عدم تعدیل به موقع قراردادها تبدیل به بیماری مزمن قطعه ساز شده است


کد خبر : ۱۸۹۴ | تاریخ انتشار : ۱۴-۱۰-۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

مدیرعامل شرکت کلاچ سازی شایان صنعت می گوید: تاخیر در تعدیل قراردادها توسط خودروساز مانند یک بیماری مزمن سالهاست که با قطعه سازان همراه است.

محمدهادی دادفرمای مدیرعامل شرکت کلاچ سازی شایان صنعت در گفت وگو با پایگاه خبری خبرقطعه می گوید: افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش قیمت مواد اولیه باعث شده تا قیمت تمام شده محصولات هم روندی روبه بالا داشته باشد. به این ترتیب شرکت های تولیدی هم مجبور به افزایش قیمت محصولات خود هستند که این امر در نهایت به کلیه ذینفعان یعنی مشتریان نهایی به دلیل کاهش قدرت خرید و…  آسیب می زند. از طرفی خودرو ساز نیز به عنوان یک ذی نفع دیگر با زیان انباشته مواجه خواهد شد.

او در ادامه افزود: درکنار افزایش قیمت ارز، چند نرخی بودن ارز در بازار و بعضا مشکل در تامین آن منجر به ایجاد اختلال در تامین مواد اولیه و در نهایت تولید محصول خواهد شد.

مدیرعامل شرکت کلاچ سازی شایان صنعت با ابراز تاسف از اینکه تاخیر در تعدیل قراردادها توسط خودروساز مانند یک بیماری مزمن سالهاست که با قطعه سازان همراه است، اعلام کرد: با توجه به افزایش تورم و جهش های نرخ ارز، تامین مواد اولیه و تولید محصولات با نرخ جدید صورت می گیرد. این درحالیست که روند پرداخت از سوی خودرو ساز با نرخ سال گذشته انجام می شود. در این شرایط خودروساز با کاهش زمان پرداختی ها می تواند کمک مناسبی در راستای تامین منابع مالی قطعه سازان داشته باشد در غیر اینصورت عملا چرخه تامین نقدینگی قطعه سازان دچار مشکلات جدی می شود.

آنطور که دادفرمای می گوید عدم دریافت مطالبات با نرخ جدید و زمان تعیین شده، نیاز تولیدکنندگان به تسهیلات سرمایه در گردش یا خرید اعتباری مواد اولیه با قیمت بیشتر را بالا می برد و طبیعی است که در این صورت هزینه های مالی واحدهای تولیدی نیز با افزایش مواجه شود.

از دیدگاه او یکی از مهمترین مسائلی که می تواند تاثیر بسزایی در تامین سرمایه در گردش تولید کنندگان قطعه داشته باشد، روش پرداخت خودروسازان است. خودروسازان خصوصا شرکت سایپا، پرداختی های خود را از طریق سیستم بانکی (خرید دین – معرفی به بانک و …) انجام می دهند. لذا توقف پرداخت تسهیلات توسط بانک ها حتی بصورت موقتی، می تواند تامین مواد اولیه و به تبع آن تولید را به ویژه در روزهای پایانی سال که با فشار مضاعف تولید مواجه هستیم، با اخلال مواجه کند.

 

 

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی