حذف دیوان سالاری و تحویل سکان اقتصادی به بخش خصوصی تنها راه خروج از وضعیت فعلی / خودروسازان به داد قطعه سازان برسد


کد خبر : ۱۹۰۲ | تاریخ انتشار : ۱۷-۱۰-۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

بنابر اظهارات عضو هیات مدیره شرکت دانش بنیان سیف صنعت در شرایط فعلی لازم است که خودروسازان با نزدیک شدن به انتهای سال،به صورت ویژه و فوری بخشی از مطالبات قطعه سازان را حتی بصورت صفر روزه پرداخت نمایند و با سرعت بخشیدن به آنالیز و تصویب الحاقیه های قیمتی بخشی از این شوک سهمگین به بدنه تولید را کاهش دهند.

مهرداد آلان عضو هیات مدیره شرکت دانش بنیان سیف صنعت در گفت وگو با پایگاه خبری خبرقطعه گفت: اگر بخواهیم از مواداولیه ، تجهزیزات تولیدی و نیروی انسانی به عنوان سه ضلع تولید یاد کنیم، افزایش ارز بر هر ۳ مورد تاثیر منفی خواهد داشت. زیرا موضوع مواد اولیه؛ درابتدا منجر به ایجاد اختلال در تمام برنامه ریزی ها و پیش بینی ها می شود.

به گفته او سازندگان به خوبی اگاه هستند که امکان تغییر قیمت ها به دلیل شوک به بازار و مسیر خاص در خودروسازی امری زمان بر و طولانی است. نمی توانند بصورت آنی تغییرات نرخ ارز را در قیمت تمام شده لحاظ کرده و قیمت محصول نهایی را افزایش دهند که این امرنیز هم زمان موجبات محدودیت سرمایه درگردش را فراهم خواهد آورد.

عضو هیات مدیره شرکت دانش بنیان سیف صنعت در ادامه افزود: جدا ازآن سردرگمی واحدهای خرید خارجی و برنامه ریزی که ناشی از نوسانات ارزی است و به توقف سفارشات و نهایتا توقف تولید در روزهای آتی منجر خواهد شد. ضمن اینکه سازندگان که از منظر نقدینگی در ناحیه قرمز و خطر قرار دارند, قطعا این پیش بینی را خواهند داشت که به زودی  دچار کسری نقدینگی و سرمایه در گردش برای خرید مواد اولیه و نیمه ساخته خواهند شد. لذا برای جبران این موضوع به سراغ بانک ها خواهند رفت .اما با شرایط فعلی بانک ها و بلوکه شدن بخش عظیمی از نقدینگی در نزد خودروسازان و همچنین کاهش میانگین حساب ها در سال اخیر ، همیاری قابل توجهی را از سوی بانک ها شاهد نخواهیم بود و این یعنی توقف تولید.

مهرداد آلان با اشاره به اینکه با به وجود آمدن چنین شرایطی امکان دارد سازنده سعی در استفاده از متریال الترناتیو یا ارزان تر به عنوان بهترین راهکارداشته باشد؛ گفت: هر چند در سالیان گذشته چندین و چندین بار این پروسه انجام شده و جای کار زیادی ندارد اما معمولا جایگزینی سریع مواد ارزان تر صرفا به جهت حفظ تولید منجر به خسارات غیر قابل جبران، نارضایتی مشتریان و ضایع شدن سالها تلا ش سازندگان خواهد شد.  به همین دلیل بیشتر همکاران با اصالت ما تمایلی به استفاده از این مسیر ندارند و در بیشتر مواقع به جهت حساسیت قطعات خودرو، این امر به طور کلی امکان پذیر نیست.

عضو هیات مدیره شرکت دانش بنیان سیف صنعت در ادامه به تولید کنندگان زیر پله ای و استفاده آنها ازمواد بی کیفیت و دست دوم برای پرکردن جای خالی تولیدات با کیفیت سخن گفت.

به عقیده او:  به جهت گران قیمت بودن تجهیزات مدرن و بروز و در سایه انفعال بانک ها در تامین سرمایه ثابت ، بسیاری از تولیدکنندگان ناچار به استفاده از ماشین الات قدیمی تر استفاده هستند و مسلم است که افزایش نرخ ارز علاوه بر عمیق تر کردن این گسل ؛ عملا نوسازی تجهیزات و ماشین آلات را به یک رویا برای واحدها تولیدی  تبدیل خواهد کرد. این امر در کنار قطعات یدکی که اکثرا از خارج و با ارز تامین می شوند باعث می شود هزینه نگهداری ماشین الات و حفظ شرایط فنی تولید به شدت افزایش یابد . به طوریکه درمواقعی یک ماشین به علت به صرفه نبودن تعمیرات و اورهال شدن از گردونه تولید خارج می شود و این امر یا به کل موجب تغییر در پروسه تولید شده و یا منجر به بالا رفتن فشار کار بر سایر تجهیزات جایگزین و فرسودگی زود هنگام آنها می شود.

او در ادامه گفت: بعد سوم که از منظر خیلی همکاران مهمترین بحث ناشی از افزایش نرخ ارز بوده و معمولا در تحلیل ها از آن غفلت می شود؛ ایجاد شرایط نامناسب معیشتی و رفاهی کارگران و پرسنل کارخانه ها است. زیرا در خلا سود آوری کارخانه ها دیگر امکان شرایط رفاهی ویژه برای پرسنل مقدور نیست و افزایش نرخ ارز که ارتباط مستقیم  تورم جامعه دارد،  منجر به افزایش هزینه های زندگی، نارضایتی خانواده و در نهایت پرسنل کارخانه خواهد شد.

مهرداد آلان منابع انسانی را ارزنده ترین سرمایه و داریی یک کارخانه عنوان کرد و گفت: این روند باعث می شود تا آنها در تنش کارگر کارفرمایی قرارگیرند و پرسنل که در خرج و مخارج روزانه خود دچار مشکل شدید شده اند؛ مسلما انتظار افزایش حقوق از سوی کارفرما را خواهند داشت. اما همان طور که پیشتر اشاره شد؛ امکان افزایش فوری کالاهای تولیدی کارخانه مقدور نیست و در موقعیت شکننده کارخانه ها؛ کارفرماها عملا امکان ایجاد شرایط بهتراز منظر حقوق و دستمزد را ندارند که این امر موجب از دست دادن بخش عظیمی از منابع انسانی سازمان ها در سالیان گذشته شده است.

او در پایان گفت: تنها راه خروج از این وضعیت حذف دیوان سالاری و تحویل سکان اقتصادی به مردم و بخش خصوصی است.

بنابر اظهارات عضو هیات مدیره شرکت دانش بنیان سیف صنعت در شرایط فعلی لازم است که خودروسازان با نزدیک شدن به انتهای سال،به صورت ویژه و فوری بخشی از مطالبات قطعه سازان را حتی بصورت صفر روزه پرداخت نمایند و با سرعت بخشیدن به آنالیز و تصویب الحاقیه های قیمتی بخشی از این شوک سهمگین به بدنه تولید را کاهش دهند.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی