قطعه سازان خواستار اصلاح قرارداد با خودروسازان هستند


کد خبر : ۱۸۵۴ | تاریخ انتشار : ۰۳-۱۰-۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

عضو انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان گفت: در طول سال شاهد افزایش چندباره قیمت‌ها و نرخ‌های عوامل موثر بر قیمت تمام‌شده قطعات هستیم و انتظار می‌رود تعدیل قیمت‌ها به همان نسبت انجام شود.

به گزارش خبرقطعه به نقل از مهر؛ حسن وطنی با اشاره به اصلاح نشدن قراردادهای خودروسازان و قطعه‌سازان با وجود گذشت حدود ۹ ماه از سال، اظهار کرد: در قراردادهای موصوف، بندی پیش‌بینی شده که بر پایه آن با مثبت یا منفی ۵درصد تغییر در نرخ‌ها و قیمت‌های عوامل موثر بر قیمت تمام‌شده قطعات، این قراردادها می‌توانند سیستماتیک اصلاح شوند؛ بندی که هیچ‌وقت اجرایی نشده است.

عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور افزود: در ماه‌های گذشته شاهد تغییر و افزایش چندباره قیمت مواد اولیه تولید، نرخ ارز، افزایش دستمزدها، گران شدن انرژی و غیره بوده‌ایم، اما تاکنون هیچ اصلاح و تعدیلی در قراردادها اعمال صورت نگرفته است.

وطنی تصریح‌ کرد: تداوم این شرایط، کاهش قدرت مالی و عملیاتی قطعه‌سازان را به دنبال خواهد داشت. به‌ویژه اینکه نمی‌توانند در برنامه‌های جدید و توسعه‌ای خودروسازان همراهی لازم را داشته باشند.وی ادامه داد: قطعه‌سازان همگام با همه مسوولان و وزارت صمت خواهان افزایش تولید و اشتغال‌زایی بیشتر هستند، اما این مساله الزامات خود را دارد که یکی از آنها تامین نقدینگی است.

عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور افزود: تولید بیشتر نیازمند نقدینگی بیشتر است. اگر تعدیل‌ها به موقع انجام نشود و پرداخت‌ها سر وقت نباشد، مشکلات زیادی برای تامین مواد اولیه داخلی و خارجی ایجاد می‌شود.

وطنی تاکید کرد: انتظار می‌رود تعدیل و اصلاح به‌موقع قراردادها را شاهد باشیم تا قطعه‌سازان فشار کمتری به لحاظ تامین نقدینگی تحمل کنند و بتوانند همراهی لازم را با برنامه‌های توسعه‌ای تولید داشته باشند.

این اظهارات وطنی در حالی است که همچنان خودروسازان بدهی هنگفتی به سازندگان قطعه دارند و به نظر می‌رسد که از پس همان قرارداد اصلاح‌نشده هم برنمی‌آیند. حالا به نظر می‌آید قطعه‌سازان به دنبال اصلاح قراردادهای خود با توجه به افزایش قیمت‌ها نیز باشند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی