واردات خودرو برای ۱۴۰۲ مجوز ۲ میلیاردی گرفت


کد خبر : ۱۹۱۰ | تاریخ انتشار : ۱۹-۱۰-۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

دولت سیزدهم قانونی جدید برای واردات خودرو در سال ۱۴۰۲ صادر کرده است تا با این روش تنش موجود در بازار خودرو را کنترل کند.

به گزارش خبرقطعه به نقل از تجارت نیوز بر اساس لایحه جدید بودجه در سال ۱۴۰۲دولت مجوز واردات خودرو به کشور را تا سقف ۲ میلیارد دلار صادر کرده است.

با توجه به ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۲ در اوایل دی ماه دولت در سال آینده اجازه می‌دهد تا سقف دو میلیارد دلار خودرو وارد کشور شود.

به نظر می‌رسد واردات خودرو در ابتدا باید به تصویب مجلس برسد و در صورت اجرایی شدن باعث افزایش رقابت در  بازار خودرو شده و تاثیر مستقیم بر کاهش قیمت‌ها دارد.

امسال نیز دولت تصمیم گرفت محدودیت‌های واردات خودرو را کاهش دهد و بر همین اساس آیین‌نامه واردات خوردو در ماه‌های گذشته تدوین و عملیات اجرایی آن پس از چند سال ممنوعیت واردات، آغاز شده است؛ به گونه‌ای که نخستین محموله خودروهای خارجی اوایل دی ماه وارد کشور و پس از ترخیص وارد گمرک تهران شدند.

این محموله شامل ۲۲ خودرو و شش نمونه محصولات کیا از جمله سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت (شاسی بلند) و اسپورتیج (شاسی بلند) است که از کره جنوبی وارد شده است.

بازبینی آیین نامه خودرو

طرح واردات خودرو پس از پنج سال کش و قوس، گرچه به تعداد محدود، اما سرانجام اجرا شد. حال پس از ورود نخستین محموله خودروهای وارداتی زمزمه‌هایی در رابطه با احتمال بازبینی برای آیین‌نامه واردات خودرو به کشور شنیده می‌شود.

در حالی که خود وزارت صمت نیز قبول دارد خودروهای وارداتی با قیمت پایینی در بورس کالا عرضه نخواهد شد و به عبارتی دیگر، خودروهای اقتصادی خارجی با قیمت خودروهای لوکس در بازار ایران به فروش می‌رسند، اما حاضر به جایگزینی طرح دیگری برای فروش خودروهای وارداتی نیست.

در همین زمینه، وزارت صمت اعلام کرد: نخستین عرضه خودروهای وارداتی به بورس کالا با قیمت بالایی معامله خواهد شد. به همین دلیل درصدد آن هستیم که تغییرات تعرفه‌ای را دنبال کنیم. چراکه کاهش تعرفه واردات خودرو بر قیمت نهایی کالا بسیار اثر می‌گذارد و می‌تواند کمک کننده باشد.

البته علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، در نشست خبری اعلام کرد که دولت تعرفه واردات خودرو را از ۱۰۰ درصد به ۳۵ تا ۹۰ درصد بر حسب قدرت موتور کاهش داد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی