ایران می‌تواند یک میلیارد دلار قطعه خودرو صادر کند


کد خبر : ۱۰۶۰ | تاریخ انتشار : ۲۲-۱۰-۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت که ایران ظرفیت قابل توجهی برای صادرات قطعات خودرو دارد که با یک برنامه‌ریزی درست می‌توان از آن استفاده کرد.

محمدرضا نجفی منش اظهار کرد: ما در سال‌های گذشته با توجه به برنامه‌ریزی که برای توسعه زیرساخت‌های تولید خودرو در داخل داشتیم، ظرفیت تولید قطعه برای دو میلیون دستگاه در سال را فراهم کردیم. این در حالی است که میزان تولید داخل ما در سال به حدود یک میلیون دستگاه می‌رسد و این یعنی که نزدیک به نیمی از این ظرفیت می‌تواند در حوزه صادرات فعال شود.

وی با بیان اینکه گام نخست ایران در صادرات قطعه می‌تواند به حضور در بازار قطعات یدکی و لوازم سریع مصرف اختصاص یابد، توضیح داد: کالاهایی مثل لاستیک، صفحه کلاج، فیلتر و لنت خودرو در بازار لوازم یدکی فروش گسترده‌ای دارند و ایران می‌تواند در این حوزه‌های حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. از این رو گام نخست صادرات قطعه را می‌توان در این حوزه تعریف کرد.

به گفته نجفی منش، در صورت فعال کردن تمام این ظرفیت‌ها، ایران می‌تواند در طول سال تا یک میلیارد دلار صادرات قطعه خودرو داشته باشد.

عضو اتاق بازرگانی تهران درباره طرح مجلس برای از سرگیری واردات خودرو نیز گفت: از نظر ما با صادرات قطعه، می‌توان به واردات نیز فکر کرد اما باید در نظر داشت که قطعه ساز برای حضور در بازارهای صادراتی نه تخصص و نه زمان کافی دارد، از این رو این وظیفه را باید به تجار کشور سپرد.

وی ادامه داد: تاجری که قصد دارد با فروش قطعه، خودرو وارد کند، می‌تواند محصولات داخلی را خریداری کرده و با فروش آنها، مقدمات واردات خود را فراهم کند. تمام کشورهای دنیا می‌توانند بازار ایران به شمار بیایند اما اینکه به شکل تخصصی در آنها ورود کنیم، در سرنوشت نهایی این برنامه ریزی‌ها بیشترین اهمیت را خواهد داشت.

نجفی منش درباره امکان واردات خودرو بدون انتقال ارز نیز بیان کرد: ما معتقدیم اگر بناست واردات بدون انتقال ارز مجوز بگیرد پیش از آنکه تمرکز بر روی واردات خودرو باشد، ما باید مجوزهای لازم را در حوزه واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز کارخانجات صادر کنیم که تاکنون بانک مرکزی با آن مخالفت کرده است. امروز تعداد زیادی خودرو در خطوط تولید باقی مانده که با وارد شدن قطعات بدون تشریفات گمرکی می‌توان به عرضه نهایی آنها در بازار کمک کرد. با حفظ نظارت‌های لازم، می‌توان به اجرای این برنامه نیز فکر کرد.

عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در صورت نهایی شدن طرح مجلس برای واردات خودرو، احتمالا خودروهایی گران قیمت به بازار می‌آیند، این موضوع به بازار خودروهای داخلی نیز آسیبی نخواهد زد. از این رو ما هیچ مخالفتی با واردات خودرو نداریم و معتقدیم که حتی با اجرای آن، فشار بر روی تولیدکنندگان داخلی نیز کاهش خواهد یافت.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی