از واردات شروع کنیم. گرچه از ابتدای سال جاری بحث‌هایی در مورد واردات خودرو وجود داشت و قرار بود شهریورماه شاهد ورود خودروهای خارجی به کشور باشیم، اما با سررسیدن موعد مقرر، خبری از عملی شدن واردات نبود. روزها و ماه‌های بعد هم به همین منوال گذشت و تنها هرازچندگاهی شاهد وعده جدیدی برای واردات خودرو بودیم.

وزیر صمت چندین بار در این مدت اعلام کرد هفته آینده یا دو هفته آینده واردات انجام می‌شود، اما با گذشت زمان بدون توضیح و بدون خبری از واردات وعده جدیدی روی وعده‌های قبلی می‌آمد. در نهایت اوایل دی‌ماه اولین محموله خودروهای وارداتی رسید که تنها شامل ۲۲ خودرو از برند کیا بود. سخنگوی وزارت صمت همان زمان اعلام کرد کار واردات ۲۰۰هزار خودرو در شش ماه آینده انجام خواهد شد.

با‌این‌حال قالیباف در این باره توضیح داد که قرار نیست این ۲۰۰هزار خودرو واقعا در شش ماه آینده وارد کشور شوند، بلکه ۱۰هزار دستگاه از این خودروها به صورت فروش فوری عرضه خواهند شد و مابقی تنها قرار است پیش‌فروش شوند و بعد از فروش در بورس کالا به طور همزمان واردکننده قرارداد ساخت این خودروها را منعقد خواهد کرد.

بنابراین تحقق واردات ۲۰۰هزارخودرویی که قرار است بخشی از تامین ۹۰۰هزار تا یک‌میلیونی خودرو در شش ماه آینده را عهده‌دار شود هنوز در هاله‌ای از ابهام است. علاوه بر این، قالیباف مدعی شده این تعداد خودرو طی شش ماه آینده وارد بازار خواهند شد. این درحالی است که پیش‌فروش خودرو به معنای ورود آن به بازار کشور نیست.

از طرف دیگر تولید ۷۰۰هزار دستگاه خودرو در شش ماه آینده نیز کمی سخت به نظر می‌رسد. از ابتدای سال جاری وزارت صمت همه توان خود را برای افزایش تولید خودرو با حفظ شرایط موجود، از جمله قیمت‌گذاری دستوری، به کار بسته است و حتی خودروهای ناقص کف پارکینگ‌های خودروسازان نیز تکمیل شده‌اند. با‌این‌حال طبق آمار منتشر‌شده در کدال، سه خودروساز بزرگ کشور، یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو، در نه‌ماهه امسال تنها توانسته‌اند ۷۹۲هزار و ۷۳۲ دستگاه خودرو تولید کنند. بنابراین خودروسازان اکنون حدود ۲۴درصد از هدف تولیدی که وزارت صمت برای آنها تعیین کرده عقب هستند.

حالا سخنگوی وزارت صمت می‌گوید قرار است خودروسازان در شش ماه آینده تقریبا همین تعداد خودرو را تولید کنند. هدفی که تا حد زیادی دور از دسترس به نظر می‌رسد. شاید بتوان گفت خطر استیضاح دوباره وزیر صمت که این روزها از مجلس به گوش می‌رسد، در این نوع از اظهارنظرها و وعده‌‌های عجیب بی‌تاثیر نیست و این وزارتخانه سعی دارد با تعدد وعده‌ها این استیضاح را تحت تاثیر قرار دهد.