وضعیت صنعت خودرو قابل قبول نیست


کد خبر : ۱۳۲۹ | تاریخ انتشار : ۰۴-۰۴-۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

وزیر صنعت، معدن و تجارت در یک نشست خبری توضیحاتی را درباره وضعیت کنونی صنعت خودرو کشور ارائه داد.

به گزارش خبرقطعه، در حالی که از هفته گذشته شایعاتی مبنی بر استعفای وزیر صمت به گوش می‌رسید، اما امروز رضا فاطمی‌امین در نشست خبری حاضر شد. او در این نشست در رابطه با وضعیت بازار خودرو، فولاد، لوازم خانگی و … به خبرنگاران توضیحاتی ارائه داد.

با توجه به فرجه ۱۰ روزه مجلس به فاطمی‌امین، برخی این نشست را آخرین گفتگوی رسانه‌ای وی در مقام وزارت می‌دانند. البته خود او هم صحبت‌های خود را به گونه‌ای آغاز کرد که بر شائبه جدایی‌اش از وزارت صمت افزود.

وزیر صمت در ابتدای این نشست خبری گفت: وقتی قرار است بخش صنعت و معدن مدیریت شود، باید ساز و کارها تغییر کند. مهم‌ترین مأموریت ما در دوره جدید رفتن به سمت ساز و کار نوینی است که ظرفیت‌ها و منابع موجود بهینه شوند. اما باید توجه داشت که اصلاح ساختاری سخت است و در شرایط ناپایدار کنونی سخت‌تر. پنج سال است که تورم بالای ۳۰ درصد قرار دارد. زمانی که قرار است ساز و کار جدید استقرار یابد عدم آشنایی بخشی از ماجراست؛ متأسفانه منافع عده‌ای در ساز و کار جدید به خطر می‌افتد و در این مسیر سنگ‌اندازی می‌کنند.

آیا این صحبت‌ها به معنای فشار به فاطمی‌امین برای ترک وزارت صمت است؟

واردات کدام خودروها آزاد است؟

بخش مهمی از انتقادات به عملکرد وزارت صمت در دوره جدید به شرایط بازار خودرو بازمی‌گردد. فاطمی‌امین در رابطه با شرایط این بازار گفت: وضعیت کنونی بازار خودرو قابل قبول نیست. اما روند آن رو به رشد و قابل قبول است.

وی افزود: سال گذشته ۱۴۳ هزار دستگاه خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازها وجود داشت؛ اما حالا این رقم به ۴۳ هزار دستگاه رسیده است.

او درباره ساخت خودرو مشترک ایران و روسیه توضیح داد: مذاکراتی با روسیه صورت گرفت تا برای ساخت تندر ۹۰ تبادل قطعات صورت گیرد. همچنین طرح واردات خودروهای دست دوم کاملا متوقف شد. با این حال واردات خودروهایی که استاندارد ما را داشته باشند، هم‌اکنون آزاد است.

این عضو کابینه اضافه کرد: خودروسازی ایران سه بن‌سازه مفید دارد که بر اساس آن شاهین، تارا و تندر ۹۰ تولید می‌شود. اما بن‌سازه پراید و سمند دیگر قابل توسعه نیست.

فاطمی‌امین اشاره کرد: دولت سیزدهم تا سال ۱۴۰۲ در صنعت خودرو چند کار مهم را انجام می‌دهد. اصلاح ساختار مدیریتی و مالکیتی، تثبیت تولید روان و زنجیره تامین و رفع مشکل کمبود کیفیت ازجمله این اقدامات هستند.

موافقت وزیر صمت با عرضه خودرو در بورس کالا

وی درباره عرضه خودرو در بورس کالا توضیح داد: در هیچ نقطه‌ای از جهان خودرو در بورس کالا عرضه نمی‌شود. البته ما مخالف این اتفاق نیستیم و به نظر شدنی است. اما موضوع این است که صنعت خودروسازی متولی و مدعی زیاد دارد و کسی پاسخگو نیست. دو ماه پیش از عرضه خودرو در بورس هم اعلام شد که در این مقطع زمانی عرضه در بورس کالا به صلاح نیست و رانت زیادی را جابه‌جا می‌کند. نامه‌ای که یک روز قبل از عرضه منتشر شد اتمام حجتی برای غیرقانونی بودن کار عرضه بود‌.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی