دلایل گرانی خودرو از زبان فاطمی امین/ کاهش التهاب با عرضه بیشتر خودرو به بازار


کد خبر : ۱۸۷۴ | تاریخ انتشار : ۰۷-۱۰-۱۴۰۱ - ۱۳:۵۶ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

وزیر صنعت، معدن و تجارت با برشمردن دلایل متعدد تاثیرگذاری افزایش قیمت دلار بر قیمت‌های بازار، علت این امر را تلاش مردم برای حفظ ارزش پول خود با خرید کالاهایی که این ارزش را حفظ کنند،اعلام کرد.

به گزارش خبرقطعه، رضا فاطمی‌امین در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره علت افزایش قیمت خودرو، اظهار کرد: بحث خودرو خیلی شیرین است و هر خبرنگاری که می‌بینیم درباره‌اش می‌پرسد؛ اگر بخواهم در این زمینه توضیح دقیقی بدهم شاید در این فرصت خیلی امکان‌پذیر نباشد، اما آنچه که می‌توانم بگویم این است که در شش‌ماه آینده حداقل هشتصدهزار تا یک میلیون خودرو به بازار عرضه می‌شود که بخشی از آن وارداتی و بخشی تولید داخل است و می‌تواند جلوی خیلی از التهابات را بگیرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره بروز مشکل در تولیدات مواد اولیه به خصوص در بخش پتروشیمی، افزود: یک تا دو واحد پتروشیمی دچار مشکل شده بودند که از همین هفته فعال شده‌اند و هفته بعد عرضه خود را در بورس خواهند داشت. مدیران بورس کالا دارند نرم‌افزاری را تهیه می‌کنند که البته باید جزئیات آن را از خودشان بپرسید، اما قرار است که ورود مردم و خرید از بورس کالا را تسهیل کند که واسطه کارگزار نداشته باشد.

وزیر صمت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نسبت گرانی دلار با گرانی خودرو، تاکید کرد: قیمت ارز از پنج مسیر بر قیمت‌های داخلی تأثیر می‌گذارد؛ مسیر اول مواد اولیه است یعنی برخی از تولیدات مواد اولیه‌ای دارند که از خارج وارد می‌شوند و هنگامی که قیمت ارز بالا می‌رود آنها هم متأثر می‌شوند که این تأثیر حداقل سه تا چهار ماه بعد خود را نشان می‌دهد و خودرو به این دلیل قیمتش در بازار گران نشده است.

فاطمی‌امین ادامه داد: مسیر دوم این است که تعدادی کالا هستند که هم تولید داخل دارند و هم وارداتی‌اند مثل لاستیک‌های سنگین که ۳۰ درصد تولید داخل و ۷۰ درصد وارداتی است که وقتی قیمت ارز بالا می‌رود آن بخش وارداتی از این امر متأثر می‌شود و روی قیمت داخلی هم اثر می‌گذارد و بازار سیاه شکل می‌گیرد که خودرو از این مسیر هم متأثر نشده است. مسیر سوم این است که در برخی قوانین و مقررات قیمت‌های داخلی را به قیمت‌های خارجی متصل کردیم که امر اشتباهی است؛ مثلاً در سال‌های قبل گفته شده بود که قیمت گاز یک ترکیبی از قیمت گاز در اروپا، انگلیس، شرق آسیا و آمریکاست که وقتی قیمت آنجا بالا برود و قیمت دلار هم بالا برود، قیمت گاز هم افزایش می‌یابد که با دستور ویژه‌ معاون اول و پیگیری ما و وزارت اقتصاد، از اسفند پارسال این قیمت ثابت شد که خودرو از این هم متأثر نیست.

وی یادآور شد: مسیر چهارم این است که وقتی قیمت ارز بالا می‌رود مردم تصور می‌کنند با یک تورم انتظاری مواجه هستند و می‌خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند و بنابراین کالایی می‌خرند که این ارزش حفظ شود و خودرو از این مسیر متأثر است. پنجمین مسیر هم تورم انتظاری است؛ یعنی حتی ممکن است هر فردی که بالارفتن قیمت ارز را می‌بیند فکر می‌کند که این قیمت ارز در آینده نزدیک باعث تورم و افزایش قیمت‌ها خواهد شد و بنابراین کالا و خدمت خود را گران می‌کند.

وزیر صمت تاکید کرد: در مورد خودرو ما دو نوع قیمت داریم، یکی قیمت کارخانه است که افزایشی نسبت به نرخ دلار ندارد، اما یک قیمت هم قیمت بازار است و حالا چرا قیمت بازار بالا می‌رود؟ چون صنعت خودرو یک بیماری زمینه‌ای دارد که عرضه و تقاضایش باهم متوازن نیست؛ یعنی فرصت سوداگری در آن وجود دارد. الان در حوزه لوازم خانگی این امر را نمی‌بینید در حالی که ده تا پانزده سال قبل نوسانات ارزی که پیش می‌آمد یک عده یخچال و ماشین لباسشویی می‌خریدند و در خانه نگه می‌داشتند، حتی برای مصارف آینده. چون کمبود وجود داشت و این احتمال می‌رفت که این کالاها افزایش قیمت جدی داشته باشد اما الان در حوزه لوازم خانگی این اثر را نداریم.

فاطمی‌امین تصریح کرد: اما در مورد خودرو چون یک کمبود عرضه و تقاضا داریم این ظرفیت کالای سرمایه‌ای شدن و سوداگری را دارد و این می‌شود بیماری زمینه‌ای و هنگامی که نرخ ارز بالا می‌رود این بیماری تشدید می‌شود.

وی با بیان اینکه وزارت صمت در این زمینه تنها می‌تواند سه اقدام انجام دهد، اظهار کرد: اولین اقدام این است که عرضه را از دو مسیر تولید و واردات افزایش دهیم. واردات که خیلی خوب دارد پیش می‌رود و برای سوم آبان‌ماه بود که آیین‌نامه واردات خودرو نهایی شد و سوم یا چهارم دی‌ماه اولین محموله وارد شد. حالا عده‌ای می‌گویند تنها ۲۰ خودرو بوده و در این زمینه تشکیک می‌کنند اما به هرحال نشان می‌دهد مسیر باز شده و کار جلو می‌رود. در حدود دوماه یک کار بسیار گسترده که نسبت به سال‌های قبل پیچیدگی بیشتری هم داشت – چراکه الان الزام انتقال فناوری هم هست – انجام شد و ما برای ۲۰۰ هزار خودرو وارداتی برنامه‌ریزی کردیم.

فاطمی‌امین افزود: مسیر دیگر هم افزایش تولید است که خیلی خوب جلو می‌رود؛ آبان امسال ۱۲۲ هزار دستگاه تولید شد که در پنج سال گذشته بی‌سابقه بود و آذرماه شد بیش از ۱۲۲ هزار دستگاه که رکورد آبان را شکست. شرکت‌های خودروسازی هم الان تولیدشان را به شدت افزایش داده‌اند و برخی تا ۷۰ هزار در ماه و برخی تا ۵۰ هزار دستگاه را تولید می‌کنند. ما برنامه‌ریزی کردیم که حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو را تا شش ماه آینده عرضه کنیم.

وزیر صمت تاکید کرد: در طرف تقاضا اما همچنان چالش وجود دارد و راه‌حلش قانونی به نام مالیات عایدی سرمایه است که این قانون مالیات بستن به مردم نیست، بلکه مالیات بستن به سوداگری و دلالی است و نباید مردم نگران باشند.

وی با بیان اینکه صنعت خودرو دارد اصلاح می‌شود، اما هنوز وضعیت قابل‌دفاعی ندارد، اظهار کرد: من خودم نسبت به خودروسازان بسیار منتقد هستم و یکی از شرکت‌های خودروسازی که رقم بسیار بالایی تخلف داشت اخیراً به سازمان تعزیرات معرفی شده است. ما مدافع مصرف‌کننده و تولیدکننده‌ایم و باید به گونه‌ای بازار را مدیریت کنیم که نه به تولیدکننده و نه به مصرف‌کننده احجافی نشود، اما هرگونه تخلفی هم باشد رسیدگی می‌شود مثلاً یکی از شرکت‌های موادغذایی به دلیل افزایش قیمت پرونده‌اش را به سازمان تعزیرات ارجاع داده‌ایم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی