کشمکش مجلس و وزارت صمت بر سر واردات خودرو


کد خبر : ۱۵۱۲ | تاریخ انتشار : ۱۰-۰۵-۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

مجلس، بانک مرکزی و وزارت صمت امروز به بررسی مفاد و چارچوب‌های آئین‌نامه اجرایی واردات خودرو می‌پردازند، اما یک تحلیلگر صنعت خودرو می‌گوید محال است که در مجلس توافقی شکل بگیرد.

گفتنی است که آئین‌نامه واردات خودرو بین سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۱ دست‌خوش تغییراتی شتابزده و اجباری شد. علت عمده این تصمیمات تحریم‌های آمریکا و البته فقدان مدیریت مناسب شمرده می‌شود. به دنبال این تصمیمات بسیاری از واردکنندگان خودرو متضرر شدند و اموال آن‌ها برای چند سال در پشت درهای گمرک ایران باقی ماند.

در حال حاضر واردکنندگان خودرو منتظر تصمیمات مجلس و تغییرات مفاد و آیین‌نامه واردات خودرو هستند با این امید که بتوانند زیان خود را جبران کنند.

امیرحسن کاکائی، تحلیلگر صنعت خودرو، در این باره به تجارت‌نیوز گفت: موضوعی که مجلس می‌خواهد در مورد آن بحث کند، آیین‌نامه واردات خودروست؛ اما بعید است که امروز مجلس، وزارت صمت و بانک مرکزی بتوانند به توافق  برسند. تقریبا محال است.

واردات خودرو فقط برای ثروتمندان

کاکائی در ادامه بیان کرد: قواعد واردات چیست؟ مهم‌ترین معیار واردات خودرو سقف و تعرفه آن است. در حالت عادی خودرو ۲۰ هزار تا ۴۰ هزار دلاری وارد ایران می‌شود. اگر تعرفه‌ها را در نظر بگیریم. خودروی ۲۰ هزار دلاری با قیمت ۴۲ هزار دلار به دست مردم می‌رسد. این یعنی فقط پولدارها می‌توانند خودرو خارجی بخرند. اما وکلای مجلس می‌گویند ما خودرو ارزان می‌خواهیم.

او ادامه داد: ارزان‌ترین خودرو ۱۰ هزار دلار است که با تعرفه ۲۱ هزار دلار می‌‌شود. این قیمت هم مشکل مدعیان مجلس را حل نمی‌کند. آن‌ها می‌خواهند طبقه متوسط و پایین جامعه را بهرمند کنند. بنابراین سعی می‌کنند آیین‌نامه را از انضباط فنی خارج کنند. از سوی دیگر، سعی می‌کنند تعرفه را پایین بیاورند.

بانک مرکزی هم مخالف وزارت صمت است؟

این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت تشریح کرد: در جلسه امروز کمیسیون درباره تعرفه واردات خودرو بحث می‌شود. مطمئناً بانک مرکزی مهم‌ترین مخالف این طرح است. مسئولان این بانک مجبورند به منافع بلندمدت‌تر فکر کنند. زیرا اگر قیمت ارز بالا برود باید پاسخگو باشند. این تضادی است که در مجلس مورد بحث قرار می‌گیرد. البته وزارت صمت می‌خواهد کار به هر حالتی انجام شود چون برایش منافع تبلیغاتی دارد.

وی اضافه کرد کرد: علاوه بر این، غیرممکن است که مجلس و دو سازمان دیگر بتوانند طرحی ارائه دهند که ایجاد رقابت کند. اگر قرار باشد به هر قیمتی واردات خودرو انجام شود، باید انحصاری عمل کنند. ارز محدود است. وقتی کنترل را از مصرف برمی‌داریم تقاضای ارز بالا می‌رود. این امر باعث بالا رفتن قیمت‌ها می‌شود، به‌ویژه اگر ارز کم باشد.

او تصریح کرد: اگر تقاضا را آزاد بگذاریم با شوک وحشتناکی در قیمت‌ها مواجه می‌شویم. این روش مستعد فساد زیادی است. تنها راه انحصار است. بنابراین رانت شکل می‌گیرد.

کاکائی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم مسئولان بهترین تصمیم را برای کل مملکت بگیرند. اگر تسلیم هیجانات جامعه شوند، اوضاع نامساعدی در ماه‌های آینده ایجاد می‌شود. این جریانی نیست که به نفع عامه مردم باشد. خودرو جزو اولویت‌های کشور نیست.

 

منبع: تجارت نیوز

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی