جمع‌آوری۵۳ قلم لوازم‌ یدکی فاقد شناسه و کد رهگیری از امروز آغاز می شود


کد خبر : ۱۵۳۸ | تاریخ انتشار : ۱۵-۰۵-۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

سخنگوی وزارت صمت گفت: سوداگری با جان و مال مردم در تولید و توزیع لوازم یدکی قاچاق و غیر استاندارد پایان می‌یابد و از امروز و در گام نخست، ۵۳ قلم لوازم یدکی که ۸۰ درصد مصرف بازار را شامل می‌شود، الزام به درج شناسه و کد رهگیری دارند.

به گزارش خبرقطعه، امید قالیباف با اشاره به اینکه از امروز فرصت ثبت شناسه کالا و کد رهگیری برای ۵۳ قلم لوازم یدکی به پایان می‌رسد، اظهار کرد: اگر پس از این تاریخ، بازرسان لوازم یدکی مشمول طرح را بدون شناسه در سطح عرضه مشاهده کنند، طبق قانون قاچاق محسوب شده و نسبت به جمع‌آوری آن اقدام خواهد شد.

سهم ۳۰ درصدی لوازم یدکی قاچاق و بی‌کیفیت

وی گفت: برآورد می‌شود از ارزش ۱۳ میلیارد دلاری بازار لوازم یدکی، ۳۰ درصد کالای قاچاق و تولیدات بی‌کیفیت باشد که به ترتیب سه میلیارد دلار سهم قاچاق و یک میلیارد دلار هم سهم تولید غیر استاندارد است.

قالیباف افزود: این حجم وسیع از قاچاق و تولید بی‌کیفیت برای کالاهایی که با جان مردم سر و کار دارد، به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و یکی از اولویت‌های وزارت صمت در دولت سیزدهم ساماندهی بازار لوازم یدکی است.

وی ادامه داد: پس از ماه‌ها جلسات هماهنگی با بیش از ۱۱ دستگاه حاکمیتی و اتحادیه‌ها و تشکل‌های خصوصی، در گام نخست ۵۳ قلم لوازم یدکی که ۸۰ درصد مصرف بازار را شامل می‌شود از ۱۵ مرداد الزام به درج شناسه و کد رهگیری دارند. پیش از این، باتری و کمک فنر نیز مشمول درج شناسه کالا و کد رهگیری شده بودند.

وی گفت: برای نخستین بار از یک مدل تعاملی_ اقناعی برای ساماندهی یکی از پیچیده‌ترین بازارها استفاده شده و قرار است با پایش و رصد بازار لوازم‌یدکی، علاوه بر رفع نقاط ضعف در اجرا، نتایج آن نیز به استحضار مردم رسانیده شود.

وی ادامه داد: نتیجه این مدل جدید، آن شده که اجماع خوبی میان تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان ایجاد شود که اجرای طرح را آسان‌تر می‌کند.

سخنگوی وزارت صمت، لوازم‌یدکی موجود در بازار را در چهار گروه قاچاق محرز، بدون منشأ، تولید داخل و واردات، تقسیم بندی کرد و گفت: تکلیف کالای قاچاق محرز که طبق قانون مشخص است اما، اگر در شبکه توزیع کالاهایی وجود دارند که از آن با عنوان “بدون منشأ” نام می‌بریم، واحد عرضه کننده با تأیید کمیته فنی اتحادیه ذی‌ربط یک هفته زمان دارد تا نسبت به اخذ شناسه کالا از طریق سامانه جامع تجارت اقدام کند.

قالیباف، گام دوم ساماندهی بازار لوازم یدکی را شامل ۱۵۰ قلم ذکر کرد که پس از اتمام عملیات اجرایی مرحله نخست آغاز خواهد شد.
وی اظهار کرد: روی دیگر سکه حذف قاچاق لوازم یدکی، دادن بازاری به ارزش چهار میلیارد دلار به قطعه‌سازان است که باید از این فرصت به‌خوبی استفاده شود.

وی تصریح کرد: هدف بزرگ دیگری که ساماندهی بازار لوازم یدکی دنبال می‌کند، به‌روز شدن استانداردها است، زیرا به‌دلیل عدم شفافیت در این بازار در برخی موارد استانداردها ۵۰ سال است به‌روز نشده که این مشکل، علاوه بر اشکال در ایمنی وسایل نقلیه، بر آلودگی هوا نیز مؤثر است.

سخنگوی وزارت صمت پیش‌بینی کرد: بازار لوازم یدکی در سطح عرضه شاهد یک دگرگونی اساسی باشد و از شکل سنتی کنونی به سمت شیوه‌های نوین و قابل نظارت نظیر هایپرهای لوازم یدکی یا فروش از طریق شبکه‌های مجازی تغییر خواهد کرد.

قالیباف با یادآوری فرسودگی وسایل نقلیه، گفت: برآورد می‌شود سه میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو و بیش از ۹ میلیون موتورسیکلت در شرایط اسقاط قرار داشته باشند که فعلاً از آنها استفاده می‌شود و پایش بازار لوازم یدکی به این بخش، تا رسیدن به سازوکارهای تشویقی برای اسقاط، کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند از طریق سامانه اصالت‌ سنجی از خرید کالای خود اطمینان حاصل کنند، تاکید کرد: بدون همراهی مصرف کنندگان حذف لوازم یدکی بدون استاندارد و قاچاق ممکن نیست و از این‌رو وزارت صمت از همه مصرف کنندگان لوازم یدکی درخواست می‌کند از فروشگاه‌های معتبر و لوازم یدکی دارای شناسه خرید خود را انجام دهند.

 

منبع: ایمنا

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی