این خودروها را بدون قرعه کشی بخرید


کد خبر : ۱۳۴۲ | تاریخ انتشار : ۰۵-۰۴-۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

وزارت صمت اعلام کرده است که خودروسازان آن دسته از محصولات خود را که متقاضیانی کمتر از میزان عرضه داشتند، بدون قرعه‌کشی به فروش می‌رسانند. سایپا هفته گذشته طرح فروش خودرو بدون قرعه‌کشی را آغاز کرد. ایران خودرو نیز این طرح را از فردا کلید می‌زند.

به گزارش خبرقطعه، با وجود زیان و بدهی انباشته هنگفت و کیفیت پایین محصولات، خودروسازان به طرح‌های فروش خود ادامه می‌دهند. حالا هم قرار است ایران خودرو و سایپا برخی محصولات خود را در طرح‌های فروش خودرو بدون قرعه‌کشی عرضه کنند. اما کدام خودروها مشمول این طرح‌ها هستند؟ این خودروها چقدر با بازار اختلاف قیمت دارند؟

هفته گذشته، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت روز گذشته از برگزاری ۱۵ طرح فروش بدون قرعه‌کشی خبر داد. او گفت: این ۱۵ طرح فروش در نخستین دوره عرضه سامانه یکپارچه دارای متقاضیانی کمتر از ظرفیت اعلام شده بودند. در نتیجه برای فروش آنها قرعه‌کشی برگزار نمی‌شود (ایرنا). به گفته این مقام مسئول، ایران خودرو، سایپا و دیگر خودروسازان در این طرح حضور خواهند داشت.

به گزارش خبرقطعه، سایپا این طرح را از روز پنجشنبه دوم خرداد آغاز کرده است. ثبت‌نام در این طرح تا زمان تکمیل ظرفیت در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ادامه دارد.

برای آگاهی از خودروهایی که در سایپا در این نوبت از فروش خود عرضه می‌کند و تفاوت حدودی قیمت آنها با بازار مطلب کدام محصولات مشمول فروش بدون قرعه‌کشی خودرو هستند؟ را بخوانید.

ایران خودرو نیز بخشنامه ثبت‌نام در طرح فروش بدون قرعه‌کشی خودرو را شب گذشته روی سایت خود قرار داد. این برنامه فروش، از ساعت ۱۹ صبح فردا دوشنبه ۶ تیر، در سامانه یکپارچه آغاز می‌شود و تا تکمیل ظرفیت ادامه می‌یابد.

دیگر خودروسازان اما هنوز توضیحی در این مورد در سایت‌های خود درج نکرده‌اند.

محصولات ایران خودرو در بازار چند؟

حال سوال اینجاست که قیمت‌ها در این طرح‌ فروش، چقدر با بازار تفاوت دارد؟

با نگاهی به این تفاوت قیمت، می‌توان برآورد کرد که اگر اتفاق ویژه‌ای در بازار رخ ندهد، در زمان تحویل خودروها، رانت قابل توجهی نصیب خریداران می‌شود.

تارا دستی

یکی از خودروهایی که نام آن، هنگام ثبت نام در این طرح پیش فروش در فهرست قرار دارد، تارا دستی است.

مبلغ پیش‌پرداخت برای تارا دستی ۱۱۸ میلیون تومان تعیین شده است.

قیمت کارخانه‌ای تارا دستی، ۲۹۳ میلیون و ۷۰۸ هزار تومان است و این خودرو در بازار، ۴۶۶ میلیون تومان قیمت دارد.

تارا اتوماتیک

خریداران می‌توانند در این طرح فروش، تارا اتوماتیک را نیز انتخاب کنند.

مبلغ پیش‌پرداخت برای این تارا اتوماتیک ۱۶۶ میلیون تومان تعیین شده است.

قیمت کارخانه‌ای این محصول، ۴۱۵ میلیون و ۶۷۳ تومان است و این خودرو در بازار، ۵۹۰ میلیون تومان قیمت دارد.

دناپلاس توربو شارژ اتوماتیک

متقاضیان می‌توانند در این طرح فروش، دناپلاس توربو شارژ اتوماتیک را نیز خریداری کنند.

خریداران باید به صورت علی‌الحساب ۱۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.

قیمت کارخانه‌ای این محصول، ۳۹۸ میلیون و ۲۲۹ هزار تومان است و این خودرو در بازار، ۵۰۷ میلیون تومان قیمت دارد.

دناپلاس توربوشارژ دستی

متقاضیان طرح خودروی بدون قرعه‌کشی برای مادران، می‌توانند در این طرح فروش، دناپلاس توربوشارژ با گیربکس ۶ سرعته دستی و فرمان برقی را نیز انتخاب کنند.

خریداران باید به صورت علی‌الحساب ۱۵۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.

قیمت کارخانه‌ای این محصول، ۳۶۰ میلیون و ۴۸۳ هزار تومان است و مشابه این خودرو در بازار، ۴۸۹ میلیون تومان قیمت دارد.

اختلاف قیمت کارخانه‌ و بازار

این ارقام، اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار را هنگام ثبت‌نام در این طرح ایران خودرو نشان می‌دهد.

فروشندگان، تارا دستی را حدود ۱۷۲ و تارا اتوماتیک را احتمالا حدود ۱۷۴ میلیون تومان گران‌تر از کارخانه بفروش برسانند.

این تفاوت برای دناپلاس توربو شارژ اتوماتیک به حدود ۱۰۹ میلیون تومان می‌رسد.

همچنین فروشندگان، دناپلاس توربوشارژ دستی را احتمالا حدود ۱۲۹ میلیون تومان گران‌تر از کارخانه بفروشند.

 

منبع: تجارت نیوز

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی