آمار تولید خودروسازان دیدنی شد


کد خبر : ۱۸۱۷ | تاریخ انتشار : ۰۹-۰۹-۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

گزارش هشت‌ماهه عملکرد سه شرکت‌ خودروسازبزرگ کشور، از رکوردشکنی ۱۵درصدی تولید خودروی سواری حکایت دارد. بر این اساس تولید ماهانه نیز رشد ۱۷درصدی را به خود می‌بیند. حذف خودروهای ناقص از خط تولید خودروسازان، عرضه در بورس کالا و همچنین همکاری قطعه‌سازان از مهم‌ترین دلایل رشد تولید خودرو خوانده می‌شود.

انتشار گزارش هشت‌ماهه عملکرد سه شرکت‌ خودروساز بزرگ کشور حاکی از آن است که رشد تولید خودروی سواری با یک رکوردشکنی همراه بوده است؛ به‌طوری‌که تولید نسبت به هشت ماه سال گذشته با ۱۵درصد رشد همراه بوده است. ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو تا پایان آبان‌ماه سال جاری ۶۷۰هزار و ۷۷۸ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند. این درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته این رقم ۵۸۳‌هزار و ۷۹۸ دستگاه خودرو بود که نشان از رشد حدود ۱۵درصدی تیراژ دارد.

بررسی گزارش ارائه‌‌شده به بورس نشان می‌دهد تولید ماهانه خودروسازان در آبان نیز نسبت به مهر رشد قابل‌توجهی داشته است. طبق آمار، مجموع تولید سه‌ خودروساز بزرگ کشور در دومین ماه پاییز کمتر از ۱۰۴هزار دستگاه بوده که در مقایسه با آمار حدودا ۸۸هزار و ۷۰۰ دستگاهی مهر، بیش از ۱۷درصد افزایش داشته است. در این بین ایران‌خودرو بیشترین میزان رشد  سالانه تولید را داشته است. این خودروساز بزرگ کشور از ابتدای سال جاری تا پایان آبان‌ماه ۳۶۰هزار و ۳۹۵ دستگاه خودرو تولید کرده است. این رقم در هشت‌ماهه سال گذشته ۲۸۲هزار و ۶۶۳ دستگاه خودرو بوده است.

بنابراین این شرکت تا پایان آبان‌ماه سال جاری حدود ۷۷هزار و ۷۳۲ دستگاه بیشتر از مدت مشابه سال قبل خودرو تولید کرده است که نشان از رشد قابل‌توجه ۲۷درصدی تیراژ تولید این خودروساز دارد. سایپا نیز که در آمار هفت‌ماهه با رشد منفی تولید مواجه بود توانست آمار رشد تولید خود را مثبت کند. با‌این‌حال این رشد بسیار خفیف بوده و حدود ۴/ ۰درصد است. این شرکت خودروساز در هشت‌ماهه امسال ۲۲۳هزار و ۳۶۷ دستگاه خودرو تولید کرد. این آمار برای مدت مشابه سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۲۲هزار و ۴۵۴ دستگاه بوده است. بنابراین در مدت مذکور سایپا تنها ۹۱۳ دستگاه بیشتر خودرو تولید کرده است.

p16 copy

پارس‌خودرو به عنوان سومین خودروساز بزرگ کشور نیز با رشد ۱۰درصدی تولید مواجه بوده است. از ابتدای سال تا پایان آبان‌ماه گذشته محصولات این خودروساز ۸۷هزار و ۱۶ دستگاه بوده که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشت‌هزار و ۳۳۵ دستگاه خودروی سواری افزایش را نشان می‌دهد. عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو، دو روز پیش گفته بود مجموع خودروسازان در هشت‌ماهه گذشته حدود ۷۵۰هزار خودرو تولید کرده‌اند. وی دلیل رشد تولید را روند تولید عبور مستقیم و توقف خودروهای ناقص می‌داند.

بر این اساس حذف خودروهای ناقص از پارکینگ‌ خودروسازان را شاید بتوان مهمترین دلیل رشد تولید خواند. موضوعی که حسن کریمی سنجری، کارشناس حوزه خودرو، از آن به عنوان عبور از «حبس سرمایه» یاد می‌کند. به گفته این کارشناس حوزه خودرو، تا پیش از آنکه تولید خودروهای ناقص از روند خودروسازان حذف شود، شرکت‌های تولیدکننده خودرو بخش مهمی از هزینه‌های لازم برای تولید یک خودرو را می‌پردازند، اما به دلیل ناقص بودن نمی‌توانند آن را به فروش رسانده و سرمایه خود را برگردانند. این روند اشتباه با فشار وزارت صمت کنار گذاشته شد و خودروسازان توانستند بخشی از سرمایه‌ای را که برای تولید هزینه می‌کنند بازگردانند. در واقع این موضوع منجر به ایجاد یک انضباط مالی در خودروسازان شده است.

موضوع دیگری که می‌تواند در این مورد تاثیرگذار باشد موضوع عرضه خودرو در بورس کالاست. گرچه میزان عرضه خودروسازان بزرگ و نیمه‌دولتی کشور در بورس کالا در آبان‌ماه چندان قابل‌توجه نبوده، اما خودروسازان توانستند با فروش محصولات خود در بورس کالا کمی نقدینگی به سازوکار خود تزریق کنند. دلیل سوم را نیز می‌توان به همکاری احتمالی قطعه‌سازان با خودروسازان برای تامین قطعه این میزان از تولید به‌رغم بدهی قابل‌توجه تولیدکنندگان خودرو به قطعه‌سازان دانست.

رشد جدی ایران‌خودرو

همانطور که اشاره شد بیشترین رشد تولید بین شرکت‌های خودروساز مربوط به ایران‌‌خودرو با رشد ۲۷درصدی تولید هشت‌ماهه‌، نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. بنابر آمار منتشرشده در سایت کدال، بیشترین تیراژ در بین مدل‌‌‌های تولیدی طی هشت ماه امسال، نصیب خانواده پژو شده است. ایران‌‌‌خودرویی‌‌‌ها در بازه زمانی تحت بررسی ۲۲۲هزار و ۹۷۷ دستگاه از مدل‌‌‌های پژو را تولید کرده‌‌‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۲۰درصدی را نشان می‌دهد. ایران‌خودرو در‌حال‌حاضر پژو را در مدل‌های ۲۰۷، ۲۰۶ تیپ ۲ و پارس تولید می‌کند که در این بین مدل ۲۰۶ نیز تا چندی دیگر مانند ۴۰۵ حذف خواهد شد.

در بین دیگر محصولات ایران‌‌‌خودرو، سمند تیراژ تولید ۴۹هزار و ۶۱۴دستگاهی را در هشت ‌ماه امسال از خود به جا گذاشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۴۰درصد رشد را نشان می‌دهد. طبق اعلام ایران‌خودرو، سمند از خطوط تولید این شرکت حذف شده، با‌این‌حال طبق آمار پنج‌هزار و ۸۵۳ دستگاه از این محصول در آبان‌ماه به تولید رسیده است. احتمالا سمندهای تولیدی در راستای تعهدات قبلی ایران‌خودرو تولید شده‌اند. ایران‌خودرو قصد دارد با افزایش تیراژ دنا، جای خالی سمند را پر کند، چه آنکه این دو محصول از یک خانواده هستند.

بنابر آمار ارائه‌شده به بورس، دنا نیز در هشت ماه امسال ۲۷هزار ۶۳۹ دستگاه تولید داشته است. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تولید دنا ۴۳درصد رشد را به خود می‌بیند. رشد تولید دنا در حالی است که دیگر محصول ایران‌خودرو به نام رانا کاهش تیراژ را در هشت ماه امسال تجربه کرده است. رانا تا پایان آبان امسال ۱۷هزار و ۱۱۷ دستگاه تولید داشته که در مقایسه با هفت ماه پارسال از کاهش حدودا ۱۸درصدی حکایت می‌کند. از رانا که بگذریم، ایران‌‌‌‌خودرو محصولی چینی به نام‌‌‌ هایما نیز دارد که تولید آن در هشت ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد قابل‌‌‌توجهی داشته است. طبق آمار، در هفت ماه امسال ایران‌‌‌خودرویی‌‌‌ها ده‌هزار و ۲۵۱ دستگاه ‌‌‌هایما تولید کرده‌‌‌اند.

با توجه به این آمار، مونتاژ ‌‌‌هایما که سایت خراسان ایران‌‌‌خودرو میزبان آن است، رشد حدود ۱۸۳ درصدی را در هشت ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته به خود می‌‌‌بیند. سری هم به تارا بزنیم؛ جدیدترین محصول حال حاضر ایران‌‌‌خودرو که تولید آن در هشت ماه امسال بالا رفته است. طبق آمار ارائه‌‌‌شده به بورس، ایران‌‌‌خودرو در هشت ماه امسال ۱۰هزار و ۶۹۶ دستگاه تارا تولید کرده، محصولی که در مدت مشابه سال گذشته تازه ‌وارد خطوط تولید این شرکت شده بود. در مقایسه با هشت ماه پارسال، تولید تارا حدودا دو و نیم برابر شده است. در لیست محصولات ایران‌خودرو، گزینه‌ای به نام «سایر محصولات» قید شده که عدد دوهزار و ۹۱ دستگاهی برای تیراژ آن به ثبت رسیده است. مشخص نیست محصولات موردنظر چه مدل‌هایی هستند و باید منتظر ماند تا ایران‌خودرو رسما نام آنها را اعلام کند.

رشد سایپا مثبت شد

از ایران‌‌‌خودرو بگذریم و به‌‌‌ سراغ سایپا برویم؛ دومین خودروساز بزرگ کشور برخلاف رقیب خود رشد تولید قابل‌توجهی را در هشت‌ماهه امسال تجربه نکرده است و آمار تجمیعی آن طی امسال و نسبت به سال گذشته در مهرماه منفی بود، اما در ماه جاری توانسته هرچند به میزانی کم، یعنی حدود ۴/ ۰درصد، این آمار را مثبت کند. در بین محصولات این شرکت، گروه X200 شامل تیبا، کوییک و ساینا بیشترین سهم از تولید هشت ‌ماه امسال را داشته است که باز هم نسبت به هشت‌ماهه سال گذشته تولید کمتری داشته است. سایپایی‌‌‌ها تا پایان آبان ۱۷۵هزار و ۱۸۱ دستگاه از این سه محصول را به تولید رسانده‌‌‌اند. در مقایسه با هشت ماه مشابه سال گذشته، تولید گروه X200 سایپا بیش از هشت‌درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بنابر آمار بورس، در هشت ماه امسال شاهین ۲۰هزار و ۷۴ دستگاه تولید داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۳۷درصدی را نشان می‌دهد. در آمار تولیدی سایپا همچنان خبری از امثال چانگان و آریو نیست؛ اما این شرکت توانسته است در هشت ماه گذشته از سال جاری ۲۷هزار و ۳۴۷ دستگاه وانت پراید را به تولید برساند. در ستون تولیدات آبان‌ماه سایپا نیز گزینه‌‌‌ای به نام «سایر محصولات» وجود دارد که تیراژ ۹۰دستگاهی در مقابل آن به ثبت رسیده است. به نظر می‌رسد این آمار به محصولات جدید سایپا مربوط می‌شود که فعلا به مرحله تولید انبوه نرسیده‌‌‌اند. این رقم در آمار شش‌‌ماهه و همین‌طور هفت‌ماهه نیز ۹۰ دستگاه قید شده بود.

صعود پارس‌خودرو

سری هم به پارس‌‌‌خودرو زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا بزنیم؛ شرکتی که در هشت ماه امسال تولید انواع کوییک و ساینا را در کارنامه‌‌‌اش به ثبت رسانده است. این شرکت در هشت‌ماهه امسال رشد تولید حدود ۱۰درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. بیشترین تعداد تولید در پارس‌‌‌خودرو طی بازه زمانی تحت بررسی به گروه Q200 مربوط می‌شود. طبق آمار، در هشت ماه امسال ۴۵هزار و ۸۲۵ دستگاه از این گروه در پارس‌‌‌خودرو به تولید رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایش بیش از ۱۲درصدی را به ثبت رسانده است. در لیست محصولات پارس‌‌‌خودرو، نام سه مدل کوییک شامل اس، دنده‌‌‌ای و اتومات‌پلاس آمده است. در این بین، تیراژ کوییک مدل اس، ۱۹۴ دستگاه بوده؛ خودرویی که در هشت ‌ماه پارسال تولید نمی‌‌‌شد. این محصول همچنین در آبان نیز تولیدی نداشته و به نظر می‌رسد قرار نیست تولیدش ادامه پیدا کند.

در بین دیگر کوییک‌‌‌ها، مدل معمولی دنده‌‌‌ای این محصول هم ۳۸هزار و ۳۵۰ دستگاه در هشت ماه امسال تیراژ داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد نزدیک به ۷۷درصدی را نشان می‌دهد. سومین خودروساز بزرگ ایران تا پایان آبان امسال هزار و ۳۵۹ دستگاه کوییک اتومات‌پلاس را به تولید رسانده است؛ خودرویی که در هشت ماه مشابه سال گذشته هنوز مهمان پارس‌‌‌خودرو نشده بود. درنهایت، تیراژ ساینای پارس‌‌‌خودرو در هشت ماه امسال تنها ۷۰۰ دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از افت بیش از ۹۵درصدی حکایت دارد.

تولید ماهانه

همان طور که اشاره شد بررسی گزارش ارائه‌‌شده به بورس نشان می‌دهد تولید ماهانه خودروسازان در آبان نیز نسبت به مهر رشد قابل‌توجهی داشته است. طبق آمار، مجموع تولید سه‌ خودروساز بزرگ کشور در دومین ماه پاییز کمتر از ۱۰۴هزار دستگاه بوده که در مقایسه با آمار حدودا ۸۸هزار و ۷۰۰ دستگاهی مهر، بیش از ۱۷درصد افزایش داشته است. در این بین ایران‌خودرو بیشترین میزان رشد  سالانه تولید را داشته است. در بین سه‌ خودروساز بزرگ کشور، ایران‌‌‌خودرو دارای بیشترین تولید ماهانه در آبان بوده، به نحوی که ۵۵هزار و ۷۱۶ دستگاه محصول سواری را در این ماه تولید کرده است. این آمار سبب شده بزرگ‌ترین خودروساز ایران در آبان نسبت به مهر حدود ۱۶درصد افزایش تولید را ثبت کند.

اما سایپا نیز تیراژ ماهانه‌اش روندی صعودی در دومین ماه پاییز داشته است. سایپا در آبان نسبت به مهر، بیش از ۱۹درصد افزایش تولید داشته که ناشی از تیراژ ۳۵هزار و ۱۴۳دستگاهی آن در دومین ماه پاییز بوده است. در نهایت پارس‌‌‌خودرو نیز مانند شرکت مادر (سایپا) توانسته آمار تولید ماهانه‌اش را بهبود ببخشد. طبق صورت‌های مالی ارائه‌‌‌شده به بورس، خودروساز سوم ایران، ۱۲هزار و ۹۹۷ دستگاه محصول سواری را در ماه دوم پاییز امسال به تولید رسانده تا در مقایسه با مهرماه افزایش بیش از ۱۷درصدی را تجربه کند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی