۴ راهکار اساسی قطعه سازان برای مدیریت قیمت و تدوام تولید


کد خبر : ۷۶۷ | تاریخ انتشار : ۲۶-۱۱-۱۳۹۸ - ۱۷:۲۳ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با تاکید بر تسریع در اعطای تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار به زنجیره تامین، افزایش فروش نقدی خودروسازان و ایجاد ساز و کار مناسب جذب نقدینگی از بازار سرمایه و وجوه سرگردان را بخشی از راهکارهای پیشنهادی قطعه سازان برای جلوگیری از افزایش قیمت و تداوم رشد تولید در صنعت خودرو عنوان کرد.

خبر قطعه – اگر چه خودروسازان و وزارت صمت طی هفته های اخیر از رشد تیراژ و تاثیر آن برای پاسخ گویی به نیاز بازار خودرو صحبت به میان آوردند با این حال شرایط قیمتی در بازار خودرو به خصوص در دو سه هفته اخیر نشان داد که بازار خودرو چندان متاثر از این ماجرا نشده است هرچند هفته گذشته شاهد ریزش قیمت خودرو بودیم.

البته در این میان بسیاری از مسئولان و فعالان بازار نقش پررنگ دلالی و واسطه‌گری را دلیل اصلی صعود قیمت خودرو می دانند اما برخی از کارشناسان نیز مسائلی مانند تورم انتظاری و قیمت‌گذاری دستوری را مهمترین علت نجومی شدن قیمت‌ها در بازار خودرو مطرح می کنند.

حال فارغ از دلایلی که منجر به شوک قیمتی تازه در بازار خودرو شده این سوال مطرح است که تمهیدات و ابزارهایی که سیاستگذاران بخش خودرو برای آرامش بازار و کاهش التهابات قیمتی به‌کار گرفتند، چیست و در شرایطی که دولت بخشی از راهکار بازار خودرو را رشد تیراژ خودروسازان عنوان می کند چه اقداماتی برای تسریع در پرداخت تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار در نظر گرفته است تا بازار خودرو با افت تیراژ مجدد با شوک دیگر قیمتی مواجه نشود.

تسریع در پرداخت تسهیلات مصوب ۵ هزار میلیاردی به قطعه سازان

در همین راستا دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو از ارائه ۴ راهکار اساسی برای تداوم افزایش تولید و جلوگیری از رشد قیمت و مدیریت تقاضا در بازار خودرو خبر داد.

آرش محبی نژاد اولین راهکار پیشنهادی را تسریع در اعطای تسهیلات ۵ هزار میلیاردی مصوب شورای پول و اعتبار و تزریق آن به زنجیره تامین خودروسازان اعلام کرد و افزود: ظاهرا بانک مرکزی ابلاغیه پرداخت تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی را صادر و از اواخر هفته گذشته تصمیم گیری برای پرداخت این تسهیلات آغاز شده است و با این حال امیدواریم حداقل تا پایان بهمن ماه بخشی از این تسهیلات به زنجیره تامین پرداخت شود.

وی تاکید کرد: البته از بانک مرکزی انتظار می رود کل تسهیلات مصوب به زنجیره تامین دو خودروساز یک جا پرداخت شود تا رونق و جنب و جوش در قطعه سازی تداوم یافته و تولید انبوه خودروسازان با پشتوانه محکمی ادامه یابد.

افزایش فروش نقدی خودروسازان برای فروکش کردن عطش بازار

وی افزایش فروش نقدی با قیمت های متناسب تولید راهکار بعدی برای مدیریت تقاضا در بازار خودرو عنوان کرد و افزود: باید فروش نقدی خودروسازان برای مدیریت قیمت در بازار کمی افزایش یابد تا عطش بازار فروکش کند.

به گفته این مقام مسئول در انجمن همگن قطعه سازان التهاب کنونی بازار خودرو و رشد حبابی قیمت ها هیچ منطقی را به همراه ندارد و ناشی از موج عرضه و تقاضا در سایت های خرید و فروش خودرو و سفته بازی است که موجب تورم انتظاری در بازار خودرو شده است.

با این حال محبی نژاد معتقد است تنها راه حذف تقاضای کاذب در بازار خودرو، فروش خودرو در حاشیه بازار و آزادسازی قیمت خودرو است.

وی با اشاره به مقررات وزارت صمت مبنی بر عرضه مستقیم ۲۰ درصد از تولیدات خودروسازان به بازار گفت: البته عرضه مستقیم ان میزان تولیدات خودروسازان تاکنون تاثیر عملی بر بازار خودرو نداشته است چرا مردم تصور می کنند این شرایط قیمتی در بازار باقی خواهد ماند در حالی که هیچ منطق عملی برای تدوام این شرایط وجود ندارد.

ایجاد سازو کار جذب نقدینگی و وجود سرگردان در صنعت خودرو

وی ایجاد ساز و کار مناسب جذب نقدینگی از بازار سرمایه و وجوه سرگردان جامعه با ایجاد بستر قانونی و جذاب سرمایه گذاری در حوزه صنعت خودرو و قطعه سازی را به عنوان سومین راهکار پیشنهادی قطعه سازان اعلام کرد و گفت: پس از پی گیری ها و بررسی های صورت گرفته ، منابع نقدینگی که بانک مرکزی مصوب نمود اختصاص رقمی در حدود ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به دو شرکت خودروساز بود که ۵ هزار میلیارد تومان آن در قالب تسهیلات و ۲۵۰۰ میلیارد تومان آن امکان فروش اوراق و جذب منابع نقدینگی از بازار توسط خودروسازان بود.

این فعال در صنعت قطعه سازی با اشاره به وجود بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور تصریح کرد: در شرایطی که بازار ارز و طلا و سکه به دلیل نظارت و ثبات از رونق افتاده است بخش زیادی از نقدینگی سرگردان به سمت بازار بورس و کالاهای با دوام داخلی و قابل معامله مثل خودرو هجوم آورده است که به صور قطع هجوم به بازار بورس نیز حرکت خوبی نیست چرا که موجب رشد کاذب و حبابی قیمت برخی از سهام های کم ارزش و در نهایت ضرر و زیان خریداران خواهند شد.

محبی نژاد در همین زمینه فروش اوراق قرضه و مشارکت عمومی را راهکاری برای جذب سرمایه سرگردان به بخش تولید در صنعت خودرو دانست و گفت: با جذب وجوه سرگردان در جامعه در بخش تولید به جای اینکه مردم متضرر شوند سود منطقی و معقولی نیز خواهند کرد.

اصلاح ساختار فرهنگی و اجتماعی و اطلاع رسانی درست به جامعه

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی آخرین راهکار چهار وجهی قطعه سازان را اصلاح ساختار فرهنگی و اجتماعی در حوزه صنعت خودرو و اطلاع رسانی صحیح به جامعه دانست و خاطر نشان کرد: متاسفانه امروز رسانه ها در برخورد با مشکلات موجود در صنعت خودرو به شدت بد عمل می کنند و در برخی مواقع بر مسائل و مشکلات صنعتگران دامن می زنند در حالی که در شرایط جنگ اقتصادی باید اقدامات فرهنگی و اجتماعی برای آگاهی و اطلاع رسانی درست در جامعه صورت گیرد و با برگزاری میزگردهایی با حضور سیاست گذارانی از دولت و مجلس و انجمن های تخصصی خودروسازی و قطعه سازی حتی الامکان از حدس و گمان در جامعه و افزایش ضرر وزیان در این بخش جلوگیری شود.

محبی نژاد در پایان با اشاره به امروز قیمت هایی در بازار خودرو اعلام می شود ۷۰ درصد بیشتر از قیمت کارخانه است تاکید کرد: در صورت آزادسازی قیمت خودرو به یکباره ۳۰ تا ۴۰ درصد حباب قیمتی در بازار می ترکد از این رو به مردم توصیه می شود صرفا برای استفاده شخصی خودرو خریداری کنند و به طمع سود وارد چنین بازاری نشوند که به طور قطع زیان سنگینی خواهند کرد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی