فاطمی امین: ساخت یک خودرو اقتصادی و به صرفه در نظر گرفته شده است


کد خبر : ۸۹۲ | تاریخ انتشار : ۲۴-۰۶-۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به اینکه برنامه کوتاه مدت ۶ ماهه‌ای با مشارکت و نظرخواهی از خودروسازان و قطعه سازان قرار است، از ابتدای مهرماه به صورت ویژه تا پایان سال اجرایی شود، گفت: ساخت یک خودرو اقتصادی و به صرفه در نظر گرفته شده است.

سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در جمع خبرنگاران، در تشریح نشست خود با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تمامی محورهای برنامه وزارت صمت به صورت کامل در نشست با نمایندگان تشریح شد و در ادامه اعضای کمیسیون سوالاتی را مطرح و بر روی برخی مسائل مانند افزایش میزان صادرات تاکید کردند.

وی ادامه داد: در برنامه کاری خود در زمان ارائه رأی اعتماد بر افزایش ۵ میلیارد دلاری صادرات طی شش ماهه دوم سال جاری تاکید کرده بودم که در جلسه امروز در خصوص نحوه اجرای آن و اهمیت رایزنان صادراتی مطالبی را تشریح و به سوالات پاسخ دادم. همچنین در مورد حوزه های صنعت، فولاد، پتروشیمی، قیمت سیمان، قیمت کالاهای اساسی و … تبادل اطلاعات لازم انجام و مقرر شد، از این پس به دلیل گستردگی حوزه صنعت، معدن و تجارت در هر جلسه به صورت موردی مباحثی مطرح و گزارش آن ارائه شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین اظهار کرد: در بحث ساماندهی بازار خودرو و نظام توزیع تعهداتی را در برنامه کاری خود در زمان رأی اعتماد به نمایندگان داده بودم که در جلسه امروز در این خصوص نیز به سوالات نمایندگان پاسخ و برنامه های خود را تشریح کردم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نظر این وزارتخانه در خصوص عدم پایبندی برخی شرکت‌ها به تعهدات خود در قِبال مشتریان برای تحویل خودروهای ثبت نامی با قیمت اعلام شده و در موعد زمانی مقرر، گفت: شرکت های مرتبط با خودرو باید به تعهدات خود در قبال فروش خودرو به مردم پایبند باشند، البته گاهی شوک هایی به بازار وارد شده و اوضاع را از اختیار آنها خارج کرده و یک سری شرایط اضطرار را به وجود می‌آورد، اما در غیر این صورت تمامی تولیدکنندگان در هر حوزه ای اعم از فولاد، لوازم خانگی، خودرو و … باید به تعهدات خود پایبند باشند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه وزارت صمت برنامه ویژه ای را در خصوص ساماندهی بازار خودرو در نظر دارد، اظهار کرد: این برنامه کوتاه مدت ۶ ماهه در حال نهایی شدن بوده و قرار است، از ابتدای مهرماه به صورت ویژه تا پایان سال اجرایی شود. این برنامه کوتاه مدت ویژه شامل افزایش تولید و کیفیت و اصلاح ساختار بازار خودرو است که اکنون در حال تدوین بوده و مقرر شده با نظرخواهی و مشارکت خودروسازان و قطعه سازان نهایی شود و برنامه‌ای یک طرفه نخواهد بود.

فاطمی امین تصریح کرد: پیش‌نویس این برنامه تهیه شده و در اختیار ذی‌نفعان این بخش برای نظرخواهی قرار داده خواهد شد. اولویت های دولت در حوزه تولید، صادرات، کیفیت و قیمت به نوعی در برنامه کسب وکارها قرار داده شده و الزامات برای تحقق این اهداف کاملا مشخص شده و قرار است به صورت یک کار مشترک با تولیدگران و خودروسازان عملیاتی شود تا به تمامی اهداف مورد نظر در سال ۱۴۰۰ دست پیدا کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برنامه  تامین خودرو ارزان قیمت در وزارت صمت وجود دارد، گفت: بله ساخت یک خودرو اقتصادی در نظر گرفته شده اما موضوعی نیست که امسال محقق شود.

در بحث کلان با واردات خودرو موافق هستم 

وی همچنین در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه با توجه به ممنوعیت واردات خودرو تکلیف خودروهای سنگین دسته دوم وارد شده به کشور که در گمرکات باقی مانده چه خواهد شد، اظهار کرد: ممنوعیت واردات خودرو از سال ۹۷ به دلیل کاهش تراز ارزی کشور ایجاد شد، در آن زمان به دلیل تحریم‌های شدید، تراز ارزی به لحاظ عدم فروش نفت کاهش یافت و واردات یک سری اقلام از جمله خودرو ممنوع شد.

فاطمی امین تاکید کرد: من در بحث کلان با واردات خودرو موافق هستم زیرا باید رقابت در بازار داخلی و خارجی وجود داشته و آن را تجربه کند. یکی از برنامه های ما در سال ۱۴۰۰ این است که ۳۰ درصد از خودروهای داخلی در بازارهای کشورهای خارجی به فروش برسد و این یعنی خودروساز باید رقابتی عمل کند.

محدودیت های ارزی و ممنوعیت های وارداتی در دوران گذار قرار دارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اصل موضوع ممنوعیت واردات خودرو در شرایط کنونی برای یک بخش از بازار تولیدکننده به منظور جلوگیری از ورود ضربه به آن ها مورد تائید است اما باید بازار خودرو رقابتی باشد. دوران محدودیت های ارزی و ممنوعیت های وارداتی در دوران گذار قرار دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا وزارت صمت عزم جدی برای ترخیص کالاهای فاسد شدنی دارد، گفت: قطعا بله، جلسات مختلفی در مورد نهاده‌های دامی برگزار شده، مشکلاتی در گمرک، حمل نهاده ها و سازمان استاندارد وجود دارد و ما برای حمل یک سره برنامه ریزی کرده ایم.

فاطمی امین ادامه داد: وزارت صمت موظف شد تا در خصوص تسهیل ترخیص در بحث واردات و صادرات برای تمامی دستگاه ها مانند سازمان استاندارد، سازمان غذا و دارو، گمرک، سازمان بنادر و کشتیرانی، وزارت راه و شهرسازی برنامه ریزی های لازم را انجام دهد. عوامل مختلفی درباره عدم ترخیص به موقع کالاها در گمرک وجود دارد که به زودی یک برنامه برای تسهیل عملیات لجستیکی برای صادرات و واردات نهایی و اعلام خواهد شد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی