واردات قطعه جای واردات خودرو را می گیرد؟


کد خبر : ۱۸۳۸ | تاریخ انتشار : ۲۰-۰۹-۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

واردات خودرو همچنان با ابهاماتی همراه است. با انتشار اسامی شرکت‌های واردکننده مشخص شد که انحصار واردات نیز در دست خودروسازان قرار گرفته است. چراکه با توجه به شرایط انتقال تکنولوژی، تنها خودروسازان هستند که می‌توانند امتیاز واردات را کسب کنند. اما آیا با واردات خودرو، تولیدکنندگان به مونتاژکاری صرف تبدیل می‌شوند؟

به گزارش خبرقطعه، پستی و بلندی‌های واردات خودرو همچنان ادامه‌ دارد. گرچه وزارت صمت پیش از تدوین آیین‌نامه این وعده را داد که واردات به صورت انحصاری اجرا نمی‌شود، اما با انتشار فهرست واردکنندگان خودرو به کشور مجددا انحصاری شدن بازار خودرو، چه در تولید و چه در واردات تایید شد. زیرا گفته می‌شود تعداد خودروهای وارداتی به ۷۰ هزار تا ۱۰۰ هزار خودرو نمی‌رسد و شرکت‌های واردکننده بعد از ورود حداکثر ۵۰۰۰ دستگاه، به مونتاژ مشغول می‌شوند.

یکی از شروطی که وزارت صمت در آیین‌نامه ذکر کرد، انتقال فناوری بود. همین عامل باعث شد که تنها خودروسازان باشند که مجوز واردات خودرو را کسب کنند. شرط وزارت صمت مبنی بر انتقال فناوری عملکرد خودروسازان در  این فرآیند با پرسش مواجه کرد.

مدیرعامل ایران‌خودرو در مورد واردات خودرو به ایسنا گفت: ما کاملا موافق واردات هستیم، زیرا برای اقتصاد کشور یک مزیت به حساب می‌آید. البته سیاست واردات ایران‌خودرو CBU نیست بلکه هدف CKD است.

مهدی خطیبی ادامه داد: خودروسازان در واردات CBU تجربه موفقی نداشته‌اند. بنابراین تیراژ کمی CBU وارد می‌شود و بعد به دنبال CKD و مونتاژ خواهیم بود.

او در مورد مذاکراتی که ایران‌خودرو برای واردات خودرو داشته توضیح داد: در مورد چند خودرو مذاکره کرده‌ایم اما مشخص نیست در سال جاری واردات داشته باشیم یا نه.

واردکنندگان یا مونتاژکاران؟

علی جدی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس به ایسنا گفت: به دلیل سنگینی کالا و زمان‌بری ترخیص، در بهترین حالت وزارت صمت بتواند ۵۰۰۰ دستگاه را وارد کند، ولی مابقی آن باید تولید شود.

حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا خودروسازان پس از واردکردن خودروهای خارجی به کشور، تبدیل به مونتاژکار می‌شوند؟

در حالی که بخش خودروسازی خصوصی کشور به مونتاژکاری منحصر شده است، حال به نظر می‌رسد خودروسازان دولتی که ادعای تولید خودروهای ملی دارند نیز قصد ورود به جمع مونتاژکاران کشور را دارند.

در این میان باید به این نکته توجه کرد که انتقاداتی به تولید خودروهای داخلی وارد می‌شود. این انتقادات مبنی بر آن هستند که خودروسازان داخلی هنوز نتوانسته‌اند که خودرویی تولید کنند که کاملا ملی باشد. این مساله تا جایی ادامه دارد که مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع مجلس، در رابطه با تولید خودروهای ملی گفت: خودرو کاملا ملی نداریم. حداقل ۳۰ درصد خودروهای ساخت  داخل، وابسته است.

به‌رغم اینکه دو خودروساز اصلی کشور مدعی تولید خودرو ملی و داخلی هستند، قیمت‌ محصولات‌شان بالاست. خودروسازان افزایش هزینه‌های تولید را بهانه بالا بودن خودروهایشان می‌دانند.

باید یادآور شد که قیمت محصولات خودروسازان خصوصی بالاست و تنها بخش محدودی از جامعه توانایی خرید آن خودروها را دارند. حال اینکه این خودروسازان دولتی به مونتاژکننده خودرو تبدیل شوند این احتمال را تقویت می‌کند که محصولات آن‌ها بیش از پیش گران شده و وارد بازار شوند.

واردات خودرو؛ انحصار در انحصار

این شیوه اجرای واردات خودرو نشان می‌دهد که جدای از بحث انحصار در تولید خودرو، در واردات نیز شاهد انحصار دوباره خواهیم بود. اما پس از واردات خودرو و و انتقال تکنولوژی، خودروسازان محدودی عنان بازار را در دست خواهند گرفت.

از سوی دیگر، واردات خودرو به سبک CKD لزوماً به انتقال دانش فنی و تکنولوژی هم نیاز دارد، اما اینکه شرکت‌های خارجی حاضر به عرضه دانش خود به ایران می‌شوند یا خیر جای سوال دارد. به‌ویژه آنکه ایران هنوز  در شرایط تحریم قرار دارد و پرونده برجام را هم باید بسته‌شده بدانیم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی