راه حل افزایش کیفیت خودرو ایجاد رقابت در صنعت خودروسازی است


کد خبر : ۱۵۵۰ | تاریخ انتشار : ۲۲-۰۵-۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

سخنگوی وزارت صمت گفت: هدف‌گذاری سطح کیفی خودرو در سال ۱۴۰۱، پنج درصد نسبت به سال قبل ارتقا یافته است.

به گزارش خبرقطعه به نقل از مهر،‌ امید قالیباف با اشاره به عملکرد شاخص‌های کیفی خودرو در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: هر چند هدف گذاری شاخص سطح کیفی خودرو محقق شده است اما تنها ۹.۱ درصد از مدل خودروها توانسته‌اند در شاخص میانگین رضایت مشتریان از کیفیت اولیه محصول به میزان هدف گذاری شده (۷۱ درصد) دست یابند که وضعیت خوبی نیست.

وی در مورد شاخص تداوم دوام کیفیت محصول نیز گفت: از نظر بین المللی افت رضایت از کیفیت دوام محصول نسبت به کیفیت اولیه باید کمتر از ۳ درصد باشد که هدف گذاری سال قبل کمتر از ۴ درصد بود اما فقط ۲۵.۷ درصد مدل خودروها موفق به کسب این هدف شدند که در این شاخص هم خودروسازان ضعیف عمل کردند.

سخنگوی وزارت صمت تاکید کرد: ارتقای کیفیت خودروهای ساخت داخل مطالبه به حق مردم است و وزارت صمت در خصوص کیفیت در برابر خودروسازان کوتاه نمی‌آید ولی در عین حال باید درک کرد کیفیت یک فرایند زمان بر است و تا ساختارها در صنعت خودرو اصلاح نشود کسی نمی‌تواند با فشردن یک کلید یک شبه اشکالات کیفیت خودرو را برطرف کند.

وی افزود: کیفیت خودرو قابل نقد است اما تکرار روزانه انتقاد آن هم بدون استدلال درست جنبه تخریب به خود می‌گیرد و علاوه بر تأثیر منفی بر صادرات قطعه و خودرو، موجب دلسردی خودروسازان و قطعه سازان می‌شود.

قالیباف ضمن تفکیک کیفیت ذاتی و کیفیت مهندسی در حوزه خودرو گفت: در کیفیت ذاتی خودرو به دلیل نوع پلتفرم و طراحی آن ذاتاً تا حد مشخصی قابلیت افزایش کیفیت را دارد و از سطحی به بعد کیفیت قابل افزایش نیست (یا ارتقای کیفیت اقتصادی نیست) اما در کیفیت مهندسی تلاش می‌شود خودرو با کمترین اشکال ممکن تحویل مشتری شود.

کیفیت خودروهای داخلی افزایش پیدا کرد؟

سخنگوی وزارت صمت گفت: در سال ۱۴۰۱ وزارت صمت اقدامات مهمی را برای افزایش کیفیت خودرو برنامه‌ریزی کرده است؛ به عنوان مثال می‌توان از توقف تولید خودروهای تیبا، سمند و ساینا به دلیل پلتفرم قدیمی و اشکالات کیفی پرتکرار و برنامه‌ریزی برای ایجاد پلتفرم‌های جدید (پوست اندازی پلتفرمی) و تولید خودروهایی با کیفیت ذاتی بالاتر و در بخش ارتقای کیفیت مهندسی نیز اجرای دستور وزیر صمت برای به صفر رساندن ایرادات خودرو در زمان تحویل و تدوین شاخص‌های سخت‌گیرانه تر کیفی جهت ارزیابی سال ۱۴۰۱ نام برد.

وی گفت: نتیجه این اقدامات بهبود شاخص‌های کیفی خودرو تا تیر ماه ۱۴۰۱ بود به طوری که بر اساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران شاخص ارزشیابی کیفی (که امتیاز منفی است و باید کمتر شود) از رقم ۱۰۳.۴ در فروردین به ۹۴.۴ در تیر ماه ۱۴۰۱ کاهش یافته است که ۸.۸ درصد بهبود نشان می‌دهد.

قالیباف ادامه داد: خودروسازان در مورد شاخص تحویل خودرو بدون ایراد نیز از ۹۱.۷ درصد در فروردین به ۹۳.۵ درصد در مرداد امسال رشد داشتند که این شاخص ۱.۸ درصد بهبود نشان می‌دهد.

سخنگوی وزارت صمت راه حل اساسی افزایش کیفیت خودرو را ایجاد رقابت در صنعت خودروسازی دانست و گفت: روش دیگری که در وزارت صمت برای کیفی سازی دنبال می‌شود جایگزینی سیاست تأمین مبتنی بر استفاده از چند منبع با سیاست تأمین از یک یا دو منبع در یک پلتفرم است تا علاوه بر دستیابی به مقیاس اقتصادی تولید، امکان عیوب ناشی از فرایندهای متعدد تولید به حداقل برسد.

وی رشد ۲۷۱ درصدی تولید کامل خودرو تا آخر خرداد را ناشی از سیاستگذاری درست وزارت صمت در سال جاری دانست که باعث شد تولید خودروهای ناقص و تکمیل کاری آن خارج از فرایند اصلی خط تولید به حدود صفر برسد و منجر به بهبود شاخص‌های کیفی شود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی