تولید انبوه موتورسیکلت برقی در ایران منوط به اقتصادی سازی باتری لیتیومی است


کد خبر : ۹۴۶ | تاریخ انتشار : ۱۸-۰۷-۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

نایب رییس هیأت مدیره سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت کشور تولید انبوه موتورسیکلت های برقی در کشور را در گرو اقتصادی سازی باتری های لیتیومی در چین دانست.

حبیب الله محمودان با بیان اینکه روند تولید موتورسیکلت برقی در کشور منوط به اقتصادی سازی باتری های لیتیومی در چین شده است،عنوان کرد:با توجه به اینکه ایران در تولید سلول باتری لیتیوم به خودکفایی نرسیده در انتظار اقتصادی سازی آنها از سوی چین است که در این صورت کشور ما قادر به تولید انواع متنوع موتورسیکلت های برقی در طیف های گسترده است چرا که موافقت اصولی آن تایید شده و نمونه های اولیه آن با تیراژ ۲۰۰ تا ۵۰۰ دستگاه نیز به بازار عرضه شده است.

وی با تاکید بر ضرورت ورود شرکت های دانش بنیان به عرصه ساخت قوای محرکه موتورسیکلت های برقی افزود: با توجه به اینکه ساخت قوای محرکه در موتورسیکلت های برقی(باتری لیتیوم) راحت تر از موتورسیکلت های بنزینی(انجین) است شرکت های دانش بنیان می توانند با داخلی سازی باتری های لیتیومی به خودکفایی ایران در تولید موتورسیکلت های برقی کمک کنند.

نایب رییس هیأت مدیره سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت کشور ادامه داد: باتری های لیتیومی که اکنون در موتورسیکلت های برقی مورد استفاده قرار می گیرد صرفه اقتصادی ندارند چرا که یک دوم قیمت موتورسیکلت را قیمت باتری تشکیل می دهد به همین دلیل سایر کشورها نیز در این زمینه وابسته به چین بوده و در انتظار ارزان سازی آن از سوی شرکت های چینی هستند.

محمودان با اشاره به مراحل تولید باتری های لیتیومی تشریح کرد: تولید باتری های لیتیومی دارای سه مرحله است که در مرحله اول مواد معدنی لیتیوم به سلول تبدیل می شود و در مرحله دوم این سلول با فلز دیگری کوپله شده و در مرحله نهایی سلول های لیتیوم در کنار هم قرار گرفته و تبدیل به باتری لیتیوم می شوند. خوشبختانه ایران تا مرحله دوم ساخت باتری های لیتیوم پیش رفته اما فلزهای موردنیاز برای تکمیل مرحله دوم همگی گران قیمت هستند و اگر بتوان با استفاده از فلزهای ارزان قیمت به نتیجه دلخواه رسید تولید موتورسیکلت بنزینی در آینده نزدیک منسوخ خواهد شد .

وی یادآور شد: در حال حاضر شرکت های چینی درخواست فرصت یک ساله برای اقتصادی سازی باتری های لیتیوم داشتند و شرکت های ایرانی نیز قصد دارند پس از چین با الگوبرداری از آنها در این مسیر گام بردارند.

نایب رییس هیأت مدیره سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت کشور در ادامه با اشاره به توان تولید کشور در تولید موتورسیکلت های برقی اذعان داشت: خوشبختانه توان ساخت تمام قطعات بدنه در ایران وجود دارد و می توانیم هر نوع قطعه ای که مورد نیاز است را ظرف مدت شش ماهه تولید کنیم اما عدم خودکفایی در ساخت قوای محرکه مانع پیشرفت در سایر بخش ها شده است. این در حالی است که با خودکفایی در ساخت قوای محرکه می توان شرکت های نوپا و خلاق را به سمت طراحی بدنه و شاسی با تکنولوژی روز سوق داد.

محمودان با بیان اینکه ساخت داخل موتورسیکلت های بنزینی زمینه ساز داخلی سازی موتورسیکلت های برقی است، اظهار داشت: داخلی سازی موتورسیکلت های بنزینی با تحرک و پویایی شرکت های قطعه سازی می توانست زمینه داخلی سازی موتورسیکلت های برقی را نیز فراهم کند اما متاسفانه شرکت های قطعه سازی ایران در ساخت قطعات استراتژیک به بن بست خوردند و شرکت های چینی نیز در فروش قطعات به ایران گزینشی عمل می کنند و با ذهن تجاری فوق العاده ای که دارند تنها قطعاتی را به ایران می فروشند که با وجود آنها توان تولید ایران افزایش پیدا نکند.

وی با تاکید بر اینکه نباید در ساخت باتری های لیتیومی معطل شرکت های چینی ماند، افزود: باید فرصتی را در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار دهیم تا با آزمون و خطا به خودکفایی در تولید سلول باتری لیتیوم برسند و در مورد موتورسیکلت های بنزینی نیز باید شرکت هایی که دارای مجوز ساخت انجین هستند اما برای تولید آن اقدام نکردند مورد بازخواست قرار بگیرند.

نایب رییس هیأت مدیره سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت کشور با اشاره به پیامدهای تولید انبوه موتورسیکلت های برقی در ایران بیان کرد: اگر بتوانیم موتورسیکلت های برقی مورد پسند بازار و با قیمت اقتصادی و متناسب با قدرت خرید مشتری تولید کنیم قطعا به جهشی عظیم در ساخت موتورسیکلت با طراحی متنوع و متناسب با شرایط اقلیمی کشور خواهیم رسید.

محمودان در پاسخ به این سوال که تولید موتورسیکلت های برقی با قیمت اقتصادی در کشور چگونه ممکن خواهد بود، گفت: به محض تولید باتری های لیتیومی قدرتمند و قیمت مناسب قطعات دیگر نیز وارد مرحله اقتصادی سازی خواهند شد. بنابراین اقتصادی سازی موتورسیکلت های برقی در گرو ارزان سازی باتری های لیتیومی است. .

نایب رییس هیأت مدیره سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت کشور در پایان با انتقاد از صادرات مواد اولیه خام به چین و تاکید بر الویت صادرات کالاهای صنعتی تصریح کرد: در حالی که ما مواد پتروشیمی را با یک دوم قیمت داخل به چین صادر می کنیم چین قطعاتی پلاستیکی و فلزی مانند قاب ،گلگیر ، باک و … را به ایران صادر می کند. حال اگر عکس این قضیه اتفاق بیفتد و مواد پتروشیمی با قیمت دو برابر داخل به چین صادر شود دیگر هیچ کشوری حریف ایران در ساخت قطعات بدنه نخواهد بود. لذا این صنعت نیازمند اصلاحات ساختاری زیادی است و صادرات کالاهای صنعتی باید جایگزین صادرات مواد اولیه قرار بگیرد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی