بلاتکلیفی قطعه‌سازان در دولت سیزدهم؛ حجم مطالبات از ۷۰هزار میلیارد گذشت


کد خبر : ۹۶۱ | تاریخ انتشار : ۲۶-۰۷-۱۴۰۰ - ۸:۵۸ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

با وجود وعده و وعیدهای دولت سیزدهم در خصوص تغییر و بهبود شرایط صنعت خودرو و قطعه سازی، اما مطالبات قطعه‌سازان رو به افزایش است در حالی که هنوز تصمیمی از سوی دولت اتخاذ نشده است.

نایب‌ رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور، گفت: خودروسازان مبلغ ۷۵ هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکار هستند و هنوز این مبلغ پرداخت نشده است. به عبارت دیگر، نقدینگی قطعه‌سازان، توسط خودروسازان بلوکه شده است و قطعه‌سازی در حال حاضر، شرایط مطلوبی ندارد.

مهدی مطلب‌زاده در خصوص وضعیت قطعه‌سازان در دولت سیزدهم و امید به بهبود شرایط آنها، اظهار کرد: چندین ماه است که دولت سیزدهم شروع به کار کرده است ولی متاسفانه، هنوز تصمیماتی از سوی دولت‌مردان، برای بهبود شرایط قطعه‌سازان گرفته نشده است و دود عواقب قیمت‌گذاری دستوری به چشم قطعه‌سازان می‌رود.

وی افزود: شرکت‌های خودروسازی، دولتی هستند و زیان‌های سهامداران آنها را دولت متقبل شده است. ولی مطالبات قطعه‌سازان، روند افزایشی دارد و در حال حاضر، حجم مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان به بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

این فعال صنعت قطعه‌سازی، تصریح کرد: حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان از مبلغ ۷۰ هزار میلیارد تومانی که مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان است، از طریق خرید دین و اوراق گام و قراردادهای سه جانبه با بانک‌ها تعیین تکلیف شده است. ولی هنوز این مبلغ به قطعه‌سازان پرداخت نشده است.

نقدینگی قطعه‌سازان توسط خودروسازان بلوکه شده است و قطعه‌سازی در حال حاضر شرایط مطلوبی ندارد

مطلب‌زاده، تاکید کرد: ۴۵ هزار میلیارد تومان مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان است که از سررسید مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان آن، گذشته است و هنوز پرداخت نشده است.

وی تصریح کرد: نقدینگی قطعه‌سازان توسط خودروسازان بلوکه شده است و قطعه‌سازی در حال حاضر، شرایط مطلوبی ندارد.

تخصیص ارز برای قطعات خودرو به سختی انجام می‌گیرد

نایب‌ رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌‌سازی کشور در پاسخ به این پرسش که خودروسازان دو محصول جدید شاهین و تارا در خط تولید دارند و سهم قطعه‌سازان داخلی از این دو محصول سایپا و ایران خودرو چقدر است؟ گفت: خودرو تارا یک افتخار برای صنعت خودروسازی کشور است و ۹۲ درصد از قطعات این خودرو از ابتدای تولید آن، ساخت داخل کشور است.

مطلب‌زاده، اظهار کرد: درصد بالایی از ساخت خودرو شاهین نیز مربوط به تولید داخل است. ولی اگر مطالبات قطعه‌سازان توسط خودروسازان پرداخت نشود، قطعه‌سازان در راستای تامین نقدینگی و ساخت قطعات با مشکل روبه‌رو خواهند شد.

وی، افزود: حدود ۱۰الی ۱۵ درصد قطعات مورد نیاز خودروهای تارا و شاهین از خارج از کشور تهیه می‌شود و ایران خودرو سایپا درخصوص تامین ارز آن با مشکل روبه‌رو هستند و تخصیص ارز توسط دولت برای تهیه قطعات مورد نیاز این خودروها به سختی انجام می‌گیرد.

مطلب‌زاده در پایان، بیان کرد: این مشکلات موجود در صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی، تنها مربوط به خودروسازان نیست بلکه به علت تصمیمات حاکمیتی است که گریبان‌گیر صنعت قطعه‌سازی کشور، شده است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی