حذف ۵۰ مدل خودرو از دایره قرعه کشی


کد خبر : ۱۲۳۳ | تاریخ انتشار : ۲۲-۰۳-۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

سخنگوی وزارت صمت گفت: تا پایان شهریور تقریبا ۵۰ خودرو یا مدل‌های فروش خودرو، از دایره قرعه کشی خارج می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری خبرقطعه، امید قالیباف گفت: آماده ایم تا پس از تعیین تکلیف خودروهایی که قرار است عرضه شوند، از ۲۵ خرداد در قالب‌های مختلف فروش، مثل فروش فوق العاده یا پیش فروش و مشارکت، بدون قرعه کشی، اما با سامانه یکپارچه، خودروهایی مانند شاهین، ساینا، ساینا S، کوییک S و کوییک R را از طریق سامانه یکپارچه عرضه کنیم.

او گفت: وزارت صمت برای سیاستگذاری درست، در بازار خودرو نیازمند بستری برای تجمیع تمامی عرضه و تقاضا بود که به گلایه‌ها و مشکلات قرعه کشی سامان دهد و سامانه یکپارچه خودرو به همین علت راه اندازی شد. مراجع قانونی و نهاد‌های امنیتی نیز خواستار این بودند تا وزارت صمت نظارت بیشتری بر قرعه کشی‌ها را داشته باشد.

به گفته سخنگوی وزارت صمت، اکنون هم فقط بخش نظارتی این مسئله بر عهده سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است و وزارت صمت برگزاری قرعه کشی را انجام نمی‌‌دهد؛ بلکه قرعه کشی از طریق همان سامانه‌های قبلی انجام می‌شود. اگر بخواهیم تمامی عرضه و تقاضا تجمیع شود، طبیعی است که عرضه خارج از سامانه یکپارچه و در بورس کالا، نمی‌تواند موضوعیت داشته باشد و در مدیریت بازار اثرگذار باشد.

او می‌گوید: مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه، اختیار تنظیم بازار را به وزارت صمت داده و این وزارتخانه هم با عرضه دو خودروی سمند و تیبا در بورس کالا مخالفت کرد که این موضوع از ماه‌های قبل به اطلاع این سازمان رسیده بود. این مصوبه محرمانه بوده و وزارت صمت اجازه نداشت آن را اطلاع رسانی کند. البته علاوه بر این قانون، قانون بورس هم وجود دارد و هیئت پذیرش وقتی تصمیم بگیرد، کالای خاصی می‌تواند در بورس عرضه شود.

با تصمیم وزارت صمت، عرضه خودرو در بورس کالا که از ۱۸ اردیبهشت آغاز شده بود، ممنوع شده است که به گفته آقای جهرمی قائم مقام بورس کالا، این سازمان با تصمیم وزارت صمت مخالف است، زیرا شفافیت را از بین می‌برد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی