مدیریت دولتی خودروسازها اصلی ترین مشکل صنعت خودرو


کد خبر : ۱۲۹۱ | تاریخ انتشار : ۳۰-۰۳-۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

سخنگوی دولت در یک گفت و گوی تلویزیونی گفت: یکی از مشکلاتی که دولت به جنگ آن رفته است، مشکل خودرو است که در این زمینه، ریشه ای ترین و اساسی ترین مشکل، همان دولتی بودن مدیریت این صنعت است.

بهادری جهرمی، سخنگوی دولت گفت : مشکل صنعت خودرو، مشکلی است که طی سال های طولانی بر روی هم تلنبار شده است. دولت معتقد است که باید به جنگ همه مشکلات برود و همزمان در حال حل مشکلاتی است که هرکدام در گرو یکدیگر هستند.

بهادرمی جهرمی گفت: نمی توان انتظار داشت که دولت همه مشکلات را با هم حل کند، با این حال تمام توان خود را برای حل مشکلات صرف می کند.

وی گفت : یکی از مشکلاتی که دولت به جنگ آن رفته است، مشکل خودرو است  که در این زمینه ریشه ای ترین و اساسی ترین مشکل هم، همان دولتی بودن مدیریت خودروسازان این صنعت است. اگر مدیریت دولتی باشد، از طریق سفارش کارمند استخدام می کنند، خودرو اعطا می می کنند، فساد ایجاد می شود و خودرو و قیمت تمام شده آن افزایش می یابد،  ناکارآمدی از بین نمی رود و مشکلاتی از این قبیل برجا می ماند. دولت مصمم است که ریشه این مشکلات را برطرف کند و رئیس جمهور هم دستور آن را صادر کرده است.

این سخنان در حالی مطرح شد که بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو معتقد است که خصوصی‌سازی این دو شرکت، در صورتی اتفاق می افتد که دولت به طور کلی از این صنعت کناره گیری کند. به گفته وی، اقدامات دولت بوده است منجر شده که صنعت خودروسازی کشور به این وضعیت کشانده شود.

وی افزود: بخش خصوصی پتانسیل ورود به این صنعت را دارد. با خصوصی‌سازی ایران خودرو و سایپا این امکان وجود دارد که در این صنعت تحولات مثبتی ایجاد شود. اما اگر اقدامات بخش خصوصی هم به عملکردکنونی محدود شود، تحولی ایجاد نخواهد شد؛ به جز اینکه با کشورهای دیگر تعاملات خودرویی برقرار شود. در این صورت سرمایه‌گذار و متخصص این حوزه وارد کشور می شوند و اقدامات مثبتی انجام خواهند داد.

 

منبع: car.ir

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی