تاریخ انتشار : ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور

ریل مسیر صنعت خودروی از سند چشم انداز ۱۴۰۴ خارج شده است

آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در خصوص الزامات رسیدن به تولید ۳ میلیون خودرو در چشم انداز سال ۱۴۰۴، گفت: ریل مسیر صنعت خودروی کشور از سند اهداف و چشم انداز ۱۴۰۴ مدتی است از مسیر خارج شده است.

ریل مسیر صنعت خودروی از سند چشم انداز ۱۴۰۴ خارج شده است
محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با بیان اینکه تا سال ۱۳۹۰ در صنعت خودروی پیشرفت خوبی داشتیم، گفت: در سال ۱۳۹۰ بالاترین میزان تولید خودرو را در کشور داشتیم که یک میلیون و ۶۴۰ هزار دستگاه خودرو سواری تولید شد. از آن به بعد به دلیل تحریم‌ها و مشکلات شدید داخلی تولید در سراشیبی قرار گرفت و به جایی رسید که در سال ۱۳۹۲ به کمبود تولید در سال رسیدیم.
او ادامه داد: از سال ۹۲ تاکنون این عدد در حال نوسان است، یعنی سال گذشته کمتر از یک میلیون‌ دستگاه در سال تولید شد. از لحاظ داخلی سازی و خودکفایی، تحریم‌ها خیلی به نفع صنعت خودروی کشور شده است یعنی تحریم‌ها هر چه به صنعت خودروی کشور تحمیل کرد این مزیت را داشت که تقویت داخلی داشته باشیم.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با بیان اینکه در شرایطی قرار گرفته ایم خودروسازان و قطعه سازان بین المللی در کمترین موارد هم با صنعت خودروی ایران همکاری کنند، گفت: در بدترین شرایط شاهد این بودیم که خودروسازان و قطعه سازان تحریم شوند و دیگر نتوانند مواد اولیه را تامین کنند که باعث شد تیراژ تولید به نصف برسد.
او ادامه داد: در زمان تحریم کشور‌هایی که در خودروسازی شریک تجاری ایران بودند  از جمله فرانسه، کره جنوبی، آلمان و آن‌هایی که مواد اولیه قطعات تامین می‌کردند از جمله ژاپن و سایر کشور‌های اروپایی و حتی کشور‌های اسپانیایی به دلیل تبعیت از تحریم‌های آمریکا قطعات نیمه ساخته و مواد اولیه به ایران ندادند و بعد از آن خیلی سخت می‌توانستیم قطعات‌ های تک تامین کنیم و چاره‌ای جز اینکه در مقطعی افت تولید داشته باشیم، نداشتیم.
محبی نژاد گفت: امروزه یک فاصله معناداری با افزایش صنعت خودرو داریم در صورتی که قرار بود هر سال افزایش تولید و صادرات داشته باشیم و همچنین خودرو تجاری داشته باشیم.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با تاکید بر اینکه اقتصاد و افزایش تیراژ دستوری نمی‌شود و نیاز به یک برنامه منسجم و یک حمایت هدفمند لازم دارد، گفت: باید تصدی گری دولتی، حمایت راهبردی و منطقی در کشور داشته باشیم. گام اول در افزایش تولید اصلاح قیمت گذاری و گام دوم بحث نقدینگی است؛ نقدینگی خون در رگ‌های این صنعت است و اکنون با بحران نقدینگی در این صنعت رو به رو هستیم.
محبی نژاد با تاکید بر اینکه قیمت گذاری دستوری باید تغییر کند، گفت: باید زیر ساخت را برای افزایش تولید فراهم کرد چرا که توانمندی در افزایش تولید وجود دارد اما زیرساخت آماده نیست. اکنون این امکان وجود دارد که ۲ میلیون خودرو در سال تولید شود به شرطی که زیر ساخت فراهم‌شود.

لینک کوتاه : http://khabarghate.ir/?p=876
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما