سازمان بازرسی از عرضه خودرو در بورس حمایت کند


کد خبر : ۱۹۶۳ | تاریخ انتشار : ۰۳-۱۱-۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

انجمن خودروسازان ایران با اعلام مزیت‌های فروش بورسی خودرو از سازمان بازرسی کل کشور درخواست کرد که از عرضه خودرو در بورس کالا حمایت کند.

به گزارش خبرقطعه به نقل از تسنیم، احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران اعلام کرد این انجمن از رییس سازمان بازرسی کل کشور درخواست کرده که از عرضه خودرو در بورس کالا حمایت کند.

به گفته نعمت‌بخش، انجمن خودروسازان از روند عرضه خودرو در بورس دفاع می‌کند، چرا که به طور مثال عرضه محصول‌های ایران خودرو در بورس کالا نسبت به قیمت‌های حاشیه بازار پایین تر است.

دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه هر چه پیش می‌رویم، قیمت‌هایی که در بورس کالا برای خودروها کشف می‌شود، نسبت به بازار بسیار پایین‌تر رقم می خورد، گفت: در این مسیر خودروسازان ضرر نمی‌کنند و حتی اگر سود بیشتری هم عاید آن‌ها شود، جبران مواقعی است که ضرر کرده‌اند و به توسعه تولید می رسد؛ این در حالی است که از عرضه خودرو در بورس کالا تنها چند ماه می گذرد.

وی تاکید کرد: در بحث قرعه‌کشی شاهد بودیم که ۸۵درصد متقاضیان دلال بودند و فساد و دلالی در این بخش بسیار بود. به گفته راهور ناجا، ۷۵درصد محصولات سایپا طی یک سال گذشته تغییر سند داده‌اند این موضوع نشان می‌دهد که تنها ۳۰درصد متقاضیان سایپا و ۱۵درصد محصولات ایران‌خودرو خریدار واقعی بودند.

او خطاب به منتقدان عرضه خودرو در بورس اظهار داشت: باید از بورس دفاع کنیم تا شرایط برای عرضه بیشتر خودرو رونق بگیرد و روند متعادلی در این بازار ببینیم اما اگر آقایان از فروش در حاشیه بازار حمایت نمی‌کنند، دست‌کم مانع عرضه خودرو از طریق بورس کالا نشوند و اجازه دهند خودروسازان محصولاتشان را بدون زیان به فروش برسانند.

نعمت بخش در خصوص مخالفت برخی نمایندگان نیز گفت: باید این سوال را از نمایندگان مجلس پرسید که چرا وقتی خودروسازان مجبور بودند محصولات خود را در ‌قرعه‌کشی‌ها زیر قیمت تمام‌شده بفروشند و زیان کنند و به همین علت صف ۵میلیون نفری برای عرضه‌های ۱۰هزار دستگاهی آن‌ها تشکیل می‌شد،‌ مخالفتی با این موضوع نداشتند؟ اگر مردم به صنعت خودرو بدبین هستند و از کیفیت ناراضی هستند به دلیل قیمت‌گذاری دستوری است چراکه وقتی یک کارخانه زیان‌ده است، نمی‌توان از آن انتظار کیفیت داشت.

او در پایان تاکید کرد: روش قرعه‌کشی و تعیین قیمت دستوری بسیار اشتباه است و باید دید به چه دلیل نمایندگان مجلس، قرعه‌کشی را بهتر از بورس می‌دانند و استدلال آنها چیست. مگر زمانی که قرعه‌کشی انجام می‌شد، قیمت‌ها بالا نمی‌رفت؟ اقتصاددانان کشور باید فکری به حال نقدینگی جامعه کنند، وگرنه این پول به سمت هر بازاری حرکت می‌کند و آن را از بین می‌برد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی