قطعه‌سازان در جلسه با وزیر خواستار تسویه مطالبات معوق شدند


کد خبر : ۱۰۶۷ | تاریخ انتشار : ۲۷-۱۰-۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

صنــعـت خودرو بر اسـاس بــرنامه وزیر صــنـعـــت، مـعدن و تجارت قـرار اسـت ۳میلیون دستگاه خودرو در افق ۱۴۰۴ تولید داشته باشد.

صنــعـت خودرو بر اسـاس بــرنامه وزیر صــنـعـــت، مـعدن و تجارت قـرار اسـت ۳میلیون دستگاه خودرو در افق ۱۴۰۴ تولید داشته باشد. این در حالی است که طی یکی دو سال اخیر تولید خودرو به یک‌میلیون دستگاه هم نرسیده است. در سال جاری نیز طی ۹ ماه حدود ۷۵۰هزار دستگاه خودرو تولید شده و به نظر می‌رسد تا پایان سال احتمالا کمتر از یک‌میلیون دستگاه خودرو برای سال ۱۴۰۰ محقق شود. بدین‌ترتیب به‌رغم آن‌که در ابتدای سال، بحث تولید ۱.۲میلیون دستگاه خودرو مطرح شده بود، اما کمبود نقدینگی و مسائل دیگر دست‌به دست هم دادند تا تولید خودرو آن‌طور که مدیران خودروسازی و مسئولان وزارت صمت می‌خواستند جهشی نباشد و روند سینوسی تولید خودرو ادامه داشته باشد. اما برای افزایش تولید خودرو و دستیابی به ارقام بالاتر به پیش‌نیازهایی احتیاج است. به‌گفته قطعه‌سازان؛ درصورتی‌که الزامات و پیش‌نیازها رعایت شوند، تولید در تیراژ بسیار بالا یعنی از ۲میلیون دستگاه خودرو تا ۳میلیون دستگاه خودرو امکان‌پذیر خواهد بود. ضمن این‌که مذاکرات هسته‌ای و دستیابی به توافق برجام نیز می‌تواند یکی دیگر از عوامل افزایش تولید خودرو باشد. زیرا آن‌طور که شنیده می‌شود، رفع تحریم صنعت خودرو جزو نخستین اقدامات آمریکایی‌ها برای دستیابی به یک توافق پایدار خواهد بود.

آرش‌محبی‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور درخصوص وضعیت تولید خودرو در کشور و همچنین رویکرد وزیر صمت در حوزه خودرو گفت: جلسه‌ای با حضور وزیر صمت و معاونین ایشان برگزار شده است. در این جلسه آقای وزیر از برنامه‌های مفصلی که در حوزه حمل‌ونقل اعم‌از صنایع خودرو، ریلی و زمینی و دریایی دارند صحبت کردند. در ساختار جدید وزارتخانه، معاونت حمل‌ونقل ایجاد می‌شود و به هرکدام از این‌ بخش‌ها به تفکیک پرداخته خواهد شد. این خبر خوبی است که وزارت صمت تجدید ساختاری خواهد داشت و به حوزه حمل‌ونقل نگاه ویژه‌تری می‌شود. ضمن این‌که صنعت خودرو هم سروسامان خواهد گرفت. در این جلسه از وزیر صمت درخواست پرداخت کلیه بدهی‌های معوقه خودروسازان به زنجیره تامین خودروسازی را مطرح کردیم تا بدهی معوقه به صفر برسد و افزایش کیفی و کمی تولید محقق شود.

بحث جهش تولید خودرو به کجا رسید؟ آیا قرار است جهش تولید اتفاق بیفتد یا خیر؟
افزایش تولید با دستور انجام نمی‌شود. بحث کوتاه‌مدت صنعت خودرو، اصلاح قیمت‌گذاری دستوری است که خود منتهی به جهش تولید خواهد شد. در آن شرایط، عرضه افزایش خواهد یافت و تقاضای کاذب رخت برخواهد بست. اگر نرخ کارخانه به قیمت بازار نزدیک شود، به‌صورت اتوماتیک تقاضای کاذب هم برچیده خواهد شد. با بخش‌نامه و دستور و تصمیم پشت درهای بسته جهش تولیدی رخ نخواهد داد. با تامین منابع مالی برای بازپرداخت مطالبات معوق قطعه‌سازان و زنجیره تامین خودروسازی و خارج‌کردن این صنعت از زیان، جهش تولید رخ خواهد داد. اگر در کوتاه‌مدت بتوانند این مساله را مدیریت کنند، یقین بدانید جهش تولید حتمی خواهد بود. به دلیل این‌که صنعت قطعه‌سازی برای قطعات پرتیراژی که قبلا داخلی‌سازی شده‌اند، ۲میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه خودرو ظرفیت تولید دارد. در صورتی که در یکی دو سال اخیر به تولید یک‌میلیون دستگاه خودرو هم دست پیدا نکرده‌ایم. سال گذشته کمی بیش‌از ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده، بنابراین بیش‌از نیمی از ظرفیت قطعه‌سازی خالی مانده است. خودروسازان ما هم بیشتر از این ظرفیت تولید دارند. در نتیجه افزایش تولید خودرو ممکن است اما به تامین نقدینگی و اصلاح قراردادها و قیمت‌ها بستگی دارد.

درحال‌حاضر پرداخت‌ها به قطعه‌سازان به چه صورت است؟ آیا تغییری در این موضوع ایجاد شده است؟
هنوز اقدام عملی در زمینه تسویه بدهی خودروساز به قطعه‌ساز انجام نشده است. بنابراین شاهد افزایش چشمگیری در تولید خودرو نبوده‌ایم. خودروسازان هنوز نسبت به به‌روزرسانی قراردادها در بخش قیمت‌ها اقدام نکرده‌اند، ضمن این‌که سختگیری بیشتری در مقایسه با گذشته در تنظیم قراردادها اعمال می‌شود که افزودن بخش‌های جدید به مندرجات قراردادها از نمونه‌های آن است. هنوز وجوه حاصل از افزایش قیمت به بخش خودروسازی نیامده و بر همین اساس جهش یا تغییر جدی در پرداخت‌ها اتفاق نیفتاده است، اما امیدواریم تا پایان سال جاری تمام مطالبات قطعه‌سازان پرداخت شود.

رویکرد وزیر در بحث اصلاح قیمت‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
به‌هرحال افزایش ۱۸درصدی قیمت خودروها نشان از رویکرد وزیر برای اصلاح قیمت خودرو داشت. در بحث بلندمدت هم که وزیر صمت برنامه تولید ۳میلیون دستگاه خودرو تا افق ۱۴۰۴ را مطرح کردند، ما مطلقا مخالف این اقدام نیستیم و معتقدیم تولید ۳میلیون دستگاه خودرو شدنی است. اما این مقدار تولید، یک‌سری پیش‌نیازها و الزاماتی دارد. اگر الزامات تولید رعایت شود، شک نداشته باشید تولید در سال ۱۴۰۴ به ۳میلیون دستگاه خودرو هم خواهد رسید. اما صنعت خودرو ما پدیده‌ای به‌اصلاح شترگاوپلنگ است! چون دولت سهام زیادی در خودروسازی‌ها ندارد، بنابراین از زیان روزافزون صنعت خودرو آسیب چندانی نمی‌بیند. ازسوی‌دیگر، این صنعت متولی هم بسیار دارد؛ دولت، قوه قضاییه، مجلس و… اگر به صنعت خودرو کاری نداشته باشند، اصلا روزشان شب نمی‌شود! سهام‌دار هم کاره‌ای نیست و در این مدت فقط ضرر کرده و منتظر وزش نسیمی خوش از وین است. اگر بحث رفع تحریم صنعت خودرو ایران به‌عنوان یک اقدام رو به جلو از طرف آمریکایی‌ها اتفاق بیفتد، شاهد تغییر جدی در فضای این صنعت خواهیم بود. بر اساس رایزنی‌ها، ظاهرا صنعت خودرو قرار است جزو نخستین مواردی باشد که رفع تحریم خواهد شد. به‌هرحال یکی از الزامات برنامه وزیر صمت برای تولید ۳میلیون دستگاه خودرو همین بحث رفع تحریم‌هاست. اگر صنعت خودرو از تحریم‌ها خارج شده و مشکلات نقدینگی این صنعت حل شود، تولید ۳میلیون دستگاه خودرو امکان‌پذیر است.

وضعیت تولید از ابتدای سال تاکنون چگونه بوده است؟ بحث خودروهای ناقص به کجا رسیده است؟
تیراژ تولید تجمیعی تا پایان آذرماه سال جاری درمجموع ۷۴۲هزار دستگاه است. از این میزان، ۶۷۵هزار دستگاه به تولیدات کلیه خودروسازان داخلی در بخش سواری اختصاص دارد که به‌طور تقریبی معادل ۹ ماه نخست سال ۹۹ بوده است. میزان خودروهای ناقص کف پارکینگ‌های خودروسازان هم چندان افزایش نیافته و می‌توان گفت؛ اختلاف آمار تولید و تحویل بالغ بر ۶۰هزار دستگاه است. اما در ابتدای سال، میزان تحویل از تولید سبقت گرفت. زیرا بسیاری از خودروهای ناقص سال ۹۸ در فروردین و اردیبهشت‌ماه سال جاری و به‌ویژه در ایام تعطیلات نوروز تکمیل و تحویل شد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی