توقف قیمت گذاری دستوری، خواسته فعالان صنعت خودرو از دولت سیزدهم است


کد خبر : ۱۰۰۹ | تاریخ انتشار : ۱۳-۰۸-۱۴۰۰ - ۲۰:۴۵ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو گفت: صنعت خودرو با مشکلات متعددی روبرو است، بدین جهت از دولت سیزدهم می خواهیم که برای رفع بخش عمده ای از مشکلات این صنعت، نسبت به توقف قیمت گذاری دستوری خودرو اقدام کند.

محمدرضا نجفی‌منش درباره اینکه دولت سیزدهم در مورد قیمت گذاری خودرو بهتر است چه سیاستی را دنبال کند تا صنعت خودرو در مسیر رشد و پیشرفت قرار گیرد، اظهار کرد: سال های متمادی است که از سیاست گذاران خواسته شده برای کاهش ضرر و زیان شرکت های خودروسازی و حذف دلالان بازار، از قیمت گذاری دستوری فاصله بگیرد، اما باوجود اصرارها و تاکیدهای کارشناسی این امر مورد توجه قرار نگرفت.

وی ادامه داد: توقف قیمت گذاری دستوری خودرو به منزله، دفاع از افزایش قیمت خودرو نیست، راه و روش فعلی به صورت کلی اشتباه است؛  این امر سبب شده که ضمن ضررهای چند میلیونی شرکت های خودروساز، مردم هم نتوانند در بازار، خودرو با قیمت مناسب خریداری کنند.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو تأکید کرد: خواسته مشخص و شفاف ما از سیاستگذاران این است که از طریق شورای رقابت به بازار خودرو ورود نکنند و اجازه دهند این بخش مسیر طبیعی خود را طی کند، به‌ طور قطع با قیمت‌گذاری دستوری نمی‌توانند قیمت خودرو در بازار را کنترل کنند.

وی با بیان اینکه فرمول قیمت گذاری خودرو مبنای درست و دقیقی ندارد، گفت: نحوه قیمت گذاری شورای رقابت طی سال های گذشته باعث شده که شرکت های خودروساز و قطعه ساز با زیان محصولات خود را به فروش برسانند، این موضوع به شدت صنعت خودرو و قطعه سازی را ضعیف کرده و یقینا ادامه این روند، مشکلات جبران ناپذیری را بر پیکره صنعت خودرو وارد می کند.

نجفی منش خاطرنشان کرد: زمانیکه قیمت یک خودرو بر اساس واقعیت ۲۵۰ میلیون تومان تمام می شود، چرا شورای رقابت اصرار بر این امر دارد که قیمت فروش باید ۲۰۰ میلیون تومان باشد؟ هر فعال اقتصادی و صنعتی می داند که این رویه به شدت واحد صنعتی را شکننده می کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: اگر می خواهیم تولید خودرو افزایش پیدا کند و بازار خودرو به آرامش برسد، از دولت سیزدهم می خواهیم که نسبت به آزادسازی قیمت خودرو اقدام کند و این اطمینان داده می شود که بعد از یک دوره بسیار کوتاه ضمن رشد کیفیت، قیمت خودرو سیر نزولی به خود می گیرد و مردم با شرایط بهتری می توانند، خودروهای داخلی را خریداری کنند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی