مشکلات قطعه سازان خودرو چگونه حل می شود؟


کد خبر : ۱۷۵۰ | تاریخ انتشار : ۰۷-۰۷-۱۴۰۱ - ۹:۵۴ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

تعدد قطعه سازان کوچک و متوسط در زنجیره تامین خودرو و حضور کم رنگ شرکت‌های قطعه ساز و مجموعه ساز تراز اول و توانمند(fss) در این زنجیره در کنار مناسب نبودن ساختار تعاملات خودروسازان با قطعه سازان، به پایین بودن شمار تولید و بالارفتن هزینه‌های تامین در صنعت خودرو انجامیده است.

به گزارش خبرقطعه و ه نقل از اقتصادآنلاین، تعدد قطعه سازان کوچک و متوسط در زنجیره تامین خودرو و حضور کم رنگ شرکت‌های قطعه ساز و مجموعه ساز تراز اول و توانمند(fss) در این زنجیره در کنار مناسب نبودن ساختار تعاملات خودروسازان با قطعه سازان، به پایین بودن شمار تولید و بالارفتن هزینه‌های تامین در صنعت خودرو انجامیده است.

به علاوه، بالا بودن هزینه‌های جذب و توسعه فناوری و اقتصادی نبودن تولید برخی از قطعات و ابرمجموعه‌های با فناوری بالا که خود محصول اشکالات ناظر بر ضوابط قیمت گذاری و ثبات دستوری نرخ ارز در سال‌های قبل است، ضعف در تولید برخی از قطعات و مجموعه‌های با فناوری بالا را به دنبال داشته که این مساله به نوبه خود به افزایش هزینه‌های تولید در صنعت خودرو دامن زده است.

تعدد قطعه سازان کوچک و متوسط در زنجیره تامین خودرو و حضور کم رنگ شرکت‌های قطعه ساز و مجموعه ساز تراز اول و توانمند(fss) در این زنجیره در کنار مناسب نبودن ساختار تعاملات خودروسازان با قطعه سازان، به پایین بودن شمار تولید و بالارفتن هزینه‌های تامین در صنعت خودرو انجامیده است.

ضعف در تولید برخی از قطعات

به علاوه، بالا بودن هزینه‌های جذب و توسعه فناوری و اقتصادی نبودن تولید برخی از قطعات و ابرمجموعه‌های با فناوری بالا که خود محصول اشکالات ناظر بر ضوابط قیمت گذاری و ثبات دستوری نرخ ارز در سال‌های قبل است، ضعف در تولید برخی از قطعات و مجموعه‌های با فناوری بالا را به دنبال داشته که این مساله به نوبه خود به افزایش هزینه‌های تولید در صنعت خودرو دامن زده است.

حل مشکلات حوزه قطعه و مجموعه سازی، مستلزم در پیش گرفتن سه راهبردِ «اصلاح بازارهای زنجیره تامین خودرو»، «اصلاح ساختار زنجیره تامین صنعت خودرو» و « بازنگری قواعد صنعت خودرو» است.

اجرای پروژه‌های گفته شده ضمن ایجاد مجموعه سازان بزرگ و رده اول و همچنین تعریف مشارکت‌های بین بنگاهی در توسعه پلتفرم‌های مشترک، به مشترک سازی قطعات و مجموعه‌ها، طراحی و توسعه مشترک قطعات و مجموعه‌های با فناوری بالا، اقتصادی شدن شمار تولید، کاهش ریسک توسعه محصولات جدید و کوتاه شدن بازه زمانی عرضه محصولات جدید منجر می شود. برخی از اقدامات ضروری در راستای این راهبرد عبارتند از:

مشترک سازی مجموعه‌ها و پلتفرم‌های مشترک بین شرکت‌های خودورساز، عملیاتی کردن این این ضروت در صنعت خودرو به نتایج مثبتی از جمله صرفه جویی ناشی از مقیاس، کاهش هزینه‌های عمومی، کاهش ریسک توسعه محصولات جدید و کاهش زمان ارائه محصول جدید به بازار را به دنبال خواهد داشت

توسعه مشارکت‌های بین بنگاهی در حوزه جذب، انتقال، خرید و یا توسعه فناوری مورد نیاز صنعت خودرو

طراحی و توسعه مشترک محصول در حوزه فناوری‌های نوین و در بخش قوای محرکه به ویژه موتورهای پایه گازسوز، برقی و هیبریدی، سیستم‌های انتقال قدرت، مجموعه‌های برق و الکترونیک

اجرای برنامه‌های اعتبارسنجی و رتبه بندی شرکت‌های قطعه ساز و مجموعه ساز در کنار ایجاد مجموعه سازان بزرگ در تولید قطعات و مجموعه‌های رقابت پذیر

سایپا در مسیر ارتقا فناوری و افزایش شمار و تنوع تولید

تجربه اصلاحات ساختاری و مدیریتی در گروه خودورسازی سایپا در کنار ارائه محصولات جدید در نمایشگاه‌های اخیر خودرو که در معرض دید عموم و کارشناسان قرار گرفت، گواهی بر عملکرد درست و توسعه محور این مجموعه صنعتی در حوزه ساخت پلتفرم، قطعه سازی و بازاریابی است.

دستاوردهای اخیر این گروه به ویژه صفر شدن خودروهای کف پارکینگ، همکاری نزدیک با بیش از ۶ شرکت دانش بنیان، استخدام نیرو‌های متخصص جدید و دانشگاهی، استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها برای تولید خودروهای جدید از جمله خودروی هیبریدی، نشان دهنده ارتقای توانمندی و هم افزایی خودروسازان و تامین کنندگان در این گروه خودروسازی است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی