اولین خودرو برقی و بنزینی ملی با مشارکت تعاونی چکاد به زودی رونمایی خواهد شد


کد خبر : ۸۱۰ | تاریخ انتشار : ۱۶-۰۶-۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

رشد و توسعه فعالیت های اقتصادی در قالب تعاونی ها از ضرورت های اقتصادی کشور به شمار می رود، اما بدون فراهم شدن بسترهای لازم، استفاده از ظرفیت آنها با چالش همراه خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری خبرقطعه؛زندگی جمعی از ویژگی های فطری انسان به شمار می رود و تأکید بر کار دسته جمعی در قالب شرکت های تعاونی ناشی از همین ویژگی است. شرکت های تعاونی می توانند نقش بسزایی در تقویت بنیه های اقتصادی و رشد اقتصادی مناسب و پایدار ایفا کنند. بخش قابل توجهی از اشتغال و تولید ناخالص ملی در کشورهای مختلف متعلق به بخش تعاونی است.

یکی از شرکت های تعاونی موفق در حوزه ی صنعت شرکت تعاونی چکاد می باشد که تا کنون توانسته است بیش از ۴ بار عنوان تعاونی برتر صنعتی را به خود اختصاص دهد که از همین رو به مناسبت هفته ی تعاون با رئیس هیئت مدیره این تعاونی که از مدیران جوان صنعت خودرو می باشد گفتگو کردیم که به شرح زیر است.

** ایده شکل‌گیری تعاونی چکاد از کجا شروع شد؟

ایده ایجاد تعاونی چکاد پس از مذاکرات با مدیران شرکت خودرو سازی کرمان خودرو در خصوص تولید قطعات بدنه خودروهای سی یلو و ماتیز شکل گرفت که پروژه تولید و ساخت قالب این قطعات تا ۸۵٪ در تعاونی چکاد انجام پذیر شد ولی به دلیل تحریم آن زمان آمریکا تولید خودروهای دوو در ایران متوقف شده و پروژه عقیم ماند.

** چرا تعاونی و اینکه برای تاسیس به سمت شرکت تعاونی رفتید؟

مدیران شرکت چکاد به دلیل اینکه در منطقه محروم ابهر به امر مقدس اشتغالزائی نزدیک شوند و معنای واقعی تعاون و که در دین اسلام نیز به آن تایید شده است ماهیت شرکت را تعاونی انتخاب نمود.

** فعالیت عمده تعاونی چکاد؟

فعالیت شرکت در خصوص تولید قطعات و مجموعه های بدنه خودرو و کلیه قطعات فلزی تعریف شده است.

** افتخارات کسب شده توسط تعاونی چکاد چی بود؟

افتخارات کسب شده عبارتند از کسب عنوان تعاونی برتر و نمونه در سالهای ۹۴ و ۹۶ و ۹۷ و ۹۸، کسب عنوان لوح کار آفرین نمونه استان در سال ۹۷، دریافت لوح صادر کننده نمونه در سال ۹۷ و افتخار همکاری حدود ۲۵۰۰۰ نفر در طول زمان فعالیت.

**طرح های توسعه تعاونی رو شرح دهید؟

طرحهای توسعه این تعاونی در چند فاز در حال طراحی و انجام می باشد.

در طرح فاز یک ایجاد سالن تولید جدید در فضای موجود در سایت ابهر به‌صورت سوله در فضایی حدود ۳۰۰۰ مترمربع و تجهیز خط پرس از پرس های ۲۵۰ تن تا ۱۲۰۰ تن و خطوط مجموعه سازی مدرن با دستگاه های دقیق آزمایشگاهی پیش بینی شده است.

در طرح فاز دو که پروژه بسیار بزرگ محسوب می شود تولید اولین خودرو برقی و بنزینی ملی با مشارکت بخش تعاون استارت زده شده که در حال حاضر حدود یکسال از مراحل تحقیقات و پژوهش مراحل فنی آن گذشته و به‌صورت واحد تحقیق و توسعه این شرکت شکل گرفته و این واحد با بهره گیری از حدود ۴۰ نفر از اساتید دانشگاه علم و صنعت تهران در این رشته موارد طرح توسعه را انجام می دهند.

** آیا تعاونی چکاد به جز صنایع خودرو برنامه جهت توسعه در سایر صنایع فلزی دارد؟

شرکت چکاد به دلیل اینکه اعم فعالیت آن در طراحی و تولید کلیه مصنوعات فلزی می باشد، قادر به تولید هر قطعه فلزی در چارچوب پرس و مجموعه سازی خواهد بود. که در کنار فعالیت اصلی خود؛چندین پروژه تولید لوازم خانگی اعم از سینک ظرفشویی – قطعات بدنه کولر و لباسشویی و ظروف استیل بیمارستانی و آشپزخانه را در سوابق خود دارد.

** برنامه تعاونی چکاد برای ورود به بازارهای بین المللی چیست؟

همانطور که گفته شد تولید خودرو برقی و بنزینی تعاون در استانداردهای جهانی در حال طراحی و اجرامی باشد که انشاالله این محصولات قابلیت رقابت با برندهای خارجی را داشته و می تواند قدمهای ورود به بازارهای بین المللی را رقم بزند.

** به نظر شما نقش شرکت های تعاونی که در حوزه تولید فعالیت دارند را توسعه صنایع چیست؟

بخش تعاون به نظر می رسد با تمام زحماتی که مدیران این بخش متحمل شدند هنوز جایگاه اصلی خود را در صنعت کشور بدست نیاورده و تعداد واحدهای تعاونی صنعتی بسیار کم می باشد. این واحدها باید بیشتر از سوی دولت و مراجع ذیصلاح مورد توجه و حمایت قرار گیرند ولی تولیدکنندگان این بخش با تمام مشکلات پیش رو تمامی انرژی خود را گذاشته تا موانع را از سر راه برداشته و بتواند جایگاه تولیدکنندگان این بخش را به جایگاه اصلی خود نزدیک کنند.

 

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی