کدام خودروها به کشور وارد می شوند؟


کد خبر : ۱۶۰۹ | تاریخ انتشار : ۰۵-۰۶-۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

پس از چند ماه انتظار، آیین‌نامه واردات خودرو ابلاغ شد که بر اساس آن شرایطی همچون واردات خودرو با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو، ممنوعیت ترخیص و تخلیه خودروهای بدون ثبت‌ سفارش، عرضه خودروها صرفا از طریق بورس کالا و… به تصوب رسیده است؛ بر این اساس دبیر انجمن واردات‌کنندگان خودرو به تشریح اینکه چه خودروهایی وارد خواهند شد، پرداخته است.

به گزارش خبرقطعه، پس از چند ماه انتظار، آیین‌نامه واردات خودرو ابلاغ شد که بر اساس آن شرایطی همچون واردات خودرو با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو، ممنوعیت ترخیص و تخلیه خودروهای بدون ثبت‌ سفارش، عرضه خودروها صرفا از طریق بورس کالا و… به تصوب رسیده است؛ بر این اساس دبیر انجمن واردات‌کنندگان خودرو به تشریح اینکه چه خودروهایی وارد خواهند شد، پرداخته است.

پس از چهار ماه از نهایی شدن مصوبه واردات خودرو، آیین‌نامه واردات خودرو (که در ۲۶ مرداد ماه به تصویب هیات وزیران رسید) توسط معاون اول رئیس جمهوری نهایی و ابلاغ شد.

براساس ابلاغیه آیین‌نامه واردات خودرو، واردات با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو (فوب) و اولویت واردات با خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو، ممنوعیت تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع، عرضه صرفا در بورس کالا، مجاز بودن واردات خودروهای سواری بصورت سرمایه‌گذاری خارجی برای استفاده درشبکه حمل‌ونقل عمومی و… مجاز اعلام شده است.

شایان ذکر است که برخلاف آنچه که پیش از این اعلام شده بود و مبنای محاسبات ارزی دلار در نظر گرفته شده بود، طبق مصوبه ابلاغی، مبنای محاسبات ارزی، یورو در نظر گرفته شده است؛ در حال حاضر نرخ یورو و دلار بهم نزدیک شده‌اند، اما می‌توان بنا بر تعادل قبلی و طبق روال گذشته، سقف دلاری را کمی بیشتر در نظر گرفت. همانطور که اشاره شد، سقف واردات خودرو ۲۰ هزار یورو در نظر گرفته شده و اولویت با خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو است.

باتوجه به جزئیات اعلام شده اینکه با این شرایط چه خودروهایی امکان واردات خواهند داشت، با دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

مهدی دادفر در این رابطه، اظهار کرد: سقف قیمتی اعلام شده تقریبا مساعد است و احتمال اینکه بتوان خودروهایی که استاندارهای ۸۵گانه را پاس کند، بسیار بیشتر است. می‌توان تعداد خودروهایی که البته قیمت خودرو در جهان به‌دلیل کمبود چیپست‌ها و سیستم‌های الکترونیکی (آن هم بخشی به دلیل کرونا و بخشی هم تنش‌های سیاسی بین کشورهای چین و تایوان)، افزایش پیدا کرده است، وارد کنیم. واردات خودرو با سقف قیمتی تعیین شده موضوعی نشدنی نخواهد بود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: پس از ابلاغ آیین‌نامه، همولوگیشن (تایید اجزا و مجموعه‌های خاص در خودرو) و مسئولیت خودروی تازه وارد براساس قانون، با شرکت‌های نمایندگی است و صرفا این شرکت‌های نمایندگی خواهند توانست همولوگیت کنند. تصور نکنیم که واردات هر مدل خودرو توسط هر شخصی ممکن خواهد بود. شرکت‌های واردکننده ابداً بایستی مستندات استاندارد خودروهای موردنظر خود برای واردات را ارائه کنند و سپس چنانچه توانست استانداردها را کسب کند و مجوز را دریافت کنند (که این فرآیند یکماه لغایت ۴۰ روز طول خواهد کشید) و همچنین مهمتر، کسب مجوز سازمان محیط زیست مبنی بر یورو۶ بودن خودروها، اقدام به واردات کنند. در صورت کسب این دو مجوز و انجام امور توسط شرکت‌های نماینده، شاید سایر افراد با خرید خدمات پس از فروش بتوانند، خودرو وارد کنند.

وی تصریح کرد: برداشت ما از این مصوبه و اقدام برای واردات مثبت است و امیدوار هستیم که دیگر گره‌ای ایجاد نشود. اما نکته مهم اینجاست که چنانچه قرار باشد واردات منوط به بحث سرمایه‌گذاری در تولید و افزایش تولید باشد، واردات ممکن نخواهد بود؛ چراکه در حال حاضر مدعیان تولید، چه تعداد تولید می‌کنند و چه تولید می‌کنند؟ محاسبه مجموع میزان ارزبری خودروهای تولید، نشان می‌دهد،  خودروهای تولیدی اصالتا ارزبری بسیار بیشتری از خودروهای  CBU داشته و دارند.

دبیر انجمن واردات خودرو ضمن تاکید بر رعایت قانون در واردات خودرو، گفت: باتوجه به اینکه کشور براساس قانون اداره می‌شود، بایستی دستورالعمل واردات خودرو نیز طبق قانون انجام شود. بی‌قانونی کشور را به فساد خواهند کشاند و منجر به ایجاد سوء جریان خواهد شد. نمونه‌هایی علی‌الخصوص در واردات خودرو داشته‌ایم، این بار نیز وزارت صمت، دستورالعمل مدنظر خود را بدون اخذ نظر تشکل‌ها و برخلاف قانون تسهیل فضای کسب‌وکار انشاء کرده است؛ اما امیدواریم که این دستورالعمل منجر به ایجاد سوء جریان نشود.

دادفر تصریح کرد: کماینکه مسئولیت سوء جریان بابت انشاء چنین دستورالعملی با انشاءکنندگان است. در گذشته نیز همین موضوع را با دوستان سازمان توسعه تجارت در جریان گذاشتیم اما بگونه‌ای دیگر پاسخ گرفتیم؛ بگونه‌ای که گویی هیچ ارتباطی به ما نداشته است؛ لذا در صورت منجر شدن به فساد، هرچند زمان‌بر خواهد بود; اما مورد پیگیری قرار خواهیم داد.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی