بلاتکلیفی در واردات خودرو/ آیین نامه واردات هنوز تایید نشده


کد خبر : ۱۵۸۸ | تاریخ انتشار : ۰۱-۰۶-۱۴۰۱ - ۹:۱۴ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

اول قرار بود از شهریور ماه واردات خودرو آزاد شود و حالا در جدیدترین اخبار گفته می‌شود که واردات خودرو به آذرماه موکول شده است. اما سوال مهمی که وجود دارد این است که اصلا دولت قصد آزادسازی واردات خودرو را دارد یا نه؟

به گزارش خبرقطعه، نیمه اول سال ۱۴۰۱ رو به اتمام است و دولت وعده داده بود امسال خودروی خارجی وارد کند. اما نه تنها هیچ خودرویی وارد نشده، بلکه آیین نامه واردات آن هم هنوز تایید نشده است.

تنها اخباری که درباره واردات خودرو منتشر می‌شود گمانه‌ها و اظهارات مختلف برخی از نمایندگانی است که گاهی در جلسات وزارت صمت حضور دارند.

آخرین خبری که از این جلسات مخابره شده این است که دولت قرار است تا سقف یک میلیارد دلار خودرو وارد کند. ارزش خودروهای وارداتی ۱۰ و ۲۰ هزار دلار خواهد بود و اولین گروه خودرو آذرماه به ایران وارد می‌شود.

جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس اردیبهشت امسال گفته بود: «در تنظیم آیین‌نامه واردات خودرو با تکیه بر کلمه خودروی اقتصادی دو شرط در نظر گرفته شده؛ سقف قیمت ۷۰۰۰ دلار و حجم موتور ۱۰۰۰ سی‌سی!»

واردات خودروهای کاغذی

این چکیده اخبار شش ماه گذشته درباره پرونده واردات خودرو است. پرونده‌ای که بسیاری امیدی به حل آن ندارند و معتقدند این دولت ممنوعیت واردات را فقط روی کاغذ برداشته و هیچ انگیزه و برنامه‌ای برای اجرای آن ندارد.

نصراله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم گویا آب پاکی را روی دست منتظران ریخت و گفت: «پیش کشیدن مسئله واردات خودرو تنها تلنگری به خودروسازان بود تا کیفیت خودروهای خود را بالا ببرند.» اظهارنظر عجیبی که بسیاری را متقاعد کرد خبری از واردات خودرو نیست.

اما ماجرای واردات خودرو به همین موارد ختم نمی‌شود. هر روز شرط جدیدی برای آن وضع می‌کنند. مثلا از ابتدا عنوان شد تنها در صورتی می‌توان خودرو وارد کرد که هیچ ارزی از کشور خارج نشود و منشا ارز خارجی هم مشخص شود. شرط بعد واردات خودرو در قبال صادرات خودرو و قطعات مختلف بود. شرطی که نشان می‌داد قرار است انحصار واردات خودرو به خودروسازان برسد.

شرایط عجیب برای واردات ۶۰ هزار خودرو

شرط بعدی این بود که هر فردی که بتواند ۷۰ میلیون دلار فرض صادر کند، می‌تواند خودرو وارد کند. این در حالی است که بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت کل صادرات فرش ایران در سال گذشته ۶۰ میلیون دلار بوده است.

شرط دیگری که برای واردات خودرو وضع شده این است که خودروهای اقتصادی وارد شود که طبقات پایین جامعه هم بتوانند خودروی وارداتی بخرند. اما مساله این است که خودروسازان داخلی هم نمی‌توانند خودروی اقتصادی تولید کنند چه برسد به اینکه با دلار ۳۰ هزار تومانی خودروی اقتصادی خریداری شود.

خودروی اقتصادی در جهان به خودرویی گفته می‌شود که افراد بتوانند با ۵ تا ۶ حقوق خود آن را بخرند. اما ارزانترین خودروی وارداتی به ایران قطعا بالای ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

شش ماه از سال گذشته و واردات خودرو یکی از وعده‌های وزارت صمت و دولت بوده است. اما نه خودرویی وارد شده و نه توضیحی درباره آن داده می‌شود.

نتیجه این سردرگمی و تعلل، این است که بازار خودرو از ابتدای امسال وارد رکود شده. بسیاری از معامله‌گران دست نگه‌داشته‌اند و نه خودرو می‌خرند و نه می‌فروشند چون منتظرند واردات، خودرو را ارزان کند.

اما نکته مهم این است که حتی اگر واردات خودرو آزاد هم شود، نهایتا ۶۰ هزار خودرو وارد کشور می‌شود و این تعداد نمی‌تواند تاثیری بر قیمت بازار بگذارد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی