شرط مجلسی ها برای گران شدن خودرو


کد خبر : ۱۴۴۱ | تاریخ انتشار : ۲۱-۰۴-۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خودروهای داخلی در صورتی می‌توانند قیمتی را که خودروسازان ادعا می‌کنند داشته باشند که تعرفه واردات خودرو صفر باشد.

به گزارش خبرقطعه، حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی در رابطه با درخواست خودروسازان مبنی‌بر افزایش قیمت محصولات‌شان، بیان کرد: خودروسازان مدعی‌اند که زیان می‌دهند و هر چه تولید می‌کنند زیان انباشته آنها بیشتر می‌شود. نگاهشان هم این‌گونه است که قیمت دستوری بوده و بر زیان انباشته آنها در سالیان گذشته افزوده است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: نگاه دیگری هم باید داشته باشیم مبنی‌بر اینکه خودروسازی ما در یک صورت می‌تواند قیمت واقعی را که خودروسازان ادعا می‌کنند داشته باشد که تعرفه وارداتش صفر باشد. وقتی تعرفه واردات را صفر کنیم و خودرو بتواند وارد کشور شده و از سوی دیگر هم خودروی داخلی از نظر کیفیت، قیمت و رقابت‌پذیری بتواند با واردات رقابت کند، منعی ندارد هر قیمتی که خودروسازان می‌گویند، بفروشند؛ با این حال الان چون بازار خودرو انحصاری است، این حرف از خودروسازان پذیرفته نیست و نمی‌توان در چنین بازاری قیمت دل‌بخواهی لحاظ کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به اینکه در بازارهای انحصاری معمولا دولت‌ها قیمت را دستوری تعیین می‌کنند، تصریح کرد: تعیین دستوری قیمت به دلیل بازار انحصاری است که وجود دارد. مثلا الان خودروساز هنوز خودرویش را تولید نکرده پول آن را می‌گیرد و این در دنیا مرسوم نیست. حسینی‌کیا در ادامه گفت: بنابراین اگر تعرفه واردات صفر شود خودروساز حق خواهد داشت قیمتی را که خودش تعیین می‌کند روی محصولش بگذارد و بعد آن را در بازار رقابتی عرضه کند. وی در رابطه با بحث کیفیت خودروها که خودروسازان معتقدند بعد از افزایش قیمت به آن خواهند پرداخت، تاکید کرد: این حرف پذیرفتنی نیست؛ معمولا خودرو سه مزیت قیمت، رقابت‌پذیری و صادرات‌محوری را با هم دارد، یعنی خودروساز باید خودرویی تولید کند که این سه مشخصه را داشته باشد و وقتی این اتفاق رخ بدهد، می‌توان گفت خودرویی مناسب تولید شده است. نماینده مردم سنقر در مجلس گفت: نمی‌شود از یک سو خودروی کم‌کیفیت تولید کنیم و بازار هم انحصاری باشد و از سوی دیگر هرچه خودروساز خواست قیمت را افزایش دهد. این موضوع نارضایتی اجتماعی به وجود خواهد آورد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی