تداوم حمایت دولت از خودروسازان مانع بلوغ صنعت خودرو شده است


کد خبر : ۸۵۷ | تاریخ انتشار : ۱۵-۰۶-۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از تداوم حمایت های دولت از خودروسازان این اقدام را مانع بلوغ صنعت خودرو کشور عنوان کرد.

غلامرضا شریعتی اندراتی با تاکید بر اینکه خودروسازان باید در بازه زمانی مشخص تحت حمایت دولت قرار بگیرند، اظهار داشت: رشد هر صنعتی مستلزم حمایت دولت در بازه زمانی محدود است در حالی که خودروسازان از چهار دهه گذشته تا کنون همواره مورد حمایت دولت قرار داشته اند.

وی افزود: تداوم حمایت های دولت از خودروسازان مانع نوسازی خطوط تولید خودرو شده و به نظر می رسد رییس جمهور جدید باید با ایجاد تحولی عظیم در صنعت خودرو، خودروسازان را از حمایت های مداوم دولت خارج کند و بدین شکل رضایت خودروسازان و مردم را جلب کند.

نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سایه مستدام دولت بر سر خودروسازان مانع بلوغ صنعت خودروسازی کشور شده است ، افزود: تداوم حمایت های دولت از خودوسازان موجب افزایش بدهی آنان به قطعه سازان و نارضایتی مصرف کنندگان شده است در حالی که خروج دولت از خودروسازی می تواند زمینه رقابت در این صنعت را فراهم کند. به عنوان مثال کشور کره جنوبی که دیرتر از ایران وارد حوزه خودروسازی شده به دلیل حمایت های محدود دولت توانسته به پیشرفت قابل توجهی در صنعت خودرو دست یابد.

شریعتی اندراتی تاکید کرد: کل زنجیره تولید خودرو از تامین کنندگان قطعه گرفته تا خودروسازان باید در بازه زمانی مشخصی مورد حمایت دولت قرار بگیرند و پس از آن دولت اجازه دهد قطعه سازان و خودروسازان خود را با استانداردهای روز جهان مطابق کنند. مجلس نیز در موضع خود باید به صورت محدود از خودروسازان و قطعه سازان حمایت کند تا آنها بتوانند در این بازه زمانی خطوط تولید خود را بازسازی و سطح فنی خود را ارتقا دهند و طی ۵ سال هفتم توسعه به استاندادهای قابل قبولی برای رقابت با خودروسازان جهان دست پیدا کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان به منظور حذف واسطه گری از بازار خودرو اظهار داشت: خودروسازان می توانند با استفاده از ابزارهای موجود در شبکه توزیع و مصرف کشور مستقیما با مصرف کنندگان ارتباط برقرار کنند تا واسطه گران میان تولید کننده و مصرف کننده نهایی حذف شوند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی