پیشتر شرکتهای خودروساز بعد از برگزاری طرحهای فروش خود بلافاصله مراسم قرعهکشی را با حضور نهادهای نظارتی برگزار و اسامی منتخبان و همچنین لیست رزرو را در سایتهای خود منتشر میکردند. اما وزارت صمت اواسط اردیبهشتماه سال جاری اعلام کرد که دیگر شرکتهای خودروساز اجازه برگزاری قرعهکشی برای عرضه محصولات تولیدی خود را ندارند و عرضه خودرو تنها از مسیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو تحت نظارت سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان انجام خواهد شد. اظهارنظرهای صورتگرفته از سوی برخی مقامهای وزارت صمت گویای این نکته بود که خودروسازان در عرضه محصولات تولیدی خود از مسیر طرحهای فروش دچار تخلفاتی شدند و تغییر مسیر عرضه خودرو به منظور جلوگیری از همین تخلفات رقم خورده است. سیاستگذار خودرویی نه فقط دو خودروساز بزرگ کشور، که خودروسازان خصوصی را نیز مکلف کرد تا محصولات خود را از مسیر تعیینشده به دست متقاضیان برسانند.
اولین عرضه خودرو در سامانه یادشده ۲۷ اردیبهشتماه به مدت یک هفته برگزار شد. وزارت صمت بهرغم اینکه زمان اعلام نتایج قرعهکشی را یک هفته بعد از اتمام مهلت نامنویسی اعلام کرده بود، نتوانست به وعده خود عمل کند و اسامی منتخبان قرعهکشی را با تاخیر ۲۴ساعته منتشر کرد. اما اعلام اسامی منتخبان پایان ماجرا نبود. با اعلام اسامی منتخبان در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، حدود ۱۲هزار نفر از منتخبان دریافت محصولات ایرانخودرو بعد از مراجعه به سایت این خودروساز برای مطلع شدن از زمان و مبلغ واریز وجه خودرو متوجه شدند که اسامی آنها در لیست رزرو قرار دارد و امکان واریز مبلغ در این مرحله برای آنها وجود ندارد. اعتراض به این دوگانگی در نحوه اعلام اسامی سبب شد تا سیاستگذار خودرویی اعلام کند به تمام کسانی که در اولین مرحله از عرضه خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو نامشان به عنوان نفر رزرو اعلام شده نیز خودرو تعلق میگیرد. همانطور که عنوان شد وزارت صمت در اولین مرحله از عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو نتوانست نمره قبولی بگیرد و اختلالاتی در انتشار اسامی در سامانه یکپارچه و سایتهای خودروسازان به وجود آمد که امید میرود این اختلالات در مرحله دوم رفع شود.
منبع: دنیای اقتصاد