بررسی وضعیت صنعت خودرو در سال ۲۰۲۲


کد خبر : ۱۷۶۲ | تاریخ انتشار : ۱۲-۰۷-۱۴۰۱ - ۹:۳۱ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

صنعت خودرو همواره یکی از صنایعی بوده که به صورت روزانه به مواد اولیه و همچنین قطعاتی نیاز دارد که صرفا در کارخانه تولید نمی شود به همین دلیل خودرو از اولین صنایعی بود که تاثیر شیوع کرونا و قرنطینه که موجب بروز اختلال در زنجیره تامین می شد را احساس کرد. همچنین به دلیل ارتباط مستقیم این صنعت با زندگی مردم تاثیر این اختلال به وضوح قابل مشاهده تر از اختلال در اکثر صنایع است. حالا با گذشت بیش از نیمی از سال ۲۰۲۲ و همچنین فروکش کردن کرونا در جهان محققان به بررسی عملکرد این صنعت در ۶ ماه اول پرداختند.

به گزارش خبرقطعه و به نقل از اقتصاد آنلاین، اکثر تحلیلگران پیش بینی می کردند که فروش خودرو در سال ۲۰۲۲ به دلیل تقاضای متوقف شده ناشی از کسری خودرو به دلیل کمبود تولید در دو سال گذشته، رو به بهبود خواهد بود. در حالی که تقاضا از عرضه پیشی گرفته تحلیلگران بر این باور بودند که عرضه محدود خودروهای جدید به تدریج در سال ۲۰۲۲ بهبود می یابد. در نهایت، تحلیلگران پیش بینی کردند که تولید ریزتراشه ها در سال جاری شاهد بهبود خواهد بود.

در ابتدا باید دلایل اصلی کمبود ریزتراشه را مرور کنیم:

۱) شرکت ها سفارشات ریزتراشه ها را در روزهای اولیه COVID-19 لغو کردند، زیرا تولید خودروهای جدید پس از تعطیلی کارخانه ها و نمایندگی ها به طور یکسان کاهش یافت.

۲) افزایش زیادی در تقاضای لوازم الکترونیکی مصرفی وجود داشت.

۳) اختلال در زنجیره تامین ناشی از تعطیلی کارخانه و تولید خود کارخانه های میکروچیپ هم از عوامل مهم در این کمبود بودند.

مرسر کپیتال پیش‌بینی کرده بود که تولید خودروهای جدید به دلیل کسری خودرو در دو سال گذشته، افزایش خواهند داشت. همچنین پیش‌بینی شد که تولیدکنندگان مشوق‌های کمتری برای خودروهای خود ارائه می‌کنند، مدل‌های کمتری در دسترس هستند و ویژگی‌های کمتری در وسایل نقلیه ارائه می‌شود.

تهدیدات جدید در سال ۲۰۲۲

در شش ماهه اول سال، تهدیدات جدیدی برای صنعت خودرو و اقتصاد عمومی ظاهر شد. تورم، افزایش نرخ بهره و افزایش قیمت بنزین، عناوین خبرها را تحت سلطه خود قرار داده است. صنعت خودرو به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت تأثیر قرار می گیرد زیرا این رویکردهای معکوس اقتصادی بر توانایی مصرف کننده برای خرید و تأمین مالی یک وسیله نقلیه نو یا دست دوم تأثیر می گذارد.

همچنین تهاجم روسیه به اوکراین و تأثیر آن بر کمبود و تولید ریزتراشه ها، در ایجاد این تهدیدات نقش دارد. دسترسی به مواد خام، مانند گاز نئون که در طول این جنگ به خطر افتاده است، جزء کلیدی در ساخت ریزتراشه ها هستند. علاوه بر این، جنگ باعث تعطیلی کارخانه تولید و اختلالات بیشتر در زنجیره تامین برای کارخانه های OEM و میکروچیپ واقع در مجاور منطقه شده است.

سازندگان تجهیزات اصلی و ایالات متحده در تلاش هستند تا با تاسیس تأسیسات تولید ریزتراشه در داخل کشور، تأثیر بحران ریزتراشه و وابستگی به واردات این قطعات را کاهش دهند، اما توسعه و شروع تولید آن مدتی طول خواهد کشید. تحلیلگران، نسبت به اینکه این صنعت با چه سرعتی می‌تواند عرضه را برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده افزایش دهد، بسیار خوشبین بوده‌اند.

اگر شرایط فعلی بازار تورم، افزایش نرخ بهره و افزایش قیمت بنزین منجر به رکود اقتصادی شود، می‌تواند تأثیرات بیشتری بر صنعت خودرو داشته باشد. با این حال، بسته به تعریف ، ممکن است در حال حاضر هم در یک رکود باشیم. فروش خودرو در ایالات متحده در طول رکود بزرگ ۴۰ درصد کاهش یافت و در دو ماه اول COVID-19 هم نسبت به سال مدت مشابه سال ۲۰۱۹ تقریباً ۱۵ درصد کاهش یافت.

سودآوری خودروهای جدید

با تقاضای بالا، عرضه محدود و مشوق‌های کمتر ارائه‌شده توسط سازنده، جای تعجب نیست که میانگین قیمت‌های معاملاتی خودروهای جدید در سال ۲۰۲۲ در سطوح بی‌سابقه بالایی بوده است.

علاوه بر قیمت های بالای خودرو، کل سود خرده فروشان به ازای هر واحد که توسط فروشندگان خودرو به دست می آید نیز به رکوردهایی رسیده است. طبق پیش‌بینی‌های ماهانه JD Power و LMC Automotive، سودآوری از این معیار از دسامبر ۲۰۲۱ بین ۴۹۰۰ تا ۵۳۰۰ دلار در هر واحد بوده است. به عنوان یک مقایسه، سود در فروش هر واحد خودرو  در دسامبر ۲۰۲۰ تنها ۲۰۵۳ دلار در هر واحد بوده است.

1

در حالی که مجموع سود ماهانه در سه ماهه اول و دوم سال ۲۰۲۲ اندکی نوسان داشته است، به نظر نمی رسد هنوز نشانه ای از تغییر این روند وجود داشته باشد.

تامین خودروهای نو

شاهد کمبود عرضه خودروهای جدید در چند سال اخیر کمبود موجودی در فروشگاه فروشندگان خودرو در سراسر کشور است. دیدن نقاط خالی بیشتر از نقاط پر از موجودی جدید، غیرمعمول نیست.

یکی دیگر از معیارهای اندازه‌گیری‌ مشابه برای کمبود موجودی، میانگین زمان در روز است که یک وسیله نقلیه جدید قبل از خرید در نمایشگاه می ماند. پیش‌بینی‌های ماهانه ارائه‌شده توسط JD Power و LMC Automotive این ارقام را بین ۱۹ تا ۲۰ روز برای هر ماه در سال ۲۰۲۲ گزارش می‌کنند که یک افزایش جزئی در رقم ۱۷ روزه دسامبر ۲۰۲۱ است. به عنوان یک نقطه مقایسه، این معیار در مجموع ۷۲ و ۷۱ روز برای دسامبر ۲۰۱۸ و دسامبر ۲۰۱۹، همانطور که در نمودار زیر مشاهده می شود، بوده است.

2

در حالی که اکثر تحلیلگران و فروشندگان پیش‌بینی نمی‌کنند که میانگین عرضه روزانه به سطح قبل از کووید برسد، مطمئناً بین سطوح فعلی و سال قبل فاصله وجود دارد. بر اساس این آمار و شرایط کلی صنعت، به نظر می رسد هر گونه بهبود در عرضه در نیمه اول سال حداقلی و تدریجی باشد. تلاش برای پیش‌بینی اینکه چه زمانی مشکلات عرضه حل می‌شود کمی غیر ممکن و سخت است.

میانگین سنی خودروها

S&P Mobility اخیراً مطالعه سالانه خود را در مورد میانگین سنی خودروهای در جاده ها در ایالات متحده منتشر کرده است، همانطور که نمودار زیر نشان می دهد، میانگین کلی ترکیبی ۱۲ سال است.

3

در واقع، این رقم ترکیبی پس از بیش از یک دهه رشد کرده است. این ارقام هیچ نشانه ای از کاهش را نشان نمی دهند و به راحتی می توان پیش بینی کرد که روند صعودی خود را ادامه دهد. در برخی مواقع، می توان گفت که میانگین سنی خودروها به اوج خود می رسد و شروع به کاهش می کند زیرا مصرف کنندگان مجبور به خرید و فروش مدل های جدیدتر هستند. با این حال، پیشرفت‌های تولیدکنندگان تجهیزات اصلی ممکن است از نظر ساختاری چرخه عمر خودرو را بهبود بخشد و مصرف کنندگان را قادر می سازد مدت زمان بیشتری خودروی خود را نگه دارند.

میانگین سنی خودروها نیز ادامه فرصت برای فروشندگان خودرو از نظر عملیات ثابت (بخش خدمات و قطعات) را برجسته می کند. خودروهای قدیمی نسبت به خودروهای جدیدتر به خدمات بیشتری نیاز دارند. البته تاثیر این فرصت را می توان تا حدودی در طول رکود کاهش داد، زیرا مصرف کنندگان مسافت کمتری را به دلیل افزایش هزینه ها یا کمبود شغل رانندگی می کنند. در واقع، یکی دیگر از آمارهای متاثر از رکود، کل مسافت رانندگی خودرو است. این رقم برای دو سال در طول رکود بزرگ به شدت کاهش یافت و همچنین به سرعت در اثر اثرات COVID-19 کاهش ثبت کرد.

میانگین ارزش در معاملات خودروهای دست دوم

مانند خودروهای جدید، قیمت خودروهای دست دوم نیز در سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود رسید. در حالی که عرضه خودروهای دست دوم به تدریج بهبود یافته اما همچنان به سطح قبل از COVID-19 بازنگشته است. از آنجایی که تعداد واحدهای جدید کمتری برای فروش موجود است، خودروهای دست دوم کمتری به فروشنده معامله می شود. با این حال، میانگین ارزش مبادله شده برای خودروهای دست دوم از روندهای مشابه سودآوری در خودروهای نو و دست دوم پیروی کرده است. بر اساس پیش‌بینی‌های ماهانه JD Power و LMC Automotive، میانگین ارزش معاملات از دسامبر ۲۰۲۱ بین ۹۳۰۰ دلار و ۱۰۴۰۰ دلار بوده است، در حالی که تنها یک سال قبل از آن در دسامبر ۲۰۲۰، ۵۶۲۶ دلار بود.

4

افزایش ارزش معاملات و مؤلفه ی کلیدی افزایش قیمت خودرو هستند. در شش ماهه اول سال ۲۰۲۲، هیچ نشانه ای از کاهش ارزش مبادلاتی دیده نمی شود، اگرچه ممکن است در ماه های آینده با تهدیدهای جدید در حال ظهور یا شروع رکود اقتصادی، شاهد آن باشیم.

فروش ناوگان

در نهایت به بررسی فروش ناوگان در ماه های اخیر می پردازیم. با افزایش عرضه نمایندگی‌ها می‌توانند موجودی مازاد را در حجم بالا به شرکت‌های خودروهای اجاره‌ای، سازمان‌های دولتی و شرکت‌ها بفروشند. فروش ناوگان نیز به شدت تحت تأثیر COVID-19 قرار گرفت زیرا شرکت‌های اجاره‌ای بخش‌های زیادی از ناوگان خود را فروختند.

دو سال پس از همه گیری، شرکت‌های اجاره‌ خودرو و سایرین نتوانسته‌اند ناوگان خود را دوباره بازسازی کنند، زیرا کل صنعت با کسری خودروهای جدید کار می‌کند. هر کسی که در چند سال اخیر سعی در اجاره خودرو داشته است، کمبود خودرو و افزایش قیمت را تجربه کرده است..

همانطور که توسط JD Power و LMC Automotive گزارش شده است، فروش ماهانه ناوگان در سال ۲۰۲۲ تا حدودی افزایش یافته است، اما تقریباً فروش واحد ماهانه آنها همچنان ۵۰٪ از سطوح قبلی کاهش یافته است.

5

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی