خودروسازان برای جبران ضرر بدهی قطعه سازان را پرداخت نمی کنند


کد خبر : ۱۷۲۸ | تاریخ انتشار : ۲۷-۰۶-۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

محمدرضا نجفی‌منش درباره وضعیت پرداختی خودروسازان به قطعه‌سازان گفت: اگرچه عرضه خودرو توسط خودروسازان افزایش یافته اما پرداختی خودروسازان به قطعه‌سازان کمتر شده است.

به گزارش خبرقطعه و به نقل از دنیای اقتصاد؛ محمدرضا نجفی منش رئیس هیات‌مدیره انجمن همگن قطعه‌سازان کشور بیان داشت: هر زمان که عرضه خودروسازان افزایش می‌یابد، پرداختی معوقات قطعه‌سازان نیز کمتر می‌شود؛ زیرا با عرضه بیشتر، خودروسازان بیشتر متضرر می‌شوند و برای جبران ضرر بدهی قطعه‌سازان را پرداخت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه آمار جدید از میزان بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان هنوز احصا نشده است، گفت: بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان بیش از ۴۷هزار میلیارد تومان است؛ ضمن اینکه حدود ۲۵هزار میلیارد تومان خودروسازان برای پرداخت بدهی معوق خود به قطعه‌سازان از بانک‌ها وام دریافت کرده‌اند که این مبالغ را نیز باید به بانک‌ها بپردازند.

وی افزود: زیان انباشته خودروسازان نزدیک به ۱۲۰هزار میلیارد تومان است.

وی با انتقاد از واردات برخی قطعات خودرو بیان داشت: با وجود اینکه تاکیدات فراوانی نسبت به تولید داخلی می‌شود اما برخلاف انتظار مشابه قطعات خودرویی که در داخل ساخته می‌شود نیز وارد می‌شود.

نجفی‌منش گفت: در سه‌ماهه ابتدای امسال ۲۵میلیون دلار لنت ترمز وارد کشور شده است و این در حالی است که ۶۴ لنت‌ساز رسمی در کشور وجود دارد که با توجه به واردات کالاهای تولیدی در انبارهایشان مانده است.

رئیس هیات‌مدیره انجمن همگن قطعه‌سازان کشور با اشاره به اینکه واردات لنت ترمز به صورت رسمی و با ثبت سفارش انجام می‌شود، گفت: از یک طرف تاکید به داخلی‌سازی و دانش‌بنیان شدن تولید می‌شود و از طرف دیگر مشابه کالای تولید داخل وارد می‌شود.

وی اظهار داشت: لنت ترمز در لیست کارتابل فنی قرار دارد؛ به این معنا که مسوولان وزارت صمت می‌توانند در رابطه با واردات آن برحسب شرایط تصمیم بگیرند؛ بنابراین واردات آن ممنوع نیست و تصمیم‌گیری در رابطه با واردات این کالا به استان‌ها تفویض  شده است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی