آزاد شدن واردات خودرو تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی ندارد


کد خبر : ۸۹۹ | تاریخ انتشار : ۲۹-۰۶-۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

عضو انجمن همگن قطعه سازان کشور معتقد است، آزاد شدن واردات خودرو اگر چه ممکن است باعث کاهش ۳۰ درصدی و حتی بیشتر قیمت خودروهای خارجی در بازار شود، اما تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی نخواهد داشت.

بابک کریمخان با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره واردات محدود و مشروط خودروهای خارجی، اظهار کرد: این واردات در برابر صادرات خودرو و قطعات خودرو انجام خواهد شد که امتیاز خوبی برای صنعت خودروسازی کشور به شمار می‌رود.

وی معتقد است، ورود خودرو و قطعات خودرو ساخت ایران به بازارهای جهانی نشان دهنده رشد کیفی قطعه‌سازان و خودروسازان و توان رقابتی آنها است.

رئیس انجمن قطعه سازان استان کرمانشاه با بیان اینکه صادرات خودرو و قطعات آن می‌تواند بخشی از زیان انباشته خودروسازان را کاهش دهد، ادامه داد: البته این موضوع به شرطی است که اجازه داده شود خودروسازان با قیمتی که برای آنها صرفه اقتصادی داشته باشد خودروهای خود را صادر کنند، نه آنکه برای صادرات هم مشمول قیمت‌گذاری دستوری شوند و دوباره ضرر کنند.

کریمخان با بیان اینکه خودروسازان نتوانسته اند در بازارهای داخلی به قیمت متعادل و سودآوری مدنظر خود برسند و با زیان مواجه هستند، یادآور شد: اگر قیمت‌گذاری دستوری برای صادرات خودرو نیز در نظر گرفته شود باعث آسیب به خودروسازان خواهد شد، اما اگر سود مناسب آنها لحاظ شود، به تقویت صنعت خودروسازی کشور کمک خواهد کرد.

وی از تاثیر واردات در برابر صادرات خودرو و قطعات آن بر وضعیت صنعت قطعه سازان کشور هم یاد کرد و خاطرنشان کرد: قطعه‌سازان هم اگر بتوانند تولیدات خود را در بازارهای خارجی عرضه کنند، بخشی از زیانی که طی چند سال اخیر متحمل شده اند مرتفع خواهد شد.

به گفته عضو انجمن همگن قطعه سازان کشور، از سوی دیگر صادرات قطعات خودرو باعث می‌شود مشکل مداوم و چالش برانگیزی که بین قطعه‌سازان و خودروسازان داخلی در زمینه مطالبات آنها و همچنین قیمت‌ها وجود داشته تا حدودی رفع شود و قطعه سازان بتوانند تولیدات خود را در بازارهای جهانی عرضه کنند.

کریمخان معتقد است، این روند هیچ تاثیری در کمبود خودرو و یا قطعات خودرو در داخل کشور نخواهد داشت.

وی سپس از تاثیر این طرح بر قیمت انواع خودروهای داخلی و خارجی یاد کرد و افزود: واردات خودرو اگرچه می‌تواند قیمت خودروهای خارجی را کاهش دهد، اما تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه خودروهایی که به داخل کشور وارد خواهد شد به طور میانگین بین ۹ هزار تا ۳۰ هزار دلار قیمت دارد، تاکید کرد: با احتساب مالیات و عوارض گمرکی خودروهایی که به داخل کشور وارد می‌شود بین ۵۰۰ میلیون تا یک و نیم میلیارد تومان قیمت خواهد داشت.

کریمخان خاطرنشان کرد: طبیعتا خودروهای در این کلاس قیمت با خودروهای داخلی که رنج قیمت آنها معمولا بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است رقابت نخواهد داشت و تقاضای خرید این خودروها کاهش نمی‌یابد.

رئیس انجمن قطعه سازان استان کرمانشاه تاکید کرد: ممکن است بخشی از تقاضا برای خودروهای محدود داخلی که قیمت ۳۰۰ تا۵۰۰ میلیون تومان دارند به سمت خودروهای خارجی برود، اما چون تعداد این خودروها محدود است تاثیر زیادی بر بازار داخلی نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر برای خودروهای داخلی رانت ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومانی بین قیمت درب کارخانه تا بازار آزاد وجود دارد و تا زمانی که این تفاوت قیمت را داریم متقاضیان زیادی هستند که این خودروها را می‌خرند و در بازار می‌فروشند و یا نگه می‌دارند و از این سود استفاده می‌کنند.

به گفته این فعال صنعت خودرو، تنها در صورتی واردات خودرو بر قیمت خودروهای داخلی نیز اثرگذار خواهد بود که اجازه داده شود قیمت خودروهای داخلی در بازار متعادل و به بازار آزاد نزدیک شود تا هم خودروسازان از زیان فاصله بگیرند و تولید بیشتری داشته باشند و هم دیگر حجم تقاضای زیادی که ناشی از واسطه‌گری است را در بازار نداشته باشیم.

عضو انجمن همگن قطعه سازان خودرو کشور درباره تاثیر واردات خودرو بر قیمت خودروهای خارجی نیز افزود: احتمالا قیمت خودروهای خارجی ۳۰ درصد و بعضی از خودروها بیشتر نیز کاهش خواهد داشت.

کریمخان با بیان اینکه قیمت بالای کنونی خودروهای خارجی ناشی از این است که این خودروها به داخل کشور وارد نمی‌شود و به دلیل کمبودی که وجود دارد با هر قیمتی معامله خواهد شد، عنوان کرد: وقتی که خودرو وارد شود، قیمت آن مشخص است و دیگر دچار این گرانی نخواهد بود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی