با دامن زدن به تفرقه نه داخلی سازی رشد میکند و نه تولید افزایش می یابد


کد خبر : ۴۸۸ | تاریخ انتشار : ۰۶-۰۵-۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

هرگونه پیشرفت در زمینه های خودکفایی و بومی سازی فن آوری های پیشرفته باید از چشم بیگانگان کاملا دور نگاه داشته شود

خبرقطعه – پس از نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری به رونق تولید و همچنین تاکید ایشان به داخلی سازی قطعات مهم علی الخصوص قطعات خودرویی و موتوری بحث روز شده است و همگان تلاش خود را برای پویا شدن این نهضت به کار بسته اند؛ از همین رو در گفتگو با مهندس جلالی نائب رئیس انجمن همگن قطعه سازان خودرو استان تهران ضمن مطرح نمودن این مبحث نظرات ایشان را در خصوص راه هایی پویا شدن این نهضت ملی جویا شدیم که ایشان اظهار داشتند که : چندی است که صحبت در مورد داخلی سازی در قطعه سازی مد روز شده است و دوستان در سخن پردازی در این زمینه سعی دارند که گوی سبقت را از رقبا گرفته و بدون توجه به مبحث عمیق و پیچیده داخلی سازی واقعی سخن پراکنی کرده و در این بین هم برخی از همکاران با کم لطفی به سایر قطعه سازان سعی در سنگ اندازی در این مسیر را دارند که بسیار زننده و خارج از انصاف و عرف حاکم بر یک گروه حرفه ای مثل قطعه سازان می باشد.

ایشان در خصوص نمایشگاه داخلی سازی قطعات از سوی وزات صمت گفت: طبق یک برنامه مناسب وزارت صمت،برنامه نهضت داخلی سازی را اعلام کرده و برای اینکه بتواند از پتانسیل داخلی استفاده کند شرکت های خودروساز که نیازمندهای خود را به قطعات داخلی در این نمایشگاه اعلام کرده و در نهایت ۳۵ قرار داد جهت داخلی سازی قطعات بسته شد.اصل سیاست در این نمایشگاه اعلام نیاز و همراهی است و اینکه فردی ناآگاه از عدم حضور دیگران در این نمایشگاه می گویید؛ متاسفانه از فلسفه برپایی آن اطلاعی ندارد.

ایشان در خصوص مهندسی معکوس در روند داخلی سازی گفت : داخلی نمودن قطعاتی که بیش از ۲۰ سال از عمرشان می گذرد آن هم با مهندسی معکوس نیم بند کار بزرگی نیست و بنظر بنده کار بزرگ، بومی سازی تفکر پشت طراحی قطعات و عمل به آن می باشد که فقط از طریق تعمیق تسلط بر فناوری های مربوطه؛ آن هم سازگار با سخت افزار قابل تامین و یا ساخت در داخل و نیروی انسانی موجود  کشور انجام می پذیرد و مطمئنا قطعه سازانی که به این درجه و سطح رسیده اند مستوجب تشویق و احترام هستند.

نمایش تکنولوژی بومی شده نباید در معرض نمایش بیگانگان قرار بگیرد

 مهندس جلالی که خود یکی از تولید کنندگان قطعات خودرویی میباشد در خصوص اهمیت صنعت قطعه سازی عنوان کرد که: صنعت قطعه سازی خودرو برای معاندین به این کشور بعنوان پیشران اقتصاد ایران بسیار مهم و کلیدی است و به همین دلیل است که اولین سری تحریم های بین المللی از صنعت خودرو و قطعه سازی شروع شد. ایشان در پایان خاطر نشان کردنند که : به نظر من هرگونه پیشرفت در زمینه های خودکفایی و بومی سازی فن آوری های پیشرفته با جزئیات باید از چشم بیگانگان کاملا دور نگاه داشته شود و درست کردن نمایشگاه های مربوطه که بعضا برخی از قطعات با جزئیات نتمایش داده می شود ساده لوحی است و باید کاملا مخفی نگاه داشته شوند و مثل این می ماند که وزارت دفاع نمایشگاه خودکفایی در صنعت ساخت سلاح های پیشرفته و فن آوری موشکی را به جزئیات به نمایش بگذارد که دور از عقل و منطق می باشد. و حتی وزارت اطلاعات و قوه قضایه می تواند به موضوع ورود نماید و کسانی را که به این سادگی، جزئیات بومی سازی قطعات خودرو که تسری به صنایع دیگری هم می یابد را به نمایش میگذارند از این کار منع نماید و دوستان بدون خودنمایی در کار خود متمرکز شده و بی دلیل به دیگران نتازند

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی