بورس کالا دست دلالان را از بازار خودرو کوتاه کرد


کد خبر : ۱۹۶۰ | تاریخ انتشار : ۰۲-۱۱-۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان با بیان اینکه عرضه کامل خودرو در بورس رانت را حذف می‌کند، گفت: در این مدت که خودرو در بورس عرضه شده، ۱۱هزار میلیارد تومان از کف دلالان خارج شده است.

به گزارش خبرقطعه، محمدرضا نجفی‌منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازhk گفت: درست‌ترین حالت برای قیمت‌گذاری خودرو این است که قیمت‌ها تحت نظارت متولی این صنعت از سوی خودروسازان پیشنهاد شود اما دخالت ۲۹ نهاد در قیمت گذاری خودرو، مانع این مسیر شده است؛ این اتفاق باعث شده حداقل ۱۲۰ تا ۱۵۰هزار میلیارد تومان به خودروسازان ضرر وارد شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون تنها راه منطقی برای عرضه خودرو، بورس کالاست، گفت: این موضوع را باید مورد توجه داشته باشیم که خودروسازی‌ها کاملا دولتی نیستند و بخش زیادی از مردم سهامدار این شرکت‌ها هستند؛ بنابر این، تصمیماتی از جمله قیمت‌گذاری دستوری یا فرمولی توسط هر نهادی، در واقع تنبیه سهامداران و سود رساندن به یک سری دلال است.

نجفی‌منش ادامه داد: روش فروش خودرو از طریق قرعه‌کشی مانند بلیت بخت‌آزمایی پیش از انقلاب بود و یک سود خیلی بزرگ برای برندگان داشت که متاسفانه این قرعه‌کشی، تمام ملت ما را تبدیل به دلال کرده بود، به همین دلیل ۱۲میلیون نفر در قرعه‌کشی ثبت نام می‌کردند که نه برای داشتن خودرو بلکه برای تفاوت قیمت ۱۰۰ تا ۲۰۰میلیونی قیمت نسبت به بازار ثبت‌نام می‌کردند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی