه در حوزه ی تولید و علی الخصوص تولید قطعات خودرویی،پیشرفت سریع این صنعت را کند کرده است و برخی از واحدهای تولیدی را با کاهش سرمایه در گردش مواجه کرده است و همچنین با توجه به نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری به “رونق تولید ملی” انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو استان تهران میزبان خبرنگاران و سردبیران پایگاه های خبری بود که در آن به موضوع نهضت داخلی سازی و رفع موانع موجود در توسعه فضای کسب و کار پرداخته شد.

در این نشست محمدرضا نجفی منش رئیس هیئت مدیره این انجمن درخصوص راه اندازی خط تولید آزمایشی پژو ۳۰۱، افزود: پروژه راه اندازی خط تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ که روز گذشته با حضور معاون علمی و فن آوری ریاست جمهوری آغاز شد، در سال‌های گذشته و پس از برجام سرمایه گذاری شده بود و حتی بسیاری از قطعه سازان در آن سرمایه‌گذاری کرده بودند.

وی بیان داشت: ایران خودرو با پیگیری راه اندازی این پروژه و ادامه آن تصمیمی درست اتخاذ کرده است تا سرمایه گذاری هایی را که انجام داده را به ثمر بنشانند.

نجفی‌منش خاطرنشان کرد: این پروژه اکنون با داخلی سازی ۶۱ درصد آغاز شده و به زودی با توان متخصصان داخلی به ۸۰ درصد داخلی سازی خواهد رسید.

ایشان در خصوص تامین قطعات های‌تک و با فن آوری بالا مربوط به این خودرو، اظهار داشت: دشمن اصلی ما آمریکاست که با ۷۰۰ نفر پرسنل در حال رصد چگونگی تامین قطعات در صنعت خودروسازی و سایر صنایع ایران است و در این زمینه اگر به دشمن گرا ندهیم بهتر است.

مهندس نجفی منش یادآور شد: بزرگترین کاری که در ماه‌های گذشته برای صنعت قطعه سازی انجام شده، تامین تومان نقدینگی ریالی بابت بخشی از مطالبات قطعه‌سازان بود، دیروز نیز جلسه ای در مجلس برای تامین ۸۴۴ میلیون یورو نقدینگی ارزی مورد نیاز این صنعت برگزار شده است.

در این نشست «امیرحسین جلالی» نائب رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان استان تهران، افزود: در موضوع مشکلات صنعت قطعه‌سازی دو مسئله تحریم و فضای کسب و کار مهم است، اما با وجود اثرگذار بودن تحریم ها این طور نبوده که این مشکلات اقتصادی بتوانند ما را فلج کند.

وی بیان داشت: بزرگترین مشکل ما فضای کسب و کار است که به روابط ما با خودروسازان برمی‌گردد؛ قراردادهایی که به طور عمده مربوط به ۱۰ سال قبل است و یکسری مفاد آن به هیچ عنوان رعایت نمی شود.

مهندس جلالی گفت: از جمله این مفاد می توان به بروز رسانی قراردادها و پرداخت های به موقع به قطعه‌سازان اشاره کرد که امروز به یک کلاف سردرگم تبدیل شده است.

وی افزود: آنچه امروز از خودروهای کف کارخانجات مانده می شنویم، مشکل آن قطعه سازان نیستند و اگر قراردادهای مربوطه به روز شوند، قطعات را سر موعد مقرر تأمین خواهیم کرد.

نایب رئیس انجمن قطعه سازان همگن خودرویی استان تهران خاظر نشان کرد : از سال ۸۵ تاکنون همه ساله قطعه سازان با مشکل نقدینگی مواجه بودند و این شرایط قدرت تفکر را از مدیران قطعه سازی گرفته و نمی توان به توسعه، داخلی سازی، ارتقای فناوری و غیره فکر کرد.

محمدرضا نجفی‌منش رئیس انجمن صنایع همان نیرومحرکه و قطعه سازان کشور گفت: فراکسیون «پیگیری قول و قرارهای مسئولان» در مجلس تشکیل شده و روز گذشته برخی اعضای انجمن صنایع نیرو محرکه و قطعه‌سازان همگن در جلسه ای با این فراکسیون، مشکلات را مطرح کردند.

وی بیان داشت: نظر اعضای این انجمن بر دریافت ریالی این مبلغ ارزی وعده داده شده است که به هیچ عنوان تورم زا نیست، زیرا هر روز بیش از هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور افزوده می شود و این رقم ارزی معادل یک هفته افزایش نقدینگی کشور است.

نجفی منش تصریح کرد: اگر ۸۴۴ میلیون یوروی وعده داده شده تاکنون محقق شده بود، با کسری قطعات و خودروهای در کف کارخانجات مانده مواجه نبودیم.

به گفته قطعه سازان، در سالی که به “رونق تولید” نامگذاری شده، در حالی که قطعه سازان مطالبات خود را از خودروسازان وصول نکرده اند، تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی هر روز فشار خود را بیشتر کرده و بسیاری از تامین‌کنندگان مواد اولیه، خطوط اعتباری خود را بر قطعه سازان بسته اند و درخواست واریز نقدی دارند که این مسائل فشار مضاعفی بر قطعه سازان وارد می کند.

در این نشست، خواسته اصلی قطعه سازان ، انعقاد قراردادهای شناور عادلانه با پرداخت قابل پیش بینی با خودروسازان بود و اعضا انجمن متفق القول عنوان کردنند که : اشتباه ترین کار انجام شده در قیمت گذاری خودرو،قیمت گذاری دستوری خودروها در سال های گذشته بود که زیان های زیادی به خودروسازان وارد کرد و در نتیجه نمی توانند مطالبات قطعه سازان را پرداخت کنند.

گزارش تکمیل میشود ……….

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی