به محض بهبود فضای کسب و کار بین المللی، داخلی سازی به فراموشی سپرده می شود


کد خبر : ۴۷۰ | تاریخ انتشار : ۲۹-۰۴-۱۳۹۸ - ۱۸:۵۱ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

حمایت از کالای ایرانی که از سوی رهبر معظم انقلاب برای تقویت اقتصاد داخلی مطرح شد، در صورت تحقق باعث شکوفا شدن تولید خواهد شد و بخشی از این حمایت نیز به رفع موانع و چالش های درآمدی صنایعی نظیر قطعه سازی خودرو باز می گردد.

مهندس امیرحسین جلالی نایب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو استان استان تهران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری “خبرقطعه” در خصوص مطرح شدن داخلی سازی قطعات خودرو گفت: هراز چندگاهی به فکر داخلی سازی می افتیم و به محض بهبود فضای کسب و کار بین المللی و فروش نفت، دوباره وارادات حداکثری در دستور کار قرار می گیرد و داخلی سازی به فراموشی سپرده می شود. داخلی سازی یک فرآیند و کار  بلند مدت است که از قوانین کشور شروع، با تخصیص اعتبارات قوت و با جذب سرمایه­گذاران و کارآفرینان شدت و اعتبار می گردد؛ نه اینکه امروز دستور بخواهیم داخلی سازی انجام دهیم و انتظار داشته باشیم فردا محصولاتمان داخلی شود.

ایشان در خصوص تاثیرات تحریم بر صنعت گفت: برخی از قطعه سازان که عموماً در زمره کارآفرینیان خرد قرار می گیرند همواره فعالیت های اقتصادی خود را در چارچوب اقتصاد کلان حال حاضر تعریف می نمایند و همانگونه که انتظار می رود به دنبال سود حداکثری واحدهای تولید خود در هر شرایط اقتصادی و سیاسی می باشند. اگر چه معدود تولیدکنندگان در زمان وفور ارز به واردات روی آورده­اند ولی بدنه اصلی قطعه سازی کشور همیشه به فکر تولید هستند اما چالش های حفظ نقدینگی و حیات واحد تولید در شرایط اقتصادی نامناسب فعلی سبب می شود که بیشترین ضربه به کسب و کارشان بخورد.

مهندس جلالی افزودند: برای برون رفت از این معضل و استفاده اقتصادی حداکثری از امکلانات داخلی فقط افزایش داخلی سازی یا همان مهندس معکوس قطعات و اجزاء مجموعه های مورد استفاده در خودرو دیگر پاسخگو نیست و نتیجه ی اینگونه داخلی سازی ادامه ی تولید خودرهای قدیمی، پرمصرف و بی کیفیت فعلی می باشد که اعتراض مصرف کنندگان را به همراه داشته و خواهد داشت.

وی ادامه داد: لزوم تغییر نگرش برای داخلی سازی قطعات وجود دارد و به نظر بنده لازم است به داخلی سازی از منظری دیگر پرداخته شود که همانا استفاده حداکثری از توان اقتصادی کشور و امکانات سخت­افرازی موجود به همراه نیروی انسانی مجرب همراه با مشوق های لازم می باشد و در این راستا توجه به نکات زیر قابل توجه و ضروری می باشد:

  1. تمامی قطعه سازان باید به سمت دانش بنیان شدن حرکت و از پتانسیل دانش داخلی و بین المللی استفاده نمایند.
  2. در مرحله ی اول باید کپی کاری هوشمندانه با بررسی دقیق نمونه های به روز خارجی در دستور کار قرار بگیرد.
  3. تقویت واحدهای توسعه و تحقیق همراه با تجهیزات آزمایشگاهی لازم بطوریکه تفکر ابداع و نوآوری در ذهن نیروی کار مجرب نهادینه گردد.
  4. مشوق های لازم برای موارد ایراد شده با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت بانکی،تخفیفات گمرگی و مالیاتی و تامین اجتماعی از طرف دولت و سیاست گذارن در نظر گرفته شود.
  5. تسهیل در جهت رفع موانع واردات دستگاه ها و ابزارآلات خاص تولیدی برای سرعت عمل داخلی سازی

ایشان در پایان این گفتگو خاطر نشان کرد که شعارهای خودکفایی و داخلی سازی بدون پشتوانه ی قابل توجه منجر به بهبود قابل ملاحظه­­ای در افزایش توانمندی های داخلی نخواهد شد و مباحث فراوانی در خصوص نهضت داخلی سازی قطعات وجود دارد که در همین راستا کمیته­ای در انجمن تخصصی صنایع نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو استان تهران تشکیل شده است که به زودی خروجی این کمیته به استحضار می رسد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی