حدود ۳۰درصد از قطعات یدکی خودرو قاچاق است


کد خبر : ۱۶۴۱ | تاریخ انتشار : ۱۲-۰۶-۱۴۰۱ - ۹:۳۳ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

حدود ۳۰درصد از قطعات یدکی خودرو یا قاچاق و یا تقلبی است. ما در اراک با کارگاهی روبه‌رو شدیم که کمک فنر دست دوم را رنگ‌آمیزی و بسته‌بندی می‌کرد و به نام جنس نو مجدد می‌فروخت.

به گزارش خبرقطعه و به نقل از تسنیم، فعالان حوزه لوازم یدکی و قطعات یدکی خودرو در مردادماه از طریق سامانه جامع تجارت برای قطعات کدرهگیری و شناسه کالا دریافت کردند تا از این طریق کالا قاچاق از غیر آن مشخص شود.

 وزیر صنعت، معدن و تجارت در برنامه صف اول گفت: تولید خودروی کامل در ۵ ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته ۲۷۹درصد رشد داشته است. به طوری که در ۵ ماه اول سال قبل ۸۸هزار دستگاه خودرو کامل تولید شده بود، اما امسال به ۱۳۴هزار دستگاه رسید.

رضا فاطمی‌امین افزود: ما برای صنعت خودرو کشور یک برنامه ۴ ساله تدوین کردیم که از دی ماه سال گذشته آغاز و باعث شد در گام اول تعداد خودرو‌های ناقص در پارکینگ کارخانه‌ها از ۱۷۰هزار به ۷هزار و ۳۰۰ دستگاه کاهش پیدا کند.

فاطمی‌امین گفت: با ثبات بخشی به تولید و اصلاح ساز و کار‌های تامین قطعات توانستیم خودور‌های ناقص را کاهش دهیم. یک خودرو از ۳هزار قطعه تشکیل شده است و وقتی یک قطعه آن موجود نباشد خودرو ناقص می‌ماند.

وی افزود: گاهی به خاطر اینکه پول قطعه‌ساز به موقع تامین نشده یا به درستی سفارش‌گذاری نشده است، قطعات به خط تولید نمی‌رسند. خودرو‌های ناقص سال گذشته عمدتا به خاطر کسری در تراشه‌های «ای‌سی‌یو» به‌صورت ناقص می‌ماندند.

وزیر صمت گفت: حدود ۳۰درصد از قطعات یدکی خودرو یا قاچاق و یا تقلبی است. ما در اراک با کارگاهی روبه‌رو شدیم که کمک فنر دست دوم را رنگ‌آمیزی و بسته‌بندی می‌کرد و به نام جنس نو مجدد می‌فروخت.

فاطمی امین افزود: امروز بیش از ۲۳۰میلیون قطعه یدکی خودرو دارای کدرهگیری بوده و اصالت آنها مشخص است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی