مثل گندم، به خودرو هم یارانه بدهید!


کد خبر : ۱۰۳۲ | تاریخ انتشار : ۲۵-۰۸-۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید دولت و تصمیم‌گیران در حوزه صنعت خودرو باید سرانجام به یک جمع بندی دقیق برسند که قصد دارند با این بخش چه کنند.

محمدرضا نجفی منش گفت: با توجه به تمام مشکلات و محدودیت‌هایی که صنعت خودرو در سال‌های گذشته با آن مواجه بوده، امروز زمان آن رسیده تا در نهایت به این دو راهی پایان بدهند و دولت اعلام کند که قصد دارد با این صنعت چه کند.

وی با بیان اینکه ادامه شرایط کنونی برای خودروسازان و قطعه سازان ممکن نیست، توضیح داد: حالا که دولت افزایش قیمت هفته گذشته را نیز لغو کرده باید در روزهای آینده مشخص کند که با این صنعت چه خواهد کرد. آنچه که برای همه مشخص شده این است که خودروسازان با ادامه شرایط به شکل فعلی تنها زیان خواهند داد و با افزایش این زیان، قطعه سازان و سایر تولیدکنندگان این بخش نیز تحت فشار قرار می‌گیرند و نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

عضو اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر لزوم انتخاب میان یکی از دو گزینه موجود، توضیح داد: گزینه نخست این است که دولت اعلام کند که قصد دارد به هر قیمتی که شده خودرو ارزان قیمت در اختیار مردم قرار دهد. ما چنین حمایتی را در سایر بخش‌ها مانند گندم نیز داریم که مثلا دولت هر کیلو گندم را  ۷۰۰۰ تومان می‌خرد اما به نانوایی ۶۰۰۰ تومان می‌فروشد و با پرداخت یارانه قیمت نان را پایین نگه می‌دارد.

نجفی منش ادامه داد: اگر دولت اصرار دارد که خودرو نیز به شکل ارزان قیمت در اختیار مردم قرار بگیرد باید یک بودجه‌ای برای پایین نگه داشتن قیمت خودرو در نظر بگیرد. مثلا روی هر خودرو، ۵۰ میلیون تومان یارانه بدهد و اگر بناست در سال یک میلیون دستگاه خودرو تولید شود، ۵۰ هزار میلیارد تومان برای این کار بودجه کنار بگذارد و آن را در اختیار خودروساز بگذارد تا هم تولیدکننده بتواند به فعالیت خود ادامه دهد و هم هدف مسئولان در پایین نگه داشتن قیمت خودرو محقق شود.

وی با بیان اینکه راه دوم صدور مجوز افزایش قیمت خودرو است، بیان کرد: در شرایط فعلی، بحث چندان بر سر سودآوری و رونق نیست بلکه خواسته نخست خروج از زیان عملیاتی است. از این رو اگر بنا نیست یارانه بدهند باید اجازه دهند که قیمت خودرو تا حدی افزایش یابد که خودروساز لااقل با زیان، خودرو تولید نکند و یک حاشیه سود محدود نیز به دست آورد. تصمیم‌گیران باید در نهایت میان این دو راهکار تصمیم بگیرند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی