این خودروها به کشور وارد می شوند


کد خبر : ۱۶۲۲ | تاریخ انتشار : ۰۷-۰۶-۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

واردات خودرو بزرگترین مساله و مشکل مدت اخیر در بازار خودرو ایران بوده است. چند سالی است که هیچ خودرویی به صورت رسمی وارد بازار ایران نشده است و در این بین سفارت‌خانه‌ها به عرضه کننده اصلی خودروهای وارداتی در تیراژ بسیار محدود تبدیل شده‌اند. آیین نامه واردات خودرو نیز از مدت‌ها پیش تاکنون در سکوت کامل باقی مانده است و هر چند وقت یکبار اخبار ضد و نقیض از واردات خودرو به ایران منتشر می‌شود.

به گزارش خبرقطعه وبه نقل از خودروبانک، با وجود اخبار و حواشی بسیاری که پیرامون واردات خودرو به ایران مطرح می‌شود، سقف قیمتی خودروهایی که شانس واردات دارند ثابت باقی مانده است. حداکثر قیمت در نظر گرفته شده برای خودروهای احتمالی که به بازار ایران وارد می‌شوند، ۲۰ هزار یورو (معادل تقریبی ۲۰ هزار دلار) است. بنابراین در صورت آزادسازی واردات خودرو، اتومبیل‌های اقتصادی کره‌ای و ژاپنی به همراه خودروهای میان‌رده چینی شانس ورود به بازار ایران را خواهند داشت.

در این لیست که توسط خودروبانک تهیه شده است، برخی از خودروهایی که شانس ورود به بازار ایران را دارند به شما معرفی خواهند شد. بدیهی است که خودروهای ذکر شده در این لیست مجوز قطعی واردات ندارند و تنها در صورت تمایل شرکت‌های داخلی، قادر به دریافت اجازه برای ورود به بازار ایران هستند. در صورتی که اسامی قطعی خودروهای وارد شده به ایران اعلام شود، اخبار مرتبط با آن‌ها از طریق خودروبانک در اختیار شما قرار خواهند گرفت.

 

 

شماره یک، نیسان ورسا

 

نیسان ورسا یکی از ارزان‌ترین خودروهای موجود در بازار جهانی است که البته در مناطق آزاد کشورمان نیز حضور دارد. در صورتی که واردات خودرو به ایران آزاد شود، نیسان ورسا یکی از خودروهایی است که شانس بالایی برای حضور در بازار ایران دارد. این خودرو رقیب مستقیم کیا ریو و هیوندای اکسنت در بازار جهانی محسوب می‌شود و برای عرضه به کشورهای در حال توسعه ساخته شده است.

 

نیسان ورسا

 

نیسان ورسا در چند تیپ به بازار عرضه شده است که نسخه‌های مختلف آن بین ۱۵ الی ۱۸ هزار دلار قیمت دارند. پایین‌ترین تیپ نیسان ورسا به گیربکس ۵ سرعته دستی مجهز است. با این حال تیپ‌های بالاتر نیسان ورسا با گیربکس CVT نیسان موسوم به Xtronic مجهز هستند. همچنین تمامی تیپ‌های این خودرو به موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با ۱۲۲ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۴ نیوتن‌متر گشتاور مجهز هستند. همچنین در صورتی که تیپ‌های فول این خودرو را خریداری کنید، امکاناتی همچون تشخیص عابر پیاده، ترمز خودکار عقب، هشدار خروج از خط، نور بالا اتوماتیک و رادار نقطه کور را دریافت خواهید کرد.

از جمله امکانات رفاهی نیسان ورسا می‌توان به گرمکن صندلی‌های جلو، سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل و رینگ‌های ۱۷ اینچی اشاره کرد. نیسان ورسا یکی از سه خودرو ارزان‌قیمت بازار آمریکا طی چند سال اخیر بوده است.

 

 

شماره دو، میتسوبیشی میراژ

 

میتسوبیشی میراژ خودرویی نام آشنا برای ایرانیان است، چرا که دو نسل از آن طی دهه ۱۳۹۰ خورشیدی توسط آرین موتور وارد بازار ایران شدند. میتسوبیشی میراژ و نسخه سدان آن که با نام میتسوبیشی اتراج یا اتراژ شناخته می‌شود، یکی دیگر از سه خودرو ارزان‌قیمت در بازار آمریکا هستند.

نسل جدید میتسوبیشی میراژ از سال ۲۰۲۱ وارد بازار جهانی شده است که قیمت آن بین ۱۵ هزار الی ۱۹ هزار دلار تعیین شد. پایین‌ترین تیپ میتسوبیشی میراژ ۱۴۶۴۵ دلار قیمت دارد، در حالی که قیمت بالاترین تیپ آن یعنی میتسوبیشی میراژ SE‌ به نزدیک ۱۹ هزار دلار می‌رسد.

تمامی نسخه‌های میتسوبیشی میراژ در قالب سدان و هاچ‌بک به موتور ۱.۲ لیتری تنفس طبیعی مجهز هستند که ۷۹ اسب‌بخار قدرت و ۱۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. مدل پایه میتسوبیشی میراژ به گیربکس پنج سرعته دستی مجهز است اما سایر تیپ‌های آن با گیربکس اتوماتیک CVT‌ عرضه می‌شوند.

 

میتسوبیشی اتراژ

 

از نظر مشخصات فنی، تفاوت خاصی میان آخرین نسخه میراژ در ایران و نسخه‌های ۲۰۲۲ وجود ندارد. میتسوبیشی در این سال‌ها تنها برخی امکانات جدید را به میراژ اضافه کرده و چهره آن را نیز قدری تغییر داده است. در کنار این موارد، قیمت میراژ ۲۰۲۲ نیز نسبت به ۲۰۱۷ افزایش چشمگیری را تجربه کرده است.

از جمله امکانات رفاهی میتسوبیشی میراژ برای سال ۲۰۲۲ می‌توان به این موارد اشاره کرد: سیستم صوتی با چهار بلندگو به همراه نمایشگر در تیپ‌های بالارده، اپل کارپلی و اندروید اتو، سیستم چراغ هالوژنی در مدل‌های پایه و چراغ LED‌ در مدل‌های بالارده، سیستم هشدار برخورد از جلو و سیستم هشدار خروج از خط.

 

 

شماره سوم، کیا ریو و هیوندای اکسنت

 

کیا ریو حتی بیشتر از میتسوبیشی میراژ برای مشتریان ایرانی آشنا است، چرا که چند نسل از این خودرو به صورت مونتاژی و وارداتی در بازار ایران حضور دارند. سابقه حضور ریو در ایران به دهه ۱۳۸۰ باز می‌گردد، یعنی زمانی که سایپا نسل دوم این خودرو را در قالب سدان مونتاژ می‌کرد. طی سالیان بعد نیز نسل‌ چهارم این خودرو در قالب واردات به دست مشتریان ایرانی رسید.

کیا ریو ۲۰۲۲ با قیمتی در محدوده ۱۶ الی ۱۷ هزار دلار، یکی از پرفروش‌ترین خودروها در بازار کشورهای در حال توسعه است. کیا ریو ۲۰۲۲ به موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با ۱۲۰ اسب‌بخار قدرت مجهز است و تنها با گیربکس اتوماتیک CVT‌ به بازار عرضه می‌شود. کیا ریو ۲۰۲۲ با دو تیپ LX (پایه) و S (لوکس) به بازار عرضه می‌شود.

 

کیا ریو

 

در صورتی که تیپ گران‌تر یعنی کیا ریو S را مد نظر قرار دهیم، امکاناتی همچون کروز کنترل، خروجی USB برای سرنشینان عقب، صندلی عقب تاشو، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری و چراغ‌های جلو LED‌ را دریافت خواهید کرد. انتظار می‌رود در صورت ورود کیا ریو به بازار ایران، استقبال بسیار گرمی از این خودرو شکل بگیرد. برادر دیگر این خودرو یعنی هیوندای اکسنت نیز با ویژگی‌ها و قیمت مشابهی در بازار جهانی حضور دارد.

 

 

شماره چهارم، کیا سول

 

تمامی خودروهایی که تاکنون مورد بررسی قرار گرفتند، اتومبیل‌هایی با ذات اقتصادی هستند که به راحتی می‌توان این موضوع را از ظاهر آن‌ها متوجه شد. در این بین کیا سول یکی از معدود خودروهایی است که ظاهری شبیه به مدل‌های بالاتر دارد و حس برخورد با خودرویی گران‌تر از قیمتش را به بیننده القا می‌کند.

در صورتی که شرکتی قصد واردات کیا سول به بازار ایران را داشته باشد، تنها تیپ پایه این خودرو موسوم به کیا سول LX‌ اجازه واردات به کشورمان را خواهد داشت. کیا سول LX با قیمت تقریبی ۱۹ هزار دلار، یکی از خودروهای خوش شانس بازار در صورت واردات به کشورمان خواهد بود. همچنین در صورتی که تغییراتی در سقف قیمتی واردات خودرو اعمال شود، سایر تیپ‌های کیا سول را نیز در بازار شاهد خواهیم بود.

 

کیا سول

 

تیپ پایه و چهار نسخه بعدی کیا سول به موتور دو لیتری تنفس طبیعی با ۱۴۷ اسب بخار قدرت مجهز است. تمامی تیپ‌های این خودرو تنها با گیربکس اتوماتیک به مشتریان عرضه می‌شوند. رینگ‌های آلیاژی ۱۶ اینچی، رادار نقطه کور، دستیار تغییر خط، سیستم هشدار برخورد از جلو و پایش هوشیاری راننده بخشی از تجهیزات کیا سول هستند.

 

 

شماره پنجم، کیا استونیک

 

کیا استونیک را می‌توان یکی از مدرن‌ترین خودروهایی دانست که شانس ورود به بازار ایران را دارند. این خودرو از سال ۲۰۱۷ به تولید می‌رسد و نسخه بهینه شده آن از سال ۲۰۲۱ وارد بازار جهانی شده است. قیمت این خودرو از حدود ۲۰ هزار یورو شروع می‌شود و بنابراین امکان واردات آن به کشورمان وجود خواهد داشت.

 

کیا استونیک

 

کیا استونیک از ترکیب موتور یک لیتری توربوشارژر به همراه سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولتی بهره می‌برد که در مجموع ۱۰۰ اسب بخار (نسخه‌های قوی‌تر ۱۱۸ اسب بخار) قدرت تولید می‌کند. گیربکس شش سرعته دستی یا هفت سرعته دوکلاچه نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌ها را در کیا استونیک برعهده دارد. کیا استونیک با موتور ۱.۲ لیتری تنفس طبیعی نیز قابل سفارش است.

 

 

شماره ششم، تویوتا کرولا

 

در صورت از سرگیری واردات خودرو به ایران، تویوتا کرولا یکی از مشهورترین محصولاتی خواهد بود که پایش به بازار کشورمان باز می‌شود. نسل‌های مختلف تویوتا کرولا پیش از این در بازار ایران حضور داشته‌اند و این خودرو یکی از مشهورترین محصولات ژاپنی در بازار ایران است. تویوتا کرولا ۲۰۲۲ با محدوده قیمت ۲۰ هزار دلار در تیپ پایه، خودرویی با شانس موفقیت بالا برای ورود به بازار ایران است.

 

تویوتا کرولا

 

البته باید توجه داشت که تیپ پایه تویوتا کرولا به موتور چهار سیلندر خطی ۱.۸ لیتری مجهز است که ۱۳۹ اسب‌بخار قدرت را از طریق گیربکس CVT‌ به چرخ‌های جلو می‌رساند. انتظار می‌رود نسخه‌های پایه تویوتا کرولا ۲۰۲۲ پس از ورود به بازار ایران، دستخوش تغییر شده و آپشن‌های افترمارکت به آن‌ها اضافه شود.

 

 

شماره هفتم، رنو داستر

 

رنو داستر یا داچیا داستر یکی از محصولات شاخص وارداتی رنو در ایران بود که به علت سیستم چهارچرخ محرک و قیمت مطلوب، توانست نظر برخی از مخاطبان ایرانی را نسبت به خود جلب کند. نسل جدید این خودرو با قیمت تقریبی ۱۸۵۰۰ یورو، در صف واردات به ایران قرار دارد. نسل جدید داچیا داستر از موتور ۱.۳ لیتری توربوشارژر بهره می‌برد و ظاهر آن نسبت به گذشته بهبود یافته است.

 

رنو داستر

 

 

 

شماره هشتم، رنو کلیو

 

رنو کلیو نیز یکی از محصولات محبوب خودروساز فرانسوی در سطح جهان است که نقش رنو ۵ نوستالژیک را در دنیای مدرن امروز ایفا می‌کند. این محصول در ترکیه بسیار پرفروش است اما تاکنون پای آن به بازار ایران نرسیده است. انتظار می‌رود با توجه به محدودیت‌های واردات در دور جدید، رنو کلیو یکی از خودروهای وارداتی بازار ایران باشد.

 

رنو کلیو

 

قیمت پایه رنو کلیو از حدود ۱۷ هزار یورو آغاز می‌شود. نسخه پایه رنو کلیو به موتور یک لیتری سه سیلندر مجهز است که ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. رنو کلیو خودرویی محبوب و پرفروش در بازار اروپا است اما نباید انتظار خودرویی نیمه لوکس را از این هاچ‌بک اقتصادی با ترمزهای کاسه‌ای عقب داشته باشید!

 

 

خودروهای چینی با شانس واردات به بازار ایران

 

تاکنون تعدادی از خودروهای کره‌ای و ژاپنی اقتصادی را مورد بررسی قرار دادیم که شانس ورود به بازار ایران را دارند. علاوه بر آن‌ها، اسامی برخی خودروهای چینی نیز در لیست واردات به کشورمان مشاهده می‌شود. اختلاف قیمت قابل توجه خودروهای چینی در چین و بازار ایران، همواره محل انتقاد کاربران ایرانی بوده است.

امکان دارد در صورت واردات خودروهای چینی به بازار ایران، قیمت برخی از آن‌ها کمتر از نسخه‌های مشابه تولید داخل باشد و همین مساله زمینه ساز یک رقابت داغ بین خودروهای چینی در بازار ایران خواهد شد. لازم به ذکر است که واردات خودروهای چینی به بازار ایران مساله جدیدی نیست، چرا که خودروهای جیلی طی دهه ۱۳۹۰ با هدایت شرکت جیلیران به بازار کشورمان وارد شدند که در ابتدا موفقیت خوبی کسب کردند.

 

 

خودروهای بایک

 

دیار خودرو چندسالی است که سعی دارد بار دیگر خودروهای بایک را به بازار ایران عرضه کند. نخستین تلاش‌های این شرکت برای عرضه محصولات بایک چندان موفقیت آمیز نبودند و این شرکت اکنون قصد دارد تا شانس خود را مجددا امتحان کند. در این بین نام دو خودرو چینی یعنی بایک BJ30 و بایک E150 در محافل رسانه‌ای مطرح شده است.

بایک BJ30 یکی از خودروهایی است که چند بار توسط دیار خودرو به نمایش درآمده است. بایک BJ30 شبیه به محصولات جیپ طراحی شده است اما زیر کاپوت آن همچون دیگر خودروهای چینی یک پیشرانه ۱.۵ لیتری قرار دارد. محدوده تقریبی قیمت بایک BJ30 بین ۱۷ الی ۱۹ هزار دلار است.

بایک E150 نیز به نوعی بایک سابرینا را در ذهن‌ها تداعی می‌کند. این خودرو گزینه‌ای بسیار اقتصادی برای بازار ایران است، چرا که قیمت آن در محدوده ۹ الی ۱۴ هزار دلار قرار دارد و در صورت واردات گسترده انتخابی ایده آل برای مشتریان قشر متوسط خواهد بود.

 

 

خودروهای بی وای دی

 

خودروهای بی وای دی نیز دیگر کاندیدهای ورود به بازار ایران هستند. برنامه تولید محصولات بی وای دی با کارمانیا چندان خوب پیش نرفت و انتظار می‌رود تا در صورت آزادسازی واردات، محصولات بی وای دی به صورت وارداتی به دست مشتریان ایرانی برسند.

بی وای دی سانگ و بی وای دی چین دو محصول احتمالی این شرکت هستند که شانس ورود به بازار ایران را دارند. بی وای دی سانگ در بازه قیمتی ۱۴ الی ۱۸ هزار دلار قرار دارد و بی وای دی چین نیز در محدوده قیمتی ۱۲ الی ۱۸ هزار دلار خرید و فروش می‌شود.

 

 

خودروهای ام جی

 

خودروهای ام جی در بازه زمانی کوتاهی موفق شدند تا در بازار ایران حضور پیدا کنند، با این حال ضعف زیرساخت‌های خدماتی موجب شد تا تمایل مشتریان برای خرید و استفاده از خودروهای ام جی کاهش یابد. با این حال خودروهای ام جی در صف نخست واردات به ایران قرار دارند. این خودروها با مشخصات فنی قدرتمند و ظاهر زیبا در کنار قیمت اقتصادی، به راحتی رقیبان کره‌ای و ژاپنی خود را به دردسر خواهند انداخت.

 

ام جی ZS

 

ام جی ZS، ام جی ۶ ‌و ام جی RX5 سه محصول احتمالی ام جی برای واردات به بازار ایران هستند. ام جی ZS یک کراس‌اوور اقتصادی است که با قیمت تقریبی ۱۶ هزار یورو، محصولی ایده آل برای مشتریان ایرانی خواهد بود. ام جی RX5 نیز که نسخه‌های معدودی از آن در بازار ایران عرضه شده است، با قیمت تقریبی ۱۷۵۰۰ دلار یک کراس‌اوور معقول و جایگزینی مناسب برای هیوندای توسان و کیا اسپورتیج خواهد بود. ام جی ۶ نیز یک سدان میان رده است که با قیمت تقریبی ۱۹۰۰۰ یورو به فروش می‌رسد و جایگزین مناسبی برای عدم حضور هیوندای سوناتا و کیا اپتیما خواهد بود.

 

 

خودروهای چانگان

 

تنها خودرو عرضه شده از چانگان به بازار کشورمان تاکنون، چانگان CS35 است که در بازه زمانی محدودی توسط سایپا به فروش رسید. خودروساز بزرگ ایرانی اکنون این شانس را دارد تا با واردات نسخه جدید کراس‌اوور چینی یعنی چانگان CS35 پلاس، بار دیگر توجهات را نسبت به محصول خود جلب کند. قیمت تقریبی چانگان CS35 پلاس حدود ۱۵ هزار دلار است که همراه موتور ۱.۴ لیتری توربوشارژر و گیربکس دوکلاچه هفت سرعته به دست مشتریان می‌رسد. احتمال عرضه چانگان CS75‌ پلاس نیز به بازار ایران وجود دارد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی