دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو


کد خبر : ۷۱۳ | تاریخ انتشار : ۱۴-۰۷-۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

در دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل صنعت خودرو، موضوعات مهمی از جمله خبر قول مساعد بانک مرکزی برای تامین نقدینگی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی صنایع توسط وزیر صمت، کاهش ۱۰ میلیارد دلاری واردات کشور تا سال ۱۴۰۰، عقد قرارداد همکاری با ۳۶ شرکت قطعه‌ساز برای تولید ۴۲ قطعه با هدف صرفه‌جویی ارزی ۹۰ میلیون یورویی، اعلام کاهش تعداد خودروهای کف پارکینگ سایپا و کاهش ۴۴ میلیون یورو ارزبری برای ایران‌خودرو با ساخت قطعات میز دوم مطرح شد.

روز شنبه در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو با حضور وزیر صنعت، مدیران خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو و مدیران قطعه‌سازی برگزار شد.

در این نشست رضا رحمانی- وزیر صنعت، معدن و تجارت – از قول مساعد  بانک مرکزی برای تامین ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی صنایع در شش ماهه دوم امسال خبر داد و گفت: با توجه به حجم عظیم سرمایه‌های سرگردان در سطح جامعه لازم است که با تضمین بانک مرکزی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سطح کشور تشکیل شده تا سرمایه‌های مردمی را جذب و در صنایع مورد استفاده قرار دهد.

وی از برنامه‌ریزی برای افزایش تولید ۲۶۰ هزار دستگاه خودروی سواری بیشتر در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته نیز خبر داد و اعلام کرد که این افزایش تولید نیازمند شش هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش و ۵۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی است.

مهدی صادقی نیارکی- سرپرست معاونت صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت – نیز در این نشست، با بیان اینکه رونق تولید کلید حل بسیاری از مشکلات و موانع خواهد بود، گفت: در میز دوم تعمیق ساخت داخل صنعت خودرو، قرارداد همکاری با ۳۶ شرکت قطعه‌ساز با هدف داخلی‌سازی ۴۲ قطعه منعقد می‌شود. ارزش این قراردادها بین خودروسازان و قطعه‌سازان هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است و صرفه‌جویی ارزی ۹۰ میلیون یورویی به دنبال خواهد داشت. در مجموع ۷۷ قطعه خودرویی در داخل تولید شده و ۱۷۵ میلیون یورو کاهش ارزبری برای کشور به دنبال خواهد داشت.

در ادامه سیدرضا مفیدی- مدیرکل دفتر حمل و نقل وزارت صمت – اعلام کرد: ارزش ریالی قراردادهای میز اول ساخت داخل ۷۴۰ میلیارد تومان و میزان کاهش ارزبری بالغ بر ۸۵ میلیون یورو بوده است. در میز اول، ۳۵ شرکت سازنده تولید ۳۲ قطعه را بر عهده گرفتند. ۱۲ قطعه از ۳۵ قطعه میز اول ساخت داخل به تولید انبوه رسیده و ۲۳ قطعه تا پایان سال وارد چرخه تولید انبوه خواهد شد. سرمایه‌گذاری کم و متوسط برای داخلی‌سازی قطعات راهبردی خودرو از ویژگی‌های میز دوم تعمیق ساخت داخل صنعت خودرو است.

فرشاد مقیمی-مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو- نیز با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین محورهای اصلی ساخت داخل، تعریف ماموریت جدید برای ساپکو در چارچوب اهداف ساخت داخل با اولویت توسعه فناوری و فنی و مهندسی است، گفت: در میز اول با همکاری قطعه‌سازان داخلی، برای قطعات داخلی سازی شده تاییدیه نمونه قطعه را گرفتیم و در نهایت شش قطعه در خط تولید در حال تولید انبوه و استفاده است. در میز دوم امروز از تمام توان برای ساخت قطعات استفاده کنیم. این قطعات ۴۴ میلیون یورو برای ایران خودرو کاهش ارزبری دارد.

در ادامه این جلسه، طبق اعلام سید جواد سلیمانی-مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا– تعداد ۹۶ هزار دستگاه خودروی ناقص در کف کارخانه، اکنون به ۲۵ هزار دستگاه رسیده‌ است که طی هفته‌های آینده این رقم به کمتر از ۲۰ هزار دستگاه نیز خواهد رسید.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در تولید پراید از ۱۷۷۰ یورو به  ۱۴۰۰ یورو کاهش ارزبری رسیده‌ایم و برنامه‌ریزی کردیم که تا پایان سال به کاهش ارزبری به زیر ۱۰۰۰ یورو نیز برسیم.

 آرش محبی‌نژاد- دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی- اعلام کرد: طبق برآوردهای صورت گرفته نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار تاکنون ساخت داخل شده است که توانسته حداقل ۱۰درصد واردات را کاهش دهد. تا پایان سال و میز پنجم ، ۲۵ درصد از ارزش واردات را داخلی‌سازی خواهیم کرد. با برنامه‌هایی که در قوه قضاییه آغاز کرده و برنامه‌هایی که بانک مرکزی دارد، به شدت از قاچاق جلوگیری خواهد شد که در آن صورت دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار یعنی در حدود ۷۰ درصد سهم بازار  خودروسازی در دست قطعه‌سازی قرار خواهد گرفت.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی