عرضه خودرو در بورس عادلانه ترین روش است


کد خبر : ۱۹۰۰ | تاریخ انتشار : ۱۷-۱۰-۱۴۰۱ - ۹:۱۶ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بخشی از تقاضای بازار خودرو، مصرفی نیست، گفت: عرضه خودرو در بورس باعث حذف رانت و کنار رفتن چرخه‌های دلالی در بازار شده که نشان می‌دهد بهترین، عادلانه‌ترین و کم هزینه‌ترین روش در اقتصاد، عرضه در بورس کالا است.

به گزارش خبرقطعه به نقل از ایرنا، محمدصادق مفتح با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا، اظهار کرد: آمار نشان می‌دهد با عرضه خودرو در بورس کالا تولیدکننده و مصرف‌کننده هم‌زمان منتفع شده‌اند و دلالانی که از فاصله قیمتی خودروها ارتزاق می‌کردند نیز از گردونه معاملات کنار رفته‌اند.

وی با بیان اینکه حذف رانت، بهترین مستند و دلیل برای اعلام کارآمدی بورس است، افزود: عده‌ای اعلام می‌کنند رشد قیمت خودرو به دلیل عرضه در بورس کالا است که این ادعا قطعاً درست نیست، چراکه همه می‌دانیم به دلیل کاهش ارزش پول ملی، افراد زیادی برای حفظ ارزش پول خود به خرید خودرو روی آورده‌اند و به عبارتی بخشی از تقاضای بازار خودرو، مصرفی نیست.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: وقتی نرخ ارز بالا می‌رود، تقاضا در بازارهای طلا، مسکن و خودرو نیز افزایش می‌یابد که امروز موثرترین راه برای کاهش فاصله تقاضای زیاد و عرضه محدود، استفاده از بستر شفاف بورس است.
مفتح با بیان اینکه خودرو کالای سرمایه‌ای نیست، گفت: در تلاش هستیم با اجرای اقداماتی که جریان دارد، خیلی زود انگیزه خرید سرمایه‌ای در خودرو حذف شود و مصرف‌کنندگان در طرف تقاضا باقی بمانند.
وی تاکید کرد: کم هزینه‌ترین روش برای اقتصاد و حذف رانت و پاسخ به تقاضای بازار، عرضه خودرو در بورس کالاست تا با پیاده سازی برنامه‌ها و رشد تولید به تعادل بازار برسیم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی