چگونه قطعات یدکی اصل را تشخیص دهیم؟


کد خبر : ۱۵۷۳ | تاریخ انتشار : ۲۶-۰۵-۱۴۰۱ - ۹:۲۰ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

خریداران قطعات ایساکو برای آگاهی از اصالت قطعه می‌توانند شماره بارکد درج شده بر روی بسته‌بندی را به شماره ۳۰۰۰۳۱ پیامک کنند.

به گزارش خبرقطعه و به نقل از ایسنا، در راستای اجرایی شدن طرح شناسه‌دار شدن لوازم یدکی و قطعات خودرو و ممنوعیت عرضه بدون شناسه لوازم یدکی و قطعات خودرو از ۱۵ مرداد، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از انبارهای شرکت فروش قطعات و خدمات پس از فروش محصولات ایران‌خودرو (ایساکو) به منظور بررسی شناسه کالا و کد رهگیری قطعات و لوازم یدکی در حوزه خدمات پس از فروش، بازدید کرد.

در راستای اجرای طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با قاچاق و تقلب در قطعات یدکی خودروها از ۱۵ فرودین، لوازم یدکی و قطعات خودرو در اولویت اجرای طرح مبارزه با قاچاق و تقلب قرار گرفت و عدم ثبت معاملات تجاری حوزه کالاهای قطعات یدکی و مصرفی خودرو در سامانه جامع تجارت مشمول برخورد قانونی شده است.

بر این اساس در گام نخست اجرای این طرح، مقابله با عرضه کالاهای قاچاق و تقلبی در حوزه لوازم یدکی خودرو از ۱۵ فروردین در سراسر کشور عملیاتی و سپس عرضه قطعات یدکی خودرو به بازار از ۲۱ خرداد به داشتن کد رهگیری مشروط شد. از این تاریخ به بعد واحدهای صنفی از خرید اقلام بدون شناسه منع شدند. در نهایت از شنبه هفته گذشته (١۵ مرداد) عرضه بدون شناسه لوازم یدکی و قطعات خودرو ممنوع و ثبت «کد نقش» فعالان حوزه لوازم یدکی و قطعات خودرو در سامانه جامع تجارت الزامی شده است.

بررسی حسن انجام طرح وزارت صمت در حوزه قطعات یدکی خودرو

در راستای بررسی اجرای درست و حسن انجام کار این طرح که با راهبری وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شده و مورد پیگیری است، امروز (سه‌شنبه)، محمدمهدی برادران -معاون صنایع عمومی وزارت صمت- از شرکت ایساکو (شرکت فروش قطعات و خدمات پس از فروش محصولات ایران‌خودرو)، کدهای شناسه قطعات که در راستای اصالت‌سنجی بر روی آنها درج می‌شود را مورد بررسی قرار داد.

طبق اعلام گروه صنعتی ایران‌خودرو، وی در جریان این بازدید ضمن اشاره به اینکه از نیمه مرداد، ۵۵ گروه قطعه بایستی با کد رهگیری به بازار عرضه شوند و تولیدکنندگان موظفند این گروه تولیدات خود را با کد رهگیری تولید و به بازار عرضه کنند، اظهار کرد: البته برای قطعاتی که در بازار بدون کد موجود هستند، فرصت داده شده تا کد رهگیری دریافت کنند.

البته شایان ذکر است تا پیش از ۱۵ مرداد، فرصت شناسه‌دار کردن کالاها و دریافت کد رهگیری به پایان رسید و براین اساس از تاریخ مذکور، عرضه قطعات بدون شناسه و کدرهیگری ممنوع اعلام شد. بدین ترتیب موضوع تمدید مجدد فرصت دریافت کد رهیگیری از سوی وزارت صمت مورد پیگیری است.

ایساکو برای ۶۰ میلیون قطعه کد رهیگیری صادر کرد

در جریان این بازدید، بابک سلاجقه، مدیرعامل شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو گفت: ایساکو همواره در حال بررسی گلوگاه‌هایی است که بهبود آن، موجب افزایش رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش شود.

یکی از این ورودی‌ها، در اختیار قرار دادن قطعات اصل و با کیفیت و ارائه خدمات استاندارد به مشتریان و اطلاع‌رسانی به آن‌ها در خصوص اصالت قطعات است.

در این راستا، ایساکو طی چند سال گذشته با ارائه ابزارها و بهره‌مندی از فناوری‌های نوین که بصورت مستمر به‌روزرسانی نیز می‌شوند، این قابلیت را ایجاد کرده است که مردم بتوانند تفاوت کالای تقلبی و اصلی را تشخیص داده و کالای اصل را خریداری کنند.

وی افزود: به منظور شفافیت و تشخیص اصالت قطعات یدکی، با در اختیار قرار دادن سامانه «اصل بخرید»، مصرف‌کنندگان را یاری کرده تا از اصل بودن قطعه خریداری شده اطمینان حاصل کنند.

خریداران قطعات ایساکویی، به منظور آگاهی از اصالت قطعه، می‌توانند پس از خرید، شماره بارکد درج شده بر روی بسته‌بندی آن را به شماره ۳۰۰۰۳۱ پیامک کرده و بلافاصله پس از ارسال پیامک از اصالت داشتن یا نداشتن قطعه از طریق پیام کوتاه آگاه شوند.

مدیرعامل ایساکو خاطرنشان کرد: این سامانه از ابتدای تابستان امسال به سامانه جامع تجارت وزارت صمت نیز متصل شده و خریداران قطعه پس از ارسال بارکد آن به سامانه ایساکو، کد رهگیری سامانه وزارت صمت را نیز دریافت خواهند کرد و می‌توانند از اصل بودن قطعه خریداری شده اطمینان پیدا کنند.

علاوه بر خدمات متنوع و کاربردی موجود در این اپ، مشتریان محصولات ایران‌خودرو می‌توانند با اسکن کد درج شده بر روی محصول، از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنند. تاکنون کد رهگیری ۵۵ گروه از قطعات همچون کیت کلاچ، بلبرینگ و… از وزارت صمت دریافت شده و ۶۰ میلیون قطعه ایساکو در حال حاضر دارای کد رهگیری از سوی سامانه جامع تجارت است.

سلاجقه مراجعه به شبکه خدمات پس از فروش ایران‌خودرو و نمایندگی‌ها و فروشگاه‌های مجاز مجموعه را راه‌حلی قطعی برای جلوگیری از خرید قطعات تقلبی دانسته و گفت: قیمت مشخص و یکسان قطعات در شبکه خدمات ما در سراسر کشور از مزایای دیگر مراجعه به این شبکه گسترده در سراسر کشور است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی