واردات خودروی زیر ۱۰ هزار دلار عملی می شود؟


کد خبر : ۱۳۰۴ | تاریخ انتشار : ۰۱-۰۴-۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

اخیراً وزیر صمت وعده داده که واردات خودروهای اروپایی با قیمت زیر ۱۰ هزار دلار در دولت بررسی می‌شود. آیا خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار در بازار اروپا وجود دارد؟ اگر وجود دارد چه ویژگی‌هایی دارند و چقدر کاربردی هستند؟

به گزارش خبرقطعه، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بازار اروپا هیچ خودرویی با قیمت ۱۰ هزار دلار وجود ندارد که ایران بتواند با واردات آنها، وعده واردات خودروی ارزان را محقق کند. این مساله به آن معناست که وعده وزیر صمت جنبه اجرایی ندارد و ارزانترین خودروهای موجود در بازار اروپا، بیش از ۱۰ هزار دلار قیمت دارد.

بر این اساس یا وزیر صمت وعده توخالی داده و یا اینکه بدون بررسی بازار خودروهای داخلی وعده واردات چنین خودروهایی را به مردم داده است.

اما گشت بیشتری در بازار خودروهای اروپا نشان می‌دهد که چند مدل محدود خودرو با چنین قیمتی در بازار اروپا خرید و فروش می‌شود. اما بزرگترین نقطه ضعف این خودروها کوچک بودن آنهاست. زیرا در خصوص خودرو اروپایی نمی‌توان همزمان هم خودرو جادار و مناسب همه اعضای خانواده خرید و هم تنها ۱۰ هزار دلار برای آن هزینه کرد.

خودروهای دست دوم اروپایی

اگر دولت برنامه داشته باشد خودرو اروپایی دست دوم نیز وارد کند، باز هم به راحتی نمی‌تواند با چنین قیمتی خودروهای مناسبی خریداری کند. قیمت متوسط خودرو کار کرده در کشورهایی مانند ایتالیا، آلمان و فرانسه در بازه ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار قرار می‌گیرد. البته اگر خودرو دست دوم ۲۰ یا ۳۰ سال کار کرده باشد قیمت آن به ۵ یا ۶ هزار دلار کاهش پیدا می‌کند.

مساله این است که دولت با این وعده می‌خواهد چه نوع خودروهایی وارد کند و اگر این واردات انجام شد آیا این خودروها به صرفه و کاربردی هستند و یا صرفاً به دلیل خارجی بودن آنها را به قیمت بالایی می‌فروشند. با فرض واردات خودروهای کارکرده آیا خودروهای دست دوم کارایی مناسب را دارند یا تنها موجب هدر رفت هزینه هستند و دردسرهای تعمیرات و یافتن قطعات آنها گریبان‌گیر خریدار می‌شود؟

وضعیت خودروهای اروپایی زیر ۱۰ هزار دلار

به نقل از وبسایت درایومگ، شمار خودروهای اروپایی زیر ۱۰ هزار دلار بسیار کم است. نمونه این خودروها «داچیا ساندرو» است که قیمت آن از ۷ هزار دلار شروع می‌شود. البته این خودرو با این قیمت هیچ آپشنی ندارد و اگر بخواهید به آن آپشن اضافه کنید باید هزینه اضافی بپردازید. این خودرو نه تنها رادیو و سیستم پخش موسیقی ندارد، کولر و سیستم تهویه هم ندارد. این خودرو با رنگ سفید تحویل داده می‌شود و سپرها نیز نقاشی نشده‌اند. این مدل ۷۳ اسب بخار قدرت و یک موتور یک لیتری دارد. خودرو مناسب پنج سرنشین است.

«اشکودا سیتی‌گو» یکی از دیگر از این خودرهاست که قیمت آن تقریبا ۱۰ هزار دلار است. این مدل، از خودروی قبلی هم کوچکتر است و اگر مدل بزرگتر را بخواهید باید هزینه بیشتری بپردازید. مانند مورد قبل این خودرو سیستم تهویه و رادیو ندارد. قدرت اشکودا سیتی‌گو ۶۰ اسب بخار است و موتور آن هم یک لیتری است.

«کیا پیکانتو» هم مانند دو مدل قبلی بدون آپشن ارائه می‌شود. ۶۷ اسب بخار و موتور یک لیتری دارد. ویژگی‌های هیوندای آی۱۰ درست مانند کیا پیکانتو است با این تفاوت که رنگ پایه آن قرمز است. «فیات پاندا» که آخرین بار در سال ۲۰۱۱ به بازار آمد مانند مدل‌های قبلی است فقط موتور ۱٫۲ لیتری دارد.

 

منبع: تجارت نیوز

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی