قیمت خودروهای بورسی در تعامل با شورای رقابت تعیین می شود


کد خبر : ۱۹۹۴ | تاریخ انتشار : ۱۰-۱۱-۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

سخنگوی وزارت صنعت درباره نحوه قیمت گذاری خودرو و عرضه در بورس کالا گفت: مبنای نرخ گذاری با تعامل شورای رقابت تعیین تا ضمن در نظر گرفتن منافع مصرف کننده و تولیدکننده، بازار به ثبات برسد.

به گزارش خبرقطعه امید قالیباف درخصوص جزییات نحوه قیمت گذاری و عرضه خودرو در بورس کالا در برنامه صبحانه ایرانی شبکه دو به گفت و گو پرداخت که بدین شرح است:

** همچنان وزارت صنعت با عرضه خودرو در بورس کالا موافق است؟

قالیباف: بله. همچنان حمایت می شود اما فارغ از این شایعه که تکذیب شد، بحث عرضه خودرو در بورس بازیگر جدی دیگری هم پیدا کرده که شورای رقابت است. طبق قانون از وقتی مهلت مقرر وزارت صنعت تمام شد طبق مصوبه سران سه قوه دیگر شورای رقابت مسئول قیمت گذاری در خودروهایی که شامل انحصار می شوند را برعهده دارد.

** علت مخالفت شورای رقابت چیست؟ آیا صرفاً به دلیل قانون اتمام مهلت مصوبه است. اگر فقط این بوده چرا این چند ماهه ورود پیدا نکردند و بعد از گذشت ۴ ماه مخالفت را اعلام کردند؟

قالیباف: هنوز مخالفت رسمی اعلام نشده است. نامه ای هم این وسط رسانه ای شده اما هنوز ادامه جلسات شورای رقابت در مورد قاعده قیمت گذاری خودرو برگزار می شود و شورای رقابت رسماً عدم عرضه در بورس را اعلام نکرده است. چه بسا تأیید کند اما وقتی قانوناً سکاندار می شود، باید تمکین کرد.

** آیا در قیمت گذاری ها تغییری اتفاق خواهد افتاد از سوی شورای رقابت؟

قالیباف: بله. مبنای قیمت گذاری قرار است با تعامل تعیین شود. در این تعامل و فهم مشترک قرار است قاعده جدیدی برای قیمت گذاری خودرو تعیین شود که هم منافع مصرف کننده هم تولیدکننده و هم بازار خودرو بتواند به ثبات و آرامش برسد.

قیمت هایی که در بورس کالا کشف می شود قیمت وسط کارخانه و بازار آزاد است. برخی از خودروها در طول یکسال گذشته هیچ گونه افزایش قیمتی نداشتند. اگر هم شورای رقابت ورود نمی کرد به هر حال یا از طریق ساز و کار بورس کالا یا از طریق سازمان حمایت باید درخواست افزایش قیمت خودروسازان بررسی و تصمیم گیری می شد. رشد تولید خودرو با زیان دهی خودروسازها در تناقض است.

** عرضه خودرو در بورس همچنان ادامه خواهد داشت؟ چند درصد از عرضه تولید خودرو به سمت بورس کالا می رود؟

قالیباف: عرضه در بورس کالا همچنان ادامه دارد. بعضی از مدل ها با درصد بالا در بورس کالا عرضه می شود. بطور مشخص شاید بیش از ۵۰ درصد تولید ۲۰۷ و شاهین و تارا و از این قبیل موارد در بورس کالا فروش می رود.

** خودروهای وارداتی قرار بود در بورس عرضه شوند؟

قالیباف: نامه بورس کالا ابهامی بر روی عرضه گذاشت. باید تاکنون عرضه های اول و دوم خودروهای وارداتی در بورس کالا انجام می شد اما چون ریسک دارد کسی این ریسک را بر عهده نمی گیرد. ممکن است به اجبار فروش سه یا شش ماهه در بورس انجام شود. تاکنون بیش از ۷۰ هزار ثبت سفارش انجام شده است … گیر موجود بحث فنی است اما فرآیند واردات در حال طی مراحل است. این گیر هم باید حل شود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی