جولان ۲.۵ میلیارد دلار لوازم یدکی بی هویت در بازار


کد خبر : ۱۷۶۴ | تاریخ انتشار : ۱۲-۰۷-۱۴۰۱ - ۹:۳۶ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی تهران ضمن برشمردن ایرادات مبارزه با قاچاق در حوزه لوازم یدکی و قطعات خودرو، گفت: ۲.۵ میلیارد دلار کالای بی هویت در بازار وجود دارد.

به گزارش خبرقطعه حسینی گفت: دیگر مشکل و چالش ما، خروج موضوعی لوازم یدکی خودرو از تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است اما این موضوع ابلاغ نشده و لذا سازمات تعزیرات آرایی علیه فعالان صفی ما به دلیل مشمول بودن لوازم یدکی خودرو در تبصره فوق صادر می‌کند.

وی ضمن تاکید بر اینکه ماده ۱۳ قاچاق کالا و ارز به صراحت اعلام می‌کنند که کالاهای وارداتی باید تمام قوانین و مقررات را در زمان واردات کالا رعایت کرده و استاندارد لازم از باب کیفیت قطعات رعایت کرده باشند، گفت: این موارد به این دلیل است که مصرف‌کننده با رؤیت کد شناسه و رهگیری بر روی کالا اطمینان خاطر داشته باشند که این کالا از مبادی قانون وارد شده و دارای صحت و کیفیت و اصالت است اما در شیوه ناصحیح اجرای قانون، این امر هرگز محقق نشده است.

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بر سر میزان اجرای قانون، شرکت‌های بزرگ و خودروسازان که کمتر از ۲۰ درصد سهم بازار قطعات و لوازم یدکی خودرو را دارند، حضور دارند اما نمایندگان اتحادیه‌های لوازم یدکی کشور که دارای سهم ۸۰ درصدی بازار هستند، دعوت نمی‌شوند.

وی تصریح کرد: امروز بخشی از خودروهایی که در تعمیرگاه‌ها پذیرش می‌شوند، خودروهای صفرکیلومتر هستند که به سبب کیفیت پایین مراجعه کرده‌اند.

حسینی ادامه داد: چطور افرادی که خود متولیان تولید و عرضه قطعاً بی کیفیت هستند، مجری قانون شده‌اند و مسیر اجرای قانون تغییر پیدا کرده و این شیوه اجرا ما را به اهداف قانون‌گذار نخواهد رساند.

وی تصریح کرد: امروز شرکت‌های بزرگ به‌بهانه اجرای شناسه کالا، با یک لینک، شماره فنی خود را به شناسه‌های کالا مرتبط کرده‌اند و همین سبب شده که کالاهایی که استاندارد و کیفیت لازم ندارند با کد شناسه وارد بازار شوند و قانون اجرا نشود. درخواست ما که به دفعات نیز مطرح شده این است که با تعامل بیشتر در جلسات تخصصی به رفع مشکلات بپردازیم.

حسینی تاکید کرد: ما باید حتماً از تولید داخل حمایت کنیم اما این حمایت باید از تولید داخل باکیفیت باشد و تولیدی نباشد که بدون آمارهای دقیق و نیاز بازار، ورود کالاهای خارجی را ممنوع و محدود کنیم و خود زمینه فساد و رانت باشد.

وی تاکید کرد: از ۸.۵ میلیارد دلار قطعات خودرو موجود در بازار ۲.۵ میلیارد دلار کالای بی‌هویت هستند که بخشی از آن تولید داخل و بخشی هم قاچاق هستند که قابل تفکیک نیست.

حسینی اضافه کرد: بخشی از این کالاهای بی هویت به صورت کارگاهی تولید می‌شوند. در شرایط کنونی برخی از کارگاه‌های که قطعات خودرو بی هویت تولید می‌کنند اما مجوز و پروانه تولید ندارند. در شرایط کنونی بایستی ساماندهی قطعات خودرو با تفکیک تولیدکنندگان با کیفیت و بی‌کیفیت مشخص شوند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران اعلام کرد: ما در حال فراهم‌سازی زیرساخت‌ها برای رسیدگی به شکایت مردمی بصورت برخط هستیم و بصورت ۲۴ ساعته آماده دریافت شکایت‌های مردمی در حوزه توزیع قطعات یدکی خواهیم بود و تاکید ما این است که تمام توزیع‌کنندگان قطعات یدکی اعم از همکاران توزیع‌کننده زیرمجموعه اتحادیه، شرکت‌های بزرگ خودروساز و تمام شرکت‌های توزیع‌کننده قطعات یدکی ملزم به رعایت به قوانین و استانداردهای لازم باشند و اتحادیه‌های صنفی به‌عنوان تکلیف ذاتی خود در راستای احقاق حقوق مصرف‌کننده فعال باشند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی تهران ضمن برشمردن ایرادات مبارزه با قاچاق در حوزه لوازم یدکی و قطعات خودرو، گفت: از ۸.۵ میلیارد دلار قطعات خودروی موجود در بازار، ۲.۵ میلیارد دلار کالای بی هویت هستند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی