قیمت خودروهای وارداتی اعلام شد


کد خبر : ۱۶۸۰ | تاریخ انتشار : ۱۶-۰۶-۱۴۰۱ - ۹:۲۷ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

یکی از بندهای آیین‌نامه واردات خودرو مشخص کرده است که قیمت خودروهای وارداتی باید بین ۱۰ تا ۲۰هزار یورو باشد. بنابراین قانون قیمت تمام شده ضربدر قیمت ارز. در کنار این قیمت باید حقوق گمرکی، سود بازرگانی و … را هم اضافه کرد. بعد از آن نیز خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود که ممکن است رقابت در بورس قیمت را بالاتر ببرد.

به گزارش خبرقطعه و خبرآنلاین، پس از چند روز که بازارها خودروهای وارداتی شاهد اخبار ضدونفیض بود بلاخره وزارت صمت خبر قطعی شدن واردات خودرو و همچنین نحوه قیمت‌گذاری خودرو‌های خارجی را اعلام کرد.

سخنگوی وزارت صنعت در یک برنامه رادیویی با بیان اینکه افرادی مخالف واردات خودرو بودند و چوب لای چرخ می‌گذاشتند، اما هم اکنون مانعی وجود ندارد، گفت: این یک مسئله خیلی شفاف است. یعنی هفتاد هزار خودرو قرار است تا آخر سال وارد شود و آیین‌نامه‌اش هم منتشر شده است.

امید قالیباف افزود: به متقاضیان واردات خودرو تا ۱۹ شهریور فرصت داده شده که درخواست‌شان را طبق آیین‌نامه منتشر شده، به دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت ارسال کنند. تا آخر شهریور هم بررسی و اسامی شرکت‌ها اعلام می‌شود. پس از آن، ثبت سفارش می‌شود. ضمن اینکه تا امروز هم، شرکت‌هایی که در حوزه واردات خودرو فعال هستند مذاکرات زیادی با خودروسازان داشته‌اند و از این حیث، مانعی نمی‌بینم.

قالیباف با اشاره به اینکه سه روش در آیین‌نامه برای واردات خودروهای خارجی طراحی شده است گفت: یک روش آن واردات ۷۰هزار دستگاه است که در دستور کار است و قیمت آن بین ۱۰ تا ۲۰هزار یورو تعیین شده است. روش دیگر واردات خودروی خارجی، برای مناطق آزاد و آن واردات خودروی برقی است که در حال انجام است. ضمن اینکه سازمان مناطق آزاد هم مشتاق و پرطرفدار این طرح است.

وی اضافه کرد: روش سوم هم روش سرمایه‌گذاری و برای افرادی است که مایلند در ایران خط تولید یک خودروی خارجی را راه‌اندازی کنند. ضمن اینکه برای این متقاضیان، مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است. البته متقاضیان باید مجوز از سازمان سرمایه‌گذاری خارجی وزارت اقتصاد بگیرند، زیرا بحث سرمایه‌گذاری است.

نحوه محاسبه قیمت خودروهای وارداتی

سخنگوی وزارت صمت گفت: مشوق پیش‌بینی شده این است که هزینه‌های ریالی در ایران مثل خرید زمین، سوله و تجهیزات و ماشین‌آلات را بتوانند با واردات خودرو و فروش آن تامین کنند که این خودروها مازاد بر آن ۷۰هزار دستگاه خودرویی است که در روش اول قرار است وارد شود. بنابراین هر کدام از این سه روش، فعال و هر کدام با ساز و کار خودش در حال انجام است.

امید قالیباف در پاسخ به این پرسش که ده هزار خودرو می‌شود حدود سیصد میلیون درست است؟ گفت: بله درست است، اما به این قیمت، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و … هم اضافه می‌شود و یک رقابت هم در بورس کالا دارند. یعنی قیمت تمام شده‌ای که ضرب در قیمت ارز کنیم بگوییم این قدر می‌شود نیست.

قالیباف گفت: خودروی داخلی که در حال تولید است ضمن اینکه ما خودرویی وارد می‌کنیم که بتواند بازار را تنظیم کند، زیرا میزان خودروهای تولیدی نسبت به تقاضا ۴۰۰هزار دستگاه کم است. البته واردات ۷۰هزار دستگاه موثر است، اما هنوز تا تعادل بازار همچنان شکاف است. بنابراین به هیچ وجه به تولید داخل لطمه نمی‌خورد.

وی اضافه کرد: در مورد تعرفه هم طبق آنچه که آیین‌نامه گفته است، باید خودرو در بورس کالا معامله شود. یعنی با یک قیمت پایه‌ای، یعنی همین قیمتی که شما گفتید قیمت دلاری آن ضربدر معادل ریالی‌اش و اگر ده هزار دلار است ضربدر سی هزار تومان می‌شود سیصد میلیون تومان با این قیمت پایه در بورس عرضه شود. آنجا رقابت می‌خورد ممکن است آنجا ۵۰ یا ۷۰-۸۰میلیون تومان اضافه شود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی