بهبود فرآیند لجستیک زنجیره تامین ایران‌ خودرو با لجستیک معکوس قطعات


کد خبر : ۸۸۶ | تاریخ انتشار : ۲۳-۰۶-۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

فرآیند لجستیک معکوس قطعات ایران خودرو، علاوه بر افزایش درآمد قابل توجه حاصل از فروش ضایعات، منجر به کاهش پیامدهای زیست محیطی می‌شود.

کاهش پیامدهای زیست محیطی، کاهش فضای انبارش، بازیابی و به کارگیری مجدد قطعات و اجزا، ارسال مواد اولیه قابل مصرف به تامین‌کنندگان پس از بازیافت، ایفای تعهدات ساپکو در حوزه مسوولیت اجتماعی و پیشگیری از هدر رفت سرمایه‌های ملی از جمله نتایج لجستیک معکوس به شمار می رود.

در فرآیند به کارگیری مجدد قطعات و اجزای خودرو، ضمن جداسازی و بازگشت اجزای قطعات به تامین‌کنندگان، تعمیر و بهینه‌سازی مکانیزم‌ها توسط تامین کنندگان نیز در دستور کار قرار گرفته است.

فرآیند مدیریت قطعات برگشتی در ساپکو در ۱۰ انبار در سطح کشور انجام می‌شود و شرکت ساپکو قطعات برگشتی را از ۷۲۵ نمایندگی ایران خودرو، جمع آوری و در قالب فرآیند لجستیک معکوس، مدیریت می‌کند. در سال ۱۳۹۹ وزن قطعات برگشتی معادل هزار تن و تعداد قطعات به بیش از یک میلیون و ۱۵۰ هزار قطعه و وزن قطعات منهدم شده در انبارهای برگشتی معادل ۱۴۰۳ تن بوده است.

فروش ضایعات قطعات برگشتی به روال گذشته، علاوه بر مصرف منابع، پیامدهای زیست محیطی نیز به همراه داشت. از همین رو شرکت ساپکو از سال ۱۳۹۹با اتخاذ رویکرد مهندسی در حوزه لجستیک معکوس، فرآیند تفکیک قطعات را بر اساس نوع جنس آنها به صورت نظام‌مند طراحی و مدیریت کرده و پس از بازیافت این قطعات، فروش مواد مذکور را به قیمت مواد اولیه با ارزش در دستور کار قرار داده است.

گفتنی است، مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو و مدیران ارشد ساپکو از روند ساماندهی اقلام و قطعات برگشتی و بهبودهای انجام شده در فرآیند لجستیک زنجیره تامین بازدید کرده و به بررسی فرآیند لجستیک معکوس در شرکت ساپکو، نحوه انهدام و بازیافت قطعات در انبارها و ارزیابی دستاوردهای بهبود فرایند لجستیک زنجیره تامین پرداختند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی